Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier met toevoeging van whiskymout (update: recept toegevoegd)

Gestart door N-droe, 23-03-2009 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

thibolleke

Op het forum hier ergens.
Dus waarschijnlijk een van die links van RobinB.

Heb jij eigenlijk een zwaar bier? Ik heb een redelijk klein biertje (SG 1065 en 33 EBC), misschien dat die wiskeymout toch meer gaat opvallen zo.

N-droe

Het bier was niet bijzonder zwaar. SG van 1065 ook. EBC moet ik even kijken, maar het is heel licht amber op het eerste gezicht.

thibolleke

Ik ben nu al aan het koken! Dit gaat allemaal veel sneller dan verwacht.
Al heb ik wel een groot vraagteken bij mijn brouwzaalrendement. Zo zonder spoelen en zo. Het was allemaal ook wat natte vinger werk.
Hoeveel maischwater ik nodig had, om zonder spoelen aan mijn kookvolume te geraken, wist/ weet ik niet. (BrouwVisie was hier niet zo duidelijk over)
Dusja we zullen wel zien.

thibolleke

Ik heb gedaan. Start maisch:  21.05h. Stop kook: 00.05h. Op exact 3 uur heb ik een bier gebrouwen.  ;D

Maar ik heb dus niet gekoeld. Ik was vergeten mijn starter uit de koelkast te halen, Dus ik heb hem vandaag dan afgeheveld en herstart met wat suiker (geen tijd om een moutextractstartje te maken)
Morgenvroeg pitch ik de gist. Het wort zit nu in een hermetisch afgesloten gamel. Dus volgens mij heb ik hier niet zoveel infectierisico.

Jacques

Citaat van: thibolleke op 24-03-2009  23:05 uAl heb ik wel een groot vraagteken bij mijn brouwzaalrendement. Zo zonder spoelen en zo. Het was allemaal ook wat natte vinger werk.
Hoeveel maischwater ik nodig had, om zonder spoelen aan mijn kookvolume te geraken, wist/ weet ik niet. (BrouwVisie was hier niet zo duidelijk over)

Dat was ook mijn ervaring. Ik heb onlangs een nieuwe versie van BrouwVise getest en daar is de waterhuishouding een stuk duidelijker omdat je daar per brouwsel je waterhuishouding kunt opgeven. Goed bezig die Oscar.  :duimop:

Hoppeplukkertje

Waren de bieren goed gelukt met whiskymout ?

N-droe

Zo, het bier is afgelopen weekend gebotteld. Toch denk ik dat ik te veel whiskymout heb toegevoegd aan het geheel. Had op zich wel voor ogen dat de turfsmaak op de achtergrond aanwezig zou zijn, maar het is te nadrukkelijk aanwezig denk momenteel. Het geeft het geheel zelfs een ietwat muffige smaak. Mogelijk trekt dat nog bij als er koolzuur in komt en het bier zijn volledige rijping (wanneer dat ook is) heeft gehad. Anders weten we weer wat we voor de volgende keer anders moeten doen. Wat denken jullie?

Hier het recept nog voor 10L bier (ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik het recept een beetje op de gok in elkaar heb gezet, had niet echt een bepaald biertype voor ogen):

- 2000 gram Pilsmout (3 EBC)
- 500 gram Münchnermout (15 EBC)
- 500 gram Whiskymout (3 EBC)
- 200 gram Cara-Crystal (120 EBC)
- 12 gram Hallertauer Perle hopbloemen (6,9%)

maischschema
Graden5262687278
Minuten203015155

Maischwater: 7 liter
Spoelwater: 7 liter
Kooktijd: 75 minuten
Gist: Wyeast 1218 Belgian Abbey

Hoppeplukkertje

Was dat  4% whiskymout in je recept?
Natuurlijk is nog iets je te vroeg om een conclusie te trekken,
bier moet nog paar weekjes rijpen.
Zou je resultaat na paar weken hier op forum zetten?
Groetjes hoppertje

N-droe

Het is meer dan 15% whiskymout. Ik heb dus al van mensen begrepen dat je beter niet meer dan 5% whiskymout kan storten, maar zoals ik al aangegeven heb is mijn hoeveelheid dus beduidend hoger tov de andere ingrediënten. Dat, in combinatie met wat ik tot nu toe geproefd heb, laat mij dus geloven dat ik te veel heb gestort.

Ik zal mijn bevindingen vanzelfsprekend hier plaatsen.

heijligers

Je kunt er altijd nog op je etiket bijzetten:
CiteerThe world's most richly flavoured whisky beer
:proost2:

Zie ook : http://www.laphroaig.com/  :duimop:

Vergelijkbare Topics (7)

40937

Reacties: 21
Gelezen: 2526

32622

Reacties: 2
Gelezen: 1295

3571

Reacties: 18
Gelezen: 23396

35381

Reacties: 36
Gelezen: 9362

25579

Gestart door Edolem

Reacties: 4
Gelezen: 2481

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.