Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe brouw ik een oranje bier?

Gestart door Johannes, 12-10-2009 19:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

In BrouwVisie zit zo'n mooi bierkleurvoorbeeldje echter deze gaat van geel naar bruin naar zwart. Nou wil ik een oranje bier brouwen. Hoe kom ik nou aan die kleur? De gewenste ingredienten zijn in elk geval Palemout en gerstevlokken (+/-10%)

Oscar

Hmm oranje... jij denk aan een bier voor tijdens een voetbalwedstrijd.. ;D  Ik weet het niet zeker, maar wortelsap ligt voor de hand, maar is dat een goede kleurstof?

Oscar

Lees ff hier en hier

Te koop bij de dierendrogist:

Johannes

Citaat van: Oscar op 12-10-2009  19:21 uHmm oranje...jij denk aan een bier voor tijdens een voetbal wedstrijd.. ;D  Ik weet het niet zeker, maar wortelsap ligt voor de hand, maar is dat een goede kleurstof ?

Nee, geen kleurstof! Gewoon met mout!

Henielma

Ik zou zeggen gebruik voor een flink deel ambermout.

Oscar

Citaat van: Johannes op 12-10-2009  19:25 uNee, geen kleurstof! Gewoon met mout!

Ooh dat oranje... een beetje dat goud gele, donker geel..bijna oranje  ;)  kleurtje.  Dan moet je inderdaad een deel ambermout of melanoide mout gebruiken, maar niet te veel ik denk tussen de 5 - 10%

Albertus

henri87

Mijn eerste bier was met 100% münicher 15EBC mout. Dat gaf een oranje bier dat best te drinken was.

Adrie

Een beetje zwarte mout geeft ook een rode kleur. IK heb ook ooit een 100% Münchenerbier gebrouwen, maar dat vond ik toch meer bruin dan rood. Carared geeft zeker geen rood bier (zie irish red van Oscar (sorry, Ozzy)).

Oscar

Citaat van: Adrie op 12-10-2009  20:06 uCarared geeft zeker geen rood bier (zie irish red van Oscar (sorry, Ozzy)).

Had ik zelf ook al ondervonden ;). De naam van die mout doet zichzelf geen eer aan...

Jacques

1 à 2 procent caramunichmout en de rest pilsmout.

Johannes

Citaat van: Oscar op 12-10-2009  19:31 uOoh dat oranje... een beetje dat goud gele, donker geel..bijna oranje  ;)  kleurtje.  

Juist zoals dit dat ziet er toch heerlijk uit?

Ambermout heb ik niet. Heb ik ook slechte ervaring mee. De bedoeling is om met de eerdergenoemde Palemout en gerstevlokken te brouwen. Een eventuele caramout mag er wel bij. Maar wat voor caramout en hoeveel? Carapils? Vienna? of Munchner? Zou er uberhaupt (los van de mate van gebruik) kleurverschil zijn?

Oscar

Is melanoide mout een optie ? Link

Ik zou je zaterdag wel een kilo'tje kunnen leveren..

Adrie

Volgens mij maak je roodachtige tinten met donkere mouten. Bijvoorbeeld 30 EBC met aroma50 wordt meer bruin, terwijl 30 EBC met zwarte mout of donkere caramouten meer oranje/rood wordt.

Johannes

Citaat van: Adrie op 12-10-2009  20:34 uVolgens mij maak je roodachtige tinten met donkere mouten. Bijvoorbeeld 30 EBC met aroma50 wordt meer bruin, terwijl 30 EBC met zwarte mout of donkere caramouten meer oranje/rood wordt.

We komen op het punt dat iemand gaat roepen dat bijna weer november is...  ;D Het bier op het plaatje (Pale Ale)zal denk ik niet met zwarte mout zijn gebrouwen.

:denken:

Adrie

Ach mijn APA had ook ongeveer zo'n kleur.

William

Citaat van: Adrie op 12-10-2009  20:45 uAch mijn APA had ook ongeveer zo'n kleur.

Ik heb altijd het idee dat APA's een oranje gloed hebben. Komt dit door de hopsoorten c.q. hopconcentratie die in APA's worden gebruikt of is het toch de moutstort die je hier gebruikt?

Johannes

Citaat van: Adrie op 12-10-2009  20:45 uAch mijn APA had ook ongeveer zo'n kleur.

Ah, kijk. Ik zat zelf te denken richting een EBC van ongeveer 18-20 dus dan vul ik aan met Caravienna van zo'n 60 ebc tot 19 ebc. Ik laat wel weten of het een mooi kleurtje wordt.

goom

Je kunt beta caroteen gebruiken, dit wordt ook peentjes geel genoemd.
Beta caroteen wordt ook in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt als kleurstof (bijv bij margarine bereiding).
Het wordt gemaakt van peentjes maar dat spreekt voor zich.
Je kunt het in poedervorm kopen of in een emulsie.
Ik geloof dat ik er nog aan kan komen.
Maar moet dat wel nagaan.

Oscar

Citaat van: goom op 12-10-2009  22:21 uJe kunt beta caroteen gebruiken

Citaat van: Johannes op 12-10-2009  19:25 uNee, geen kleurstof! Gewoon met mout!

;D ;D Had ik ook al voorgesteld, maar hij bedoeld goud geel met een rode/lichtbruine gloed.. :biersmile:

Biermagneet

Is het oranjebier al een succes? Wk komt er weer aan :)

PP

Ik heb ooit, onbewust, een oranje gekleurd bier gebrouwen door rode druiven uit eigen tuin toe te voegen aan het wort.

Als mout stort werd 100% pilsmout gebruikt.
Rode druiven werden gekneusd en verhit tot ca. 60 °C gedurende een aantal uren (extractie kleurstoffen).
Daarna werd het sap verzameld en voor 50% ingekookt.
Het sap werd gefiltreerd en afgekoeld tot 1-5 °C om een deel van het zuur te verwijderen.
Tijdens de laatste 10 min werd 5 % van het volume toegevoegd aan de kookketel.

Het resultaat: een duidelijk oranje gekleurd bier.

Het eindproduct had niet de kenmerken van een "standaard" fruitbier; er was ook geen zuurcomponent te proeven. De bijdrage van de druiven was heel subtiel.

Gezien de licht gele kleur van basismout zal er een "rode component" moeten worden toegevoegd om tot een mengkleur oranje te komen.

Een ander idee dat ik dit jaar zelf wil proberen is het toevoegen van ingekookt kweepeer sap (intens rood / paarse kleur).

Ik ben benieuwd naar je oplossing, groet, Paul

Rickske

De Dorelei van de noorfranse Fischer brouwerij doet oranje aan. En is vermoedelijk met wortelsap gebrouwen.Op het etiket staat wel iets van dat er groente gebruikt is.  Zeer aparte smaak. Of je houd er van, Of je vindt m afschuwelijk!

http://www.beeradvocate.com/beer/profile/197/6234/

Maar ik lees al dat het de bedoeling is om een volmout bier te brouwen. Ik zou gaan kijken naar pale ale recepten!

Biermagneet

Ik was eigenlijk wel benieuwd naar ideeën dit is een oud topic wat ik tegen kwam.  En wk komt eraan ik dacht even omhoog schoppen.

Henielma

Kies de stort van een IPA of APA. Die zien er vaak best oranje uit.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.