Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Toevoegen van gist voor bottelen

Gestart door Hoppeplukkertje, 18-05-2009 22:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppeplukkertje

Normaal voeg ik nooit bottelgist toe voor het bottelen.
Nu heb ik gemerkt dat bij zwaardere bier de gisting op fles langer duurt voor het ophang komt.
Daarom zou ik wat bottelgist ( T58) aan toevoegen.
om het proces te versnellen.
Normaal bottel ik bij 3°C.
minder infectie kans, oxidatie enz ...
Ben ik nu verplicht om te bottelen bij 20 ºC?

Tsjerk

3 graden is zeker te koud voor de T-58. Je moet inderdaad naar ca. 20 graden.
Bij uitvergiste bieren, en zeker bij zware bieren valt dat infectiegevaar reuze mee. De aanwezige alcohol voorkomt meer infectie dan die koude botteling.

Oscar

Citaat van: Hoppeplukkertje op 18-05-2009  22:04 uNormaal bottel ik bij 3°C.

Bottelen bij 3°C om die reden is inderdaad niet echt nodig hoor, anders zouden velen hier geoxideerde en geïnfecteerde bieren hebben, en uit ervaring weet ik dat dat niet zo is.

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-05-2009  23:36 uBottelen bij 3°C om die reden is inderdaad niet echt nodig hoor, anders zouden velen hier geoxideerde en geïnfecteerde bieren hebben, en uit ervaring weet ik dat dat niet zo is.

Het bottelen bij zo'n lage temperatuur ervaar ik wel als bijzonder prettig. Door het bier zo koud te bottelen heb ik geen enkele last van schuimvorming bij het bottelen. Laatst heb ik bier van zo'n 18 ºC gebotteld en had ik weer erg veel schuimvorming.

Liemingbrouwer

Citaat van: Hoppeplukkertje op 18-05-2009  22:04 uNormaal voeg ik nooit bottelgist toe voor het bottelen.
Nu heb ik gemerkt dat bij zwaardere bier de gisting op fles langer duurt voor het ophang komt.
Daarom zou ik wat bottelgist ( T58) aan toevoegen.
om het proces te versnellen.
Normaal bottel ik bij 3°C.
Ben ik nu verplicht om te bottelen bij 20 ºC?

Bottelen bij 20° zou ik niet aanraden indien je de mogelijkheid hebt om te bottelen bij 3°.
Ik bottel zelf bij 2° dus ongeveer zoals jij.
Zoals Jacques schreef is er zeker minder kans op schuimvorming.
Natuurlijk komt de vergisting in de fles iets trager op gang, de ganse fles moet immers opwarmen.
Daarom verhoog ik de temperatuur de eerste dag ook tot 23° in de hergistkamer.
Moest je toch willen gist toevoegen gebruik dan champagne gist; deze geeft bijna geen smaaktoevoeging aan uw bier.
Dit heeft als voordeel dat je later beter kunt beoordelen hoe uw bier nu eigenlijk was.

Jacques

Het toevoegen van een andere gist, bijvoorbeeld champagnegist is eigenlijk nooit nodig. Als de tijd tussen de hoofdgisting en het bottelen niet langer is dan een week of vier, heeft het bier nog voldoende gist voor de hergisting.

De laatste tijd ben ik steeds meer tot de conclusie gekomen dat het beter is geen extra gist toe te voegen om een snelle hergisting te bevorderen. Door gist toe te voegen komt er aanzienlijk meer gist in de fles. Experimenten die ik uitgevoerd heb, hebben laten zien dat de hoeveelheid gist in de fles sterk afhankelijk is van de hoeveelheid gist die je hebt toegevoegd. Meer gist betekent aanzienlijk meer gist in de fles door de groei van de gist. Door een overmaat aan gist kun je meer last gaan krijgen van zwavelachtige en gistachtige smaakjes.

Veel beter is het, net zoals Liemingbrouwer doet, het bier wat warmer weg te zetten ten behoeve van de hergisting. Een grote (oude) koelkast met een verwarmingslamp of -lint kan daarbij goede diensten bewijzen. Als je lamp gebruikt voor het verwarmen hoor je er wel voor te zorgen dat de lamp afgeschermd is.

JWVG

Citaat van: Jacques op 19-05-2009  21:38 uAls je lamp gebruikt voor het verwarmen hoor je er wel voor te zorgen dat de lamp afgeschermd is.

Ja, dat dacht ik ook, en denk ik nog steeds een beetje. Maar toevallig kwam het afgelopen weekend bij A3 ter sprake - die doet het niet, omdat volgens hem de hoeveelheid UV van een gloeilamp (maar niet van een TL buis) te verwaarlozen is). Wat vinden we daarvan? Het maakt het leven wel een stuk makkelijker. En A3 staat niet echt bekend om zijn skunky bieren.

:degroeten: JW.

Jacques

Het zou best kunnen dat de hoeveelheid UV wel meevalt. Maar waarom risico lopen als je door een eenvoudige maatregel het mogelijk onstaan van lichtsmaak kunt voorkomen?

Henielma

Een gloeilamp geeft nauwelijks of geen UV licht af. Een TL buis of spaarlamp geven daarintegen heel veel meer UV licht.

Boven mijn gloeilamp heb ik een blikken (ijzeren) plaatje liggen zodat de warmte zich een beetje verdeeld. Tevens houd dit het directe licht wat tegen, maar meer moeite zou ik niet doen om gloeilamplicht tegen te houden voor jongbier.

Adrie

We hebben het er op het forum al eerder over gehad. Er is maar een beperkt aantal golflengtes van licht verantwoordelijk voor het ontstaan van lichtsmaak. Deze golflengtes komen voor in zonlicht en in licht van TL-buizen en blijkbaar ook van spaarlampen, maar niet of nauwelijks in licht van gloeilampen. Bruine flessen houden deze golflengtes nagenoeg helemaal tegen, groene flessen maar een heel klein beetje en kleurloze flessen helemaal niet. Bruine flessen kun je dus best in gloeilamplicht zetten, want de schadelijke golflengten komen nauwelijks voor en wat er voorkomt wordt tegengehouden door de flessen.

JWVG

Ah, je doet het dus alleen met bruine flessen. Dat had ik dan verkeerd begrepen. Ik zag weliswaar dat je gistfles bruin was, maar ik dacht begrepen te hebben dat je er met witte flessen ook geen probleem mee had. Mijn fout.

:degroeten: JW.

Adrie

Ik heb ook enkele kleurloze flessen, maar die gebruik ik zelden. En als ik ze gebruik, pak ik ze in in krantenpapier om het licht buiten te houden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.