Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnen met gist?

Gestart door djeetn, 25-03-2009 00:44 u

Vorige topic - Volgende topic

djeetn

Ik heb altijd al gisten gebruikt van Wyeast, nu probeer ik (voor de eerste keer) gist op te kweken uit enkele flesjes voor mijn volgende brouwsel

ik heb altijd een beetje schrik gehad om te experimenteren met gist (schrik voor infecties en zo) maar nu vind ik dat het toch wel tijd is om een volgende stap te zetten! ik lees op dit forum van alles over: agar-platen, schuine buis en dergelijke maar eigenlijk ken ik er niets van en weet ik eigenlijk niet waar ik moet beginnen! Bij 'tags' staat inderdaad heel wat over gist en gistmanagment en zo maar waar begint het? Kunnen jullie mij iets aanraden, een boek, of iemand een bestandje (voor beginners   :)   ) op z'n pc staan?

Groetjes

Oscar

Citaat van: djeetn op 25-03-2009  00:44 uKunnen jullie mij iets aanraden, een boek, of iemand een bestandje (voor beginners   :)   ) op z'n pc staan?

Gewoon experimenteren. Daar leer je het meest van. gist opkweken is echt heel simpel in de basis. Een sediment van een flesje overhouden en hier wat wort (vers gemaakt of uit de vriezer van een vorig brouwsel) bij doen. Daarna afwachten en af en toe voorzichtig schudden (= beluchten). Als er koolzuur ontwikkeling is, is de gist actief en kun je de hoeveelheid wort vergroten (Dus wel in een grotere fles overgieten dan). Herhaal dit totdat je voldoende gist hebt. En ruik af en toe aan je gist zodat je weet hoe dit hoort te ruiken...

Succes !

djeetn

Ja daar ben ik inderdaad mee bezig maar, ik heb het over agar-plaatjes en dergelijke!

Jacques

Hoi djeetn,

Ik kan je aanraden het boekje "De eerste stappen in gist kweken (deel 1)" te bestellen bij De Roerstok.

Het gaat hier om een vertaling van een Engelstalig boekje dat geschreven is door de Canadees Pierre Rajotte. De titel van het boekje geeft aan dat er nog een tweede deel komt maar dat laat zich nog steeds een tijd op zich wachten vertelde hij afgelopen clubavond van De Roerstok waar hij te gast was. Hij was overgekomen samen met zijn vrouw en had ook het Zythos bierfestival bezocht. Pierre maakt tegenwoordig vooral kleine professionele brouwinstallaties van 5 en 10 hl. Marc Andries heeft er onlangs eentje gekocht en deze is onder leiding van Pierre geïnstalleerd.

djeetn

RobinB

En als je bang bent voor infecties, misschien eerst nog niet beginnen met de Orval ;D

Oscar

Citaat van: djeetn op 25-03-2009  01:05 uik heb het over agar-plaatjes en dergelijke!

Kijk dan eens hier Hier staat een uitgebreide beschrijving met foto's voor het opzetten van een gistbank via agarplaatjes (Dus ook het opkweken van gist). Daar kom je wel verder mee.

Bas G

Ik zit nog met een praktische vraag over dit onderwerp:

Laatst heb ik bij een starter wat ammoniumchloride en dinatriumwaterstoffosfaat toegevoegd, als alternatief voor diammoniumwaterstoffosfaat.
Het zou hetzelfde resultaat moeten geven (je voegt immers een stikstof en een fofaat bron toe, zij het afzonderlijk van elkaar), maar verder zit je natuurlijk met wat natrium en chloride ionen.
Het lijkt me dat bij de gebruikte hoeveelheden dit geen kwaad kan, maar weet iemand of er nadelige gevolgen aan deze werkwijze (kunnen) kleven?

Jacques

Een hogere concentratie aan natrium schijnt remmend te werken op de gistgroei.

Bas G

Heb je enig idee over welke concentraties je dan spreekt?

Jacques

Citaat van: Bas G op 25-03-2009  12:11 uHeb je enig idee over welke concentraties je dan spreekt?

Daar is de literatuur die ik ken niet helemaal duidelijk is. Ik vermoed dat die concentratie redelijk hoog is.
Bij het zelf bakken van brood wordt altijd gewaarschuwd voor het toevoegen van te veel zout omdat dit schadelijk zou zijn voor de gist.
Misschien dat RobinB (onze deskundige op het gebied van micro-organismen hier meer van weet.

In het verleden heb ik wel eens keukenzout toegevoegd aan mijn wort om een vollere smaak te krijgen (het chloride-ion is hiervoor verantwoordelijk) en toen heb ik niet zo veel gemerkt van een minder goede vergisting. Tegenwoordig gebruik ik voor dit doel calciumchloride.

Bas G

Met die reden zuur ik het maischwater aan met HCl in plaats van melkzuur.

Maar goed, ik denk dat de "kritische" concentratie inderdaad veel hoger is dan de concentraties waar we heb hier over hebben...
Een paar theelepels op ruim een liter wort zal de gist niet storen, lijkt me.

Hopmans

Oscar,

Het is een mooie fotosessie, maar niet helemaal volgens het boekje.
De kans is groot dat het op deze manier fout gaat.

De "T" hoeft niet getekend te worden in het petrischaaltje.
Dit is alleen maar riskant ivm het volledig oplichten van het dekseltje.
Ook dient men onder of direct naast een brander te werken.
De theedoek mag er ook niet onder liggen.
Het aanrecht moet met 80% alcohol afgenomen worden, en daar moet de boel opliggen.
Enten van de gist dient met het dekseltje lichtjes opgelicht te geschieden.
Tussen ieder kwadrant enten door moet de öse opnieuw verhit worden.
Etc.

:police:

Jacques

Citaat van: Bas G op 25-03-2009  12:36 uEen paar theelepels op ruim een liter wort zal de gist niet storen, lijkt me.

Een dergelijke concentratie is in mijn beleving hoog te noemen.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 25-03-2009  12:40 uDe kans is groot dat het op deze manier fout gaat.

't is bij mij nog niet fout gegaan. Zelfde discussie als de "flesjes schoonmaken" discussie. Wees je er bewust van waar je mee bezig bent!

Citaat van: Hopmans op 25-03-2009  12:40 uDe "T" hoeft niet getekend te worden in het petrischaaltje.

Hoeft niet, maar is een handig hulpje wat ik ooit bij biologie les heb geleerd.

Citaat van: Hopmans op 25-03-2009  12:40 uDit is alleen maar riskant in verband met het volledig oplichten van het dekseltje.

Deze staat onder op de petrischaal en de T kun je door het medium zien

Citaat van: Hopmans op 25-03-2009  12:40 uOok dient men onder of direct naast een brander te werken.

Mijn gasfornuis pitjes stonden aan, dat werk ook prima.

Citaat van: Hopmans op 25-03-2009  12:40 uDe theedoek mag er ook niet onder liggen.

Als ie schoon is is er weinig besmettings risico mijn inziens. Ik gebruik een schone theedoek ook altijd bij het opkweken van gist, boven op mijn erlenmeyer.

Citaat van: Hopmans op 25-03-2009  12:40 uHet aanrecht moet met 80% alcohol afgenomen worden, en daar moet de boel opliggen.

Dat heeft niet iedereen voorradig. Alhoewel Dettol (is geen alcohol) ook goed zal werken. en een ander goed reinigingsmiddel zal ook voldoen.

Citaat van: Hopmans op 25-03-2009  12:40 uTussen ieder kwadrant enten door moet de öse opnieuw verhit worden.

Dat staat er ook bij...

Bij alles voor wat betreft hygiëne is de regel : Zorg dat je weet waar je mee bezig bent en dat je weet waar de risico's liggen. Gaat het fout, dan weet je waar het aan kan liggen.  :weetbeter:

Adrie

Citaat van: Oscar op 25-03-2009  13:03 uDat heeft niet iedereen voorradig. Alhoewel Dettol (is geen alcohol) ook goed zal werken. en een ander goed reinigingsmiddel zal ook voldoen.

Spiritus gebruiken!

Hopmans

Inderdaad spiritus gebruiken.
Spiritus is voornamenlijk ethyl-alcohol.

Citeer't is bij mij nog niet fout gegaan....
Jawel Oscar.  ^-^

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,345.msg51842.html#msg51842

:degroeten:

Adrie

Citaat van: Hopmans op 25-03-2009  13:14 uJawel Oscar.  ^-^

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,345.msg51842.html#msg51842

:degroeten:

Scherp!

Hopmans

Citaat van: Adrie op 25-03-2009  13:17 uScherp!
;)

Bas G

Citaat van: Jacques op 25-03-2009  12:46 uEen dergelijke concentratie is in mijn beleving hoog te noemen.

Laten we zeggen dat ik zo'n 5 gram (Na)2HPO4 heb toegevoegd, dat zou overeenkomen met een concentratie van zo'n 50 mM in de starter waar het hier over gaat. Dat lijkt op zich hoog, maar het is wel een waterige oplossing en geen brooddeeg.
De laag gist in de fles leek ook niet minder dan de keer daarvoor toen ik geen zouten heb toegevoegd. Sterker nog, het leek veel meer...
 :weetniet:

Pallieter

:denken: Is het niet eenvoudiger om wort te gebruiken als bewaarmedium ipv een suikeroplossing van 10%.
In wort heb je de suiker en andere nodige stoffen voor een goede groei zo voor handen of zie ik dat fout??

mvg,
Jan

Oscar

Citaat van: Pallieter op 25-03-2009  14:40 u:denken: Is het niet eenvoudiger om wort te gebruiken als bewaarmedium in plaats van een suikeroplossing van 10%.
In wort heb je de suiker en andere nodige stoffen voor een goede groei zo voor handen of zie ik dat fout??

In een bewaarmedium wil je niet dat de gist gaat groeien, of actief is. Je wilt de gist in een slaapstand brengen en wort bevat daarvoor te veel voedingsstoffen. Dan krijg je weer een gisting waardoor de gist uiteindelijk in zijn eigen afval producten (o.a. alcohol) bewaard wordt

De-Geert

Dan zou je het toch ook niet in een suikeroplossing moeten bewaren?  :weetniet:

basterd-brewer

Jawel, een bewaarmedium is meer een soort verdunde wort. Alle stoffen die normaal voor de groei nodig zijn maar in zodanig lage concentratie dat het organisme er weinig tot niets mee kan. Bewaren in alleen demi- of gedestilleerd water  zou een hoge stres op de gistcel opleveren door osmotischedruk welke in het extreemste geval tot lyse kan leiden.

Het voor langere tijd bewaren van gist heb ik nog niet geprobeerd en een volkomen schone gist met alleen demiwater denk ik niet zomaar te krijgen dus het uitspoelen van een giskoek met demiwater en dat op lage temperatuur in de koelkast bewaren gaat voorlopig prima bij mij. Als we besluiten een verzameling met kweekflessen vol gist aan te leggen is het misschien wel interessant om eens een bewaarmedium samen te stellen.

Grtz, Stefan

RobinB

Ik zou de gist met glycerol invriezen in cupjes.
Veel makkelijker in onderhoud!

Vergelijkbare Topics (7)

45174

Reacties: 7
Gelezen: 638

22045

Reacties: 15
Gelezen: 8174

12236

Gestart door Jacques

Reacties: 78
Gelezen: 29868

31396

Reacties: 10
Gelezen: 2592

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.