Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zoet is niet waar je denkt

Gestart door Brouwbedrijf, 16-11-2009 12:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwbedrijf

Tot mijn verbijstering kom ik op wikipedia het volgende tegen:

De tong is bekleed met een groot aantal papillen. De meest voorkomende is de filivormige papil. De andere soorten papillen zorgen ervoor dat de mens de verschillende smaken kan proeven. Deze kunnen allemaal de smaken zoet, bitter, umami, zout en zuur onderscheiden.

In tegenstelling tot de mythe, die tot de dag van vandaag door vele schoolboeken wordt verspreid, kunnen bovenstaande smaken niet aan één bepaalde regio op de tong worden toegeschreven.

Dat heb ik dus ook altijd gedacht... Zoet proef je met het topje van de tong, bitter met het achterste gedeelte etc.. Volgens wikipedia klopt dit dus niet.

Kan iemand bevestigen dat wat hier op wikipedia vermeld staat juist is?

Jeroen

Edgar

Zou je ons eerder geloven dan Wikipedia? Die mythe schijnt inderdaad onlangs gebust te zijn.

Adrie

Ik heb ook zoiets gelezen ja. Staat het ook niet in Tasting Beer van Randy Mosher?

Brouwbedrijf

Citaat van: Edgar op 16-11-2009  12:28 uZou je ons eerder geloven dan Wikipedia? Die mythe schijnt inderdaad onlangs gebust te zijn.

Natuurlijk geloof ik de bierkenners eerder dan wikipedia. Niets ten nadelen van wikipedia overigens. Maar meer ten gunste van het forum waar een bom met kennis over bier en allerlei randzaken aanwezig is. ;)

Als Edgar en Adrie al een vermoeden hebben, dan weet ik al genoeg ;)

EBC

Brouwbedrijf

Citaat van: EBC op 16-11-2009  15:03 uZie hier, eennalaatste alinea: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5855.msg62817.html#msg62817, niks nieuws dus.

Inderdaad, en dat al in 2007 (en toen was het al lang bekend). Voor mij is het nog steeds nieuw. (Morgen niet meer, dan is het oud nieuws).

Albertus

Citaat van: Brouwbedrijf op 16-11-2009  15:33 uVoor mij is het nog steeds nieuw. (morgen niet meer, dan is het oud nieuws).

Tsja, naarmate de tijd verder gaat zie je steeds meer zekerheden die je op school leerde onderuitgehaald worden.
Het mooie daarvan is dat je daardoor telkens weer iets nieuw kunt leren. :leren:

Bert

Vergelijkbare Topics (7)

1544

Reacties: 0
Gelezen: 2934

44362

Reacties: 12
Gelezen: 890

6753

Reacties: 50
Gelezen: 12876

15525

Gestart door Caspar

Reacties: 5
Gelezen: 2885

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.