Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Snel receptje voor morgen. Sterk blondje

Gestart door Muldermans, 21-07-2009 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Muldermans

Daar mijn vriendin een brunette is toch maar een recept voor een sterk blondje (oei, ze staat achter me :bokser: :clownsmile:)

Ik ben eens met BrouwHulp aan het experimenteren, in openoffice op de mac werkt dit eigenlijk best leuk!

Het recept:

Pilsmout 55%
Cara120 10%
Roggevlokken 15%
Boekweitvlokken 15%
Kristalsuiker 5%

Maischen
54, 20 minuten
64, 60 minuten
71, 10 minuten

Hop
Challenger 60 minuten 22 IBU
Amarillo 20 minuten 10 IBU
Amarillo 10 minuten 3 IBU

Koriander 2 gram

vergisten s-33 op 20 graden.

SG doel is 1050 en hoeveelheid 15 liter.

Vanavond wil ik dit nog schroten, iemand suggesties?

De-Geert

Een paar opmerkingen:
- met een begin SG van 1050 wordt het niet sterk
- en met 10% Cara120 wordt het niet blond
- ik zou de koriander weglaten, Amarillo heeft een sterk aroma. Ik weet niet of het goed combineert (misschien wel hoor), maar ik zou het niet doen.

Muldermans

Oei Geert, heb jij daar even gelijk!

We kunnen er altijd nog een blondje van maken, maar ik denk dat ik het SG even op ga schroeven. Die cara120 wordt denk ik maar de helft, en dan iets meer pilsmout.

Nu ik nog even nadenk over die koriander, zou dat inderdaad wel eens weggedrukt kunnen worden door de amarillo dus dan is het net zo goed een optie om de koriander weg te laten. Verder zit ik te denken om de batch te splitsen met een drooghop en 1 zonder.

JeroenCV

Citaat van: Muldermans op 21-07-2009  19:16 uVerder zit ik te denken om de batch te splitsen met een drooghop en 1 zonder.

Vooral doen! Leuk om voor jezelf de verschillen te kennen.

En ik ben het verder met Geert eens.

William

Volgens mij heeft dit relatief laag sg blondje ook geen suiker nodig.

Muldermans

Citaat van: William op 21-07-2009  20:19 uVolgens mij heeft dit relatief laag sg blondje ook geen suiker nodig

Ik heb het SG aangepast naar 1066 en inmiddels maar 5% cara120

Muldermans

Ik zou hem natuurlijk ook erg warm kunnen vergisten om een saison te krijgen (suggestie van BrouwHulp) alleen is de S-33 dan weer een k*** gist, iets anders heb ik niet. Ik ga toch maar voor de sterke blonde....

William

Citaat van: Muldermans op 21-07-2009  21:07 uIk zou hem natuurlijk ook erg warm kunnen vergisten om een saison te krijgen (suggestie van BrouwHulp) alleen is de S-33 dan weer een k*** gist, iets anders heb ik niet. Ik ga toch maar voor de sterke blonde....

Voor een echte Sterke Blonde zul je toch de Duvel gist moeten hebben (de Wyeast 1388), een nog water hoger start sg, veul suiker  en geen andere mouten dan pilsmout ;)

Muldermans

@William, dan is dit meer een slap aftreksel :) Hmm misschien iets voor een naam van dit bier. Ik heb trouwens jouw schijvenmolen even gemodificeerd, ik kan nu schroten met de boormachine! Gaat lekker snel zo.

Groeten
Muldermans

Hopmans

Citaat van: Muldermans op 21-07-2009  21:07 uIk zou hem natuurlijk ook erg warm kunnen vergisten om een saison te krijgen (suggestie van BrouwHulp) alleen is de S-33 dan weer een k*** gist, iets anders heb ik niet. Ik ga toch maar voor de sterke blonde....

Inderdaad Muldermans.
Een korrel warm vergisten levert een bak met ellende op.
Dit geld ook voor Duitse gisten.
Belgische en sommige Engelse gisten kunnen aardig wat hebben.
Waar een korrel bij een te hoge temperatuur gele banaan en kaugum produceert,
produceert een verse gist groene banaan met fris fruit.
Dan ga ik toch voor het laatste.
 :dansen:

Muldermans

Hoppie, ik ben niet zo'n kauwgomfan, vandaar dat ik dan toch maar niet al te warm ga vergisten 8)

Groeten
 :degroeten:

Muldermans

Ondanks dat het brouwen gister Kl*ten ging en het koelen met platenkoeler niet lukte, stond er vanmorgen wel een mega dikke laag schuim op het wort... Ben benieuwd wat het gaat worden.....

Herman

Citaat van: Muldermans op 23-07-2009  23:19 u...en het koelen met platenkoeler niet lukte, .....

Wat ging er mis? Heb je wel getegenstroomd? Of was er te weinig hoogteverschil?

Muldermans

Ha Herman,

Nou het filter slibde helemaal dicht, slangetje schoot los en ik draaide me om, waardoor ik een hele plank met materialen los stootte met een nog grotere ravage tot gevolg.... Mijn starter daar trof ik een een fruitvliegje in aan, dus ik heb maar een andere gist genomen.
Ik denk dat het filteren een combi is van gebruik met rogge en hoppellets en een te klein hoogte verschil en wellicht lucht in de platenkoeler (maar dit was toch ruim een meter) Nou ja er komt een iwaki pomp dus met hoogte verschillen hebben we hopelijk straks geen problemen meer.

De vorige keer dat ik pellets had gebruikt, kreeg al de tip om te whirlpoolen, ook heb ik een bazookascreen gebruikt.

Oscar

Citaat van: Muldermans op 23-07-2009  23:54 uNou het filter slibde helemaal dicht, slangetje schoot los en ik draaide me om, waardoor ik een hele plank met materialen los stootte met een nog grotere ravage tot gevolg....

Dit zou een scene kunnen zijn uit een Laurel en Hardy film.... ;D ;D ;D

Hopmans

Ook dit heb ik voor de eerste en laatste keer meegemaakt.
Ook in deze stap van het proces voor mij geen hevelwerkzaamheden meer.
Een Vina-filterdoek, en je filtert de Duvel en z'n ...

Muldermans

Citaat van: Oscar op 24-07-2009  06:35 uDit zou een scene kunnen zijn uit een Laurel en Hardy film.... ;D ;D ;D

In dit geval was ik de dikke (oe wat een zelfspot weer ;D) Maar inderdaad, het was pure slapstick. Ach elk nadeel heb zijn voordeel, met een beetje geluk zijn we over twee maand aan het brouwen in een hele mooie brouwschuur, enkel en alleen ingericht voor het brouwen...
En Hoppie in dit geval was jouw suggestie misschien wel de beste...

RobinB

Citaat van: Hopmans op 24-07-2009  07:17 uEen Vina-filterdoek, en je filtert de Duvel en z'n ...

Waar heb je die vandaan?
Ik heb al wat rondgekeken, maar veel verder dan kaasdoek kom ik niet?

Muldermans

Vandaag dit bier gebotteld, met mijn nieuwe kroonkurk apparaat ging dit als een tiet, geen enkel flesje dat brak! Lag dus echt aan die #$%^&*...

Het bier proefde niet zuur, dus dat is een meevaller. Verder heel erg engels ale achtig (drop smaak?) en ik proefde in de verte wat diacetyl, dit is te verklaren dat het in de gistkast 24 graden werd (oh wat ben ik blij met mijn nieuwe koelkastje, die doet wel wat de brouwer wil tijdens de vergisting)
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, de smaak viel me best mee, was eigenlijk best lekker! Ook de buurman kwam even proeven, die kon eigenlijk niet wachten om een flesje mee te nemen (toch zal hij even geduld moeten hebben)

Zojuist ook een Iwaki pomp voor 30 euri gekocht, ben benieuwd hoe vies hij is, mocht ik hem niet schoon krijgen dan kan hij altijd nog fungeren om koelwater op te pompen uit de regenton

Muldermans

Zo net even een monster van dit bier gehad, erg lekker maar wel wat stroperig. Er was een mooie sis te horen bij het openen.

Dit is een bier geworden, waar je echt even voor moet zitten, je drinkt er geen 5 snel weg. Ben benieuwd hoe hij over een maand is en wat de gilde leden ervan vinden.

Dat stroperige zou dat komen door de boekweit, of juist door de rogge?

Adrie

Rogge lijkt me de meest aangewezen kandidaat. Maar wat was je einddichtheid?

Muldermans

De einddichtheid was 1013, niet eens zo heel suikerig volgens mij.. of wel? Zou de gebruikte S04 ook een bijdrage aan de hoge viscositeit geleverd kunnen hebben?

Adrie

Nee, viscositeit komt niet door de gist. Wat was eigenlijk het begin SG. Was dat 1065 zoals gepland? Zo ja, dan is 1013 geen gekke einddichtheid. Hoeveel suiker heb je uiteindelijk gebruikt (% in de stort)?

Muldermans

Nou het begin SG was 1059 en ik heb toch op het laatste moment geen suiker gebruikt, want daardoor werd het alcohol promillage toch wel te hoog vond ik.

:idea: Wellicht is 1013 dan wel een verklaring, dan is de SVG toch lager dan gepland. Eens even uitrekenen.

Hmm das toch 77.9 % is wel hoog toch?

Adrie

Nou, zonder suiker is 1013 heel netjes, hoor.

Als je echt een Duvel-achtige had willen maken, had je zeker 10% suiker in de stort moeten gebruiken en een gist die nog verder doorgist.

Vergelijkbare Topics (7)

715

Gestart door Edgar

Reacties: 17
Gelezen: 9158

16527

Reacties: 14
Gelezen: 4180

43787

Reacties: 1
Gelezen: 612

25611

Reacties: 10
Gelezen: 4250

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.