Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe maak je een rvs bruissteentje schoon?

Gestart door Jacques, 24-12-2009 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Dit is een afgesplitste draad. Zie hier voor de oorspronkelijke draad,

Gisterenavond heb ik het bruissteentje in een bas gelegd met een zoutzuuroplossing. Deze ochtend zat er wat bruin spul (roestactig) onder in het bakje. Alles uitgespoeld en om mijn bruisteentje droog te krijgen deze aangesloten op de luchtpomp. Er ontstond schuimvorming. Het schuim bleef hangen tussen het bruissteentje en de binnenkant van de moer. Met een stukje wc-papier heb ik vervolgens het schuim verwijderd. Voordat ik het steentje weer gebruik zal ik deze weer behandelen met chemicaliën en ook nog even uitkoken.

Edgar

Ik weet niet hoe fijn je gaatjes zijn, maar de fijnste zijn kennelijk gevoelig voor kalkaanslag. Als je uitkookt doe dat dan in Spa blauw, dan heb je daar geen last van.

Adrie

Ik kook mijn steentje altijd uit in kraanwater met een scheut schoonmaakazijn. Kalkvorming krijgt dan geen kans.

jelle

Citaat van: Adrie op 24-12-2009  15:27 uIk kook mijn steentje altijd uit in kraanwater met een scheut schoonmaakazijn. Kalkvorming krijgt dan geen kans.
Lijkt mij ook het beste of citroenzuur.
In Spa water zit ook kalk.

groet Jelle

EBC

Citaat van: Edgar op 24-12-2009  15:16 uIk weet niet hoe fijn je gaatjes zijn, maar de fijnste zijn kennelijk gevoelig voor kalkaanslag. Als je uitkookt doe dat dan in Spa blauw, dan heb je daar geen last van.

Zeer gevoelig, ook voor meekoken in wort, dan versuikert de boel vol. Maar Spa is mineraalwater, dus dat kalkt ook flink hoor. Je zal wel demiwater bedoelen zeker?

Edgar

Ik bedoel wel degelijk Spa Blauw, omdat daar praktisch geen kalk of andere mineralen inzitten. De term moneraalwater betekent niet zo veel. Water met zuur of demiwater lijkt me inderdaad beter, als je het maar niet in kraanwater doet.

leen123

Een bruissteentje is totaal overbodig, dus dat scheelt weer een hoop schoonmaakwerk en gewroet.

Kijk maar een naar mijn eerdere post in deze draad.

Wat is moneraalwater?

Geniet van de kerst en je eigen bier

Leen

wilko

Citaat van: leen123 op 24-12-2009  16:01 uWat is moneraalwater?

Gegeven dat de i en de o naast elkaar zitten zal het wel mineraalwater moeten zijn.

wilko

Citaat van: Jacques op 24-12-2009  14:55 uEn nu weer op de draad.
Gisterenavond heb ik het bruissteentje in een bas gelegd met een zoutzuuroplossing. Deze ochtend zat er wat bruin spul (roestactig) onder in het bakje. Alles uitgespoeld en om mijn bruisteentje droog te krijgen deze aangesloten op de luchtpomp. Er ontstond schuimvorming. Het schuim bleef hangen tussen het bruissteentje en de binnenkant van de moer. Met een stukje wc-papier heb ik vervolgens het schuim verwijderd. Voordat ik het steentje weer gebruik zal ik deze weer behandelen met chemicaliën en ook nog even uitkoken.

Is dat zo'n gesinterd RVS/Inox  'steentje'?  Ik zou wat voorzichtig zijn met zoutzuur, als het alleen om kalkaanslag gaat zou ik liever een wat minder agressief / sterk zuur kiezen.

Wilko

Jacques

Citaat van: wilko op 24-12-2009  17:14 uIs dat zo'n gesinterd RVS/Inox  'steentje'?  Ik zou wat voorzichtig zijn met zoutzuur, als het alleen om kalkaanslag gaat zou ik liever een wat minder agressief / sterk zuur kiezen.

Dat had ik al gedaan maar dat leverde niet het gewenste resultaat. Overigens denk ik dat het vooral om afgezette eiwitten gaat. (Veel schuimvorming bij het schoonblazen). Ik zal het nog een keer proberen met een hete loogoplossing.

William

Mocht hete loog niet werken dan kun je het eventueel laten weken in water met wat waspoeder (bv biotex waar proteasen inzitten).

Adrie

Je kunt voorkomen dat er wort in het steentje komt door eerst de lucht aan te zetten, dan te beluchten en de luchtstroom pas weer uit te zetten als het steentje niet meer in contact is met wort.

Jacques

Citaat van: William op 24-12-2009  18:48 uMocht hete loog niet werken dan kun je het eventueel laten weken in water met wat waspoeder (bv biotex waar proteasen inzitten).

Goed idee!

Citaat van: Adrie op 24-12-2009  20:32 uJe kunt voorkomen dat er wort in het steentje komt door eerst de lucht aan te zetten, dan te beluchten en de luchtstroom pas weer uit te zetten als het steentje niet meer in contact is met wort.

Het na afloop doorblazen doe ik ook altijd. Deze keer ben ik ook gaan blazen voordat ik het wort ging pompen. Dit deed ik vooral om te voorkomen dat er wort in de slang verbonden aan het steentje zou komen.

Citaat van: Adrie op 24-12-2009  15:27 uIk kook mijn steentje altijd uit in kraanwater met een scheut schoonmaakazijn. Kalkvorming krijgt dan geen kans.
Dat doe ik ook altijd. Desondanks is het steentje nu na een lange periode niet gebruikt te zijn enigszins verstopt.

wilko

Citaat van: Jacques op 24-12-2009  18:35 uDat had ik al gedaan maar dat leverde niet het gewenste resultaat. Overigens denk ik dat het vooral om afgezette eiwitten gaat. (Veel schuimvorming bij het schoonblazen). Ik zal het nog een keer proberen met een hete loogoplossing.

Hete loog gaat verwacht ik beter met eiwit. 

Of misschien geconcentreerde waterstofperoxide?  Iemand enig idee of dat zou helpen?

Wilko

Ronnie

Ooit gelezen in blaadje voor aquariumliefhebbers: niet in loog schoonmaken. Azijn en spoelen.
Zelf doe ik na gebruik het volgende:
- 5' laten verder bruisen in lauw water
- 1' laten verder bruisen in Oxonia oplossing 1% (je zou zuurstofwater kunnen gebruiken waarin je een geutje azijn doet)
- bewaren in confituurpot in alcohol van 70 à 80 vol% met slang erbij.

Het luchtfiltertje bewaar ik met de (primaire) slang in een honingpot (plastic flapdeksel) met enkele sulfiettabletten erbij.
Luchtfilter 2 inch PTFE:

Jacques

Citaat van: Ronnie op 25-12-2009  11:23 uOoit gelezen in blaadje voor aquariumliefhebbers: niet in loog schoonmaken. Azijn en spoelen.

Aquariumwater of wort daar zit natuurlijk een heel groot verschil tussen. Het gehalte aan eiwit is bij wort heel wat hoger. Dat vraagt mijn inziens een andere benadering.

Citaat van: Ronnie op 25-12-2009  11:23 uZelf doe ik na gebruik het volgende:
- 5' laten verder bruisen in lauw water
- 1' laten verder bruisen in Oxonia oplossing 1% (je zou zuurstofwater kunnen gebruiken waarin je een geutje azijn doet)
- bewaren in confituurpot in alcohol van 70 à 80 vol% met slang erbij.

Met jouw manier van werken is denk ik niet zo veel mis. Bewaren in een pot met een alcoholoplossing is een goed idee. Zelf denk ik dat mijn steentje verstopt is geraakt doordat het zo lang niet gebruikt is en droog gelegen heeft.

William

Heb ook al eens geprobeerd om de andere kant op te blazen / door te stromen? Misschien zitten er microdeeltjes in die de zaak blokkeren. Daarnaast zul je vervuilingen niet zo snel vastdrukken.

Jacques

Citaat van: William op 25-12-2009  11:44 uHeb ook al eens geprobeerd om de andere kant op te blazen / door te stromen? Misschien zitten er microdeeltjes in die de zaak blokkeren. Daarnaast zul je vervuilingen niet zo snel vastdrukken.

Ander kant op blazen met zo'n gesinterd rvs steentje is niet zo eenvoudig. Ik zou het kunnen proberen met de inline beluchter en wat stoppen. Maar of ik de juiste maat in huis heb is natuurlijk de vraag.

wilko

Citaat van: Jacques op 25-12-2009  11:34 uAquariumwater of wort daar zit natuurlijk een heel groot verschil tussen. Het gehalte aan eiwit is bij wort heel wat hoger. Dat vraagt mijn inziens een andere benadering.

Ik hoop van harte dat wort en aquariumwater een groot verschil is  8)

Zijn er geen eiwitsplitsende enzymen te krijgen?

Wilko

JWVG

Citaat van: Ronnie op 25-12-2009  11:23 uOoit gelezen in blaadje voor aquariumliefhebbers: niet in loog schoonmaken. Azijn en spoelen.

Ging dat over RVS bruissteentjes, of over de keramische steentjes die bij aquariums gebruikelijk zijn? Ik vermoed het laatste. RVS in een aquarium is een beetje met een kanon op een mug schieten.

:degroeten: JW.

William

Citaat van: wilko op 25-12-2009  20:41 uZijn er geen eiwitsplitsende enzymen te krijgen?

Biotex ;)

korek

Hoewel ik mijn RVS bruisstaafje niet meer gebruik, maakte ik deze schoon door hem in de oven te verhitten, snel in koud water af te koelen en meteen door te blazen met een citroenzuur oplossing. Of het bruisstaafje helemaal schoon is, is moeilijk vast te stellen.

Jacques

Citaat van: korek op 25-12-2009  23:21 uHoewel ik mijn RVS bruisstaafje niet meer gebruik, maakte ik deze schoon door hem in de oven te verhitten, snel in koud water af te koelen en meteen door te blazen met een citroenzuur oplossing.

Ben je niet bang dat je eiwitten en suikers vastbrandt door de ovenbehandeling?

korek

Ja, ik denk dat je wel een punt hebt bij nader inzien, maar zoals gezegd gebruik ik hem niet meer. Ik belucht mijn starters op de magneetroerder recht in de kolk. Of dat beter is of niet kan ik niet zeggen: het is wel makkelijker.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.