Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vanwaar komt bittere smaak bij abdijbier Brewferm pakket

Gestart door Reddragon, 18-04-2009 14:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Reddragon

Hallo,
Ik hoop dat ik deze vraag op de juiste plaats stel.

Ik ben pas begonnen met bier brouwen (begin dit jaar) en wel met de bierpakketten van Brewferm. Ik weet dat dit hier niet als echt of zo beschouwd wordt, maar vond dit voor mijzelf een mooi opstapje naar het echte werk.

Nu heb ik  het abdijbier gebrouwen volgens de handleiding die er bij zat. En na 1 week hergisting op de fles en 8 weken in de kelder eindelijk geproefd.
De eerste smaak is goed, maar je krijgt een heel bittere nasmaak, die erg overheersend is.

Nu ben ik op zoek naar de oorzaak van die bitterheid. Is dit eigen aan het brouwpakket, of word dit veroorzaakt door het kraantjeswater, of kan een schommelende temperatuur ( 17 tot 24 graden) dit veroorzaken??

Jacques

Het meest waarschijnlijke is dat je hopbitterstoffen proeft. Vrij kort na het bottelen heeft het bier vaker een bittere smaak. Na een paar weken trekt dat weg. Geduld is dan ook mijn advies.

Reddragon

Ok, dan wacht ik nog een aantal weken, en dan proeven we nog eens
Ondertussen nog een vraagje, wat is de beste temperatuur om bier bij te bewaren, ik denk dat mijn kelder vrij warm is.
Net gemeten, 14,6 graden

MO

Als je bier op druk is: hoe kouder hoe beter. Maar in een wat warmere kelder is al beter dan in de zon in een vitrine...

heijligers

Mijn tweede blik was ook een Abdij van Brewferm. Deze staat inmiddels al ruim een half jaar in de kelder (14 graden) en is nog steeds erg bitter, al is hij wel beter gaan smaken dan toen hij nog zo vers was (vanaf 8 weken).

Oscar

Citaat van: Jacques op 18-04-2009  21:16 uNa een paar weken trekt dat weg. Geduld is dan ook mijn advies.

Hij had dit bier al 8 weken op fles staan, dan mag een bier al wel drinkbaar zijn.  Laat dit bier eens aan iemand anders proeven of die 'm ook te bitter vindt. Het zou zo maar aan je eigen smaakperceptie kunnen liggen.

Gisteren nog meegemaakt. een keurmeester vond een bier enorm zuur... terwijl dat volgens mij enorm meeviel  :)

RobinB

Die Abdij heeft inderdaad een vervelende smaak. Ik vond het meer medicinaal dan bitter, in ieder geval niet echt lekker. Een vriend van mij heeft deze ook een keer gemaakt en het verhaal klinkt overeenkomend.

Na een jaar was het al wel beter, maar het bleef een matig bier.
Jammer, aangezien de Tripel en Diablo wel aardig lekker zijn?

heijligers

Citaat van: RobinB op 19-04-2009  18:47 uDie Abdij heeft inderdaad een vervelende smaak. Ik vond het meer medicinaal dan bitter, in ieder geval niet echt lekker. Een vriend van mij heeft deze ook een keer gemaakt en het verhaal klinkt overeenkomend.

Na een jaar was het al wel beter, maar het bleef een matig bier.
Jammer, aangezien de Tripel en Diablo wel aardig lekker zijn?
Ik heb dus dezelfde ervaring met mijn blikbrouwsels. Ik was al bang dat het aan mijn werkwijze had gelegen dat deze minder was.

Menno

Ook ik heb die Abdij ooit eens 'gemaakt'. Het is nooit goed gekomen... :o

Reddragon

Een slechte start dus.

Iemand ervaring met de Ambiorix, deze staat nu te gisten.

Wild Chocolate

Citaat van: Oscar op 19-04-2009  18:35 uGisteren nog meegemaakt. een keurmeester vond een bier enorm zuur... terwijl dat volgens mij enorm meeviel  :)

Maar deze keurmeester was dan ook vast geen Twentse Lambicbrouwer zoals jij, Oscar! :merlin:

Groet,

Remco

heijligers

Citaat van: Reddragon op 20-04-2009  18:05 uEen slechte start dus.

Iemand ervaring met de Ambiorix, deze staat nu te gisten.
Dat was mijn eerste "brouwsel", die is wel lekker gelukt.

stoffel

Citaat van: Menno op 20-04-2009  12:20 uOok ik heb die Abdij ooit eens 'gemaakt'. Het is nooit goed gekomen... :o

Ik had het zelf bijna 2 jaar gestockeerd. Nog altijd was er een vieze nasmaak.
De laatste flesjes heb ik dan maar weggegoten om plaats te maken. :duimonder:

Henielma

Mijn eerste bier dat ik gebrouwen heb was een Abdij bier van Brewferm. Zie de foto van mijn avitar. Ik vond het toen een heerlijk bier. Voor wat het waard is.

Reddragon

Blijkbaar is het redelijk normaal dat deze zo bitter is. Ik heb zonet een bladje van Brewferm gevonden met frequent gestelde vragen. Het is wel in het Engels. maar onder het kopje: moet ik echt 6 tot 8 weken wachten alvorens van mijn bier te drinken staat onderandere , en ik citeer: "try to drink a Brewferm abbeybeer within the first 6 weeks, and you may find it excessively bitter. Try it again several weeks to several months later and the well balanced beer we intended it to be will reveal itself..."

Blijkbaar is het bij Brewferm een algemeen gekend fenomeen dat dat abdijbeer een lange tijd nodig heeft om goed te worden.

Vergelijkbare Topics (7)

19597

Reacties: 3
Gelezen: 2769

39444

Reacties: 10
Gelezen: 1650

25200

Reacties: 13
Gelezen: 3744

1351

Reacties: 4
Gelezen: 8798

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.