Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier met toevoeging van whiskymout (update: recept toegevoegd)

Gestart door N-droe, 23-03-2009 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

N-droe

Hoi allemaal,

Alweer een tijdje ben ik bezig met brouwen en naast een liefhebber van bier ben ik ook een liefhebber van whisky. Daarom leek het mij leuk om eens te kijken wat het wordt als ik whiskymout gebruik in een recept. Vorige week zondag was de brouwdag en alles liep wel redelijk volgens plan. Gisting kwam wat langzaam op gang, maar dat is ook allemaal goed gekomen. Vandaag geproefd hoe het was en het gaat ongeveer wel de kant op die ik hoopte. Nu afwachten hoe het straks smaakt als het gelagerd heeft en een tijdje in de fles zit.

Ik heb wat foto's van het brouwen op het forum op mijn website geplaatst: http://www.bieratlas.nl/drupal/node/41
Het recept zal ik hier over een tijdje ook plaatsen, als ik weet hoe het smaakt. Ik hou jullie op de hoogte.

Iemand anders ervaring met het gebruik van whiskymout bij het brouwen van bier?

Groeten,
Andrew

RobinB

Citaat van: N-droe op 23-03-2009  20:57 uHet recept zal ik hier over een tijdje ook plaatsen, als ik weet hoe het smaakt.

Kan nu ook al wel, als je hem al gebrouwen hebt? Kan dan toch niks meer aan veranderen!

CiteerIemand anders ervaring met het gebruik van whiskymout bij het brouwen van bier?

Nooit mee gebrouwen, wel eens gedronken: Adelscott.
Dit bier vond ik te zoet, maar de rokerige smaak was wel te doen...

Volgende kwam overigens uit de zoekfunctie van dit forum:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5476.0.html
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3335.0.html
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11553.msg153348.html#msg153348
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4262.0.html

Je bent niet de enige/eerste! ;D

thibolleke

Je kan het recept toch al posten voor je het (gerijpte)bier geproefd hebt?  :P

Grappig dat je over wiskeymout begint. Ik was al helemaal vergeten dat ik ook een wiskeymout bier gepland had.
Nu ga ik mijn 'Duvel/ gevallen engelen' bier even uitstellen en in de plaats morgen maar dat wiskey bier brouwen. (met dus die Duvel starter die ik had klaargemaakt)

Mijn recept:
25 liter
EBC 33
EBU 25

91% palemout
05% cara120
04% wiskeymout

Target + Fuggles + 75 min koken = 21 EBU
Fuggles + 15 min koken = 4 EBU

Maisch: 3,5 l/kg......60'@65°C
koken: 75 min

Gist: Opkweek 'schuine buis' tot 2 liter + gistvoeding (yeastvit) + afgieten + heropstarten 0,5 liter moutextract. Niet belucht

Hoeveel procent wiskeymout gebruik jij eigenlijk Andrew? Ik heb eens gelezen dat het redelijk snel overheersde bij een stort boven de 5%.
Maar zelf heb ik totaal geen idee hoeveel je erin mag doen.
Al vind ik Wiskeymout wel een lekker smaakje aan het bier geven. :proost:

thibolleke

Citaat van: RobinB op 23-03-2009  22:45 umaar de rokerige smaak was wel te doen...

Inderdaad, die ervaring heb ik ook. De meeste wiskeymout bieren hebben een veel zachter karakter en zijn minder rookerig dan de bieren met de 'rauchmalz'.

Hoppeplukkertje

Ik heb vroeger ook al eens met whisky mout gebrouwd en resultaat mag er wezen.
Heb jij een idee van de EBC van whisky mout?

thibolleke

Ik heb hem in de moutdatabase van BrouwVisie ingevoerd als 5 EBC.
Al weet ik niet meer vanwaar ik die 5 EBC heb. Het staat in ieder geval niet op de verpakking.

N-droe

In principe zou ik het recept nu al kunnen plaatsen ja, maar ik kies er voor om te wachten tot het bier helemaal klaar is en ik het geproefd heb. Misschien dat ik toch nog beslis om er wijngist aan toe te voegen om het verder door te laten gisten (wat niet waarschijnlijk is, want dan wordt het teveel een mengsel van smaken denk ik). Maar jongens toch, geduld is een schone zaak...  ;)

Op het eerst gezicht schat ik de whiskymout ook op 5 EBC, maar dat doe ik puur op basis van kleur vergelijking met pilsmout. Het staat inderdaad niet op de verpakking.

Zover ik het tot op heden geproefd heb kan ik het niet met Adelscott vergelijken. Dat heeft een veel donkerdere/gebrande smaak dan mijn 'whiskybier'. Ik kan er momenteel ook niet echt een hele rokerige smaak aan ontdekken, de rokerige turf smaak (die ik bij whisky ook zo lekker vind) is op de achtergrond en in de afdronk wel aanwezig. Ik vraag me nu sterk af welke kant het zich op ontwikkeld als het koolzuur straks in het bier wordt opgenomen en het wat frisser wordt.

@thibolleke: dat van die 5% storting van whiskymout lijkt mij, gezien het bovenstaande, een beetje weinig. Zo even snel uit mijn hoofd is het aandeel whiskymout in mijn recept al gauw 15% ongeveer. En zoals ik hierboven al zeg, het heeft momenteel niet een echte overheersende rokerige/turf smaak. Ik weet dus niet hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.

Ronnie

Begrijp niet goed waarom jullie die whiskymout willen gebruiken om een soort rauchbier te maken? Er bestaat toch die fijnere Duitse mout dat op beuk gerookt is i.p.v. turfgerookt?
Die whiskymalt dient toch alleen maar om een beslag te maken die na de enzyme werking even (zonder hop) aan de kook gebracht wordt, om vervolgens gistende brij te maken en daar tenslotte alcohol uit te stoken, dat na de 2de stook en gelagerd op eiken vat iets als whisky moet worden.

Tevens zijn die rook residuen kankerverwekkend, vooral bij turfgerookt.

N-droe

Ik maak juist gebruik van die mout vanwege die turf smaak en niet zozeer vanwege de rook smaak. Die turfsmaak vind ik bij whisky net lekker en ik wil eens kijken of het ook smaakt bij bier.

Wat je laatste opmerking betreft: dan stop ik ook maar met barbecuen en cola light drinken (want aspartaan is ook kanker verwekkend). Ik weet dat allerlei onderzoeken dit allemaal hebben uitgewezen, maar voor mij is het niet echt een reden om er niet van te genieten als je het lekker vind.

Dit zeg ik niet zomaar, ik ben nog niet zo lang geleden twee gezinsleden verloren aan kanker en vorige week is de moeder van een goede vriend van mij veel te jong eraan overleden. Alle drie deze personen leefden enorm gezond. Dronken niet, rookten niet, deden veel aan lichaamsbeweging en eten 'gezond' voedsel met veel groenten en fruit. Als er iets is wat dit mij heeft geleerd is dat er geen peil op te trekken is wie het wel en wie het niet krijgt en dat je daarom beter kunt genieten en niet te druk maken om wat wel en niet kanker verwekkend is... Dit even off-topic, maar ik wilde het wel even kwijt.

RobinB

Citaat van: N-droe op 24-03-2009  07:46 uMisschien dat ik toch nog beslis om er wijngist aan toe te voegen om het verder door te laten gisten (wat niet waarschijnlijk is, want dan wordt het teveel een mengsel van smaken denk ik).

Het later nog toevoegen van wijngist heeft verder weinig invloed op je recept toch? ;)

Maar als je dat (verder door vergisten) als doel hebt kom je denk ik bedrogen uit.
Wijngisten doen het vaak minder goed met moutsuikers dan biergisten.

Misschien kan je whisky-gist (eau de vie van Wyeast) gebruiken in een volgende poging?
Of een mooi droge biergist?
Eventueel zelfs een Brett, dan wordt hij gegarandeerd droog! :)

RobinB

Citaat van: N-droe op 24-03-2009  09:24 uWat je laatste opmerking betreft: dan stop ik ook maar met barbecuen en cola light drinken (want aspartaan is ook kanker verwekkend). Ik weet dat allerlei onderzoeken dit allemaal hebben uitgewezen, maar voor mij is het niet echt een reden om er niet van te genieten als je het lekker vind.

Dit zeg ik niet zomaar, ik ben nog niet zo lang geleden twee gezinsleden verloren aan kanker en vorige week is de moeder van een goede vriend van mij veel te jong eraan overleden. Alle drie deze personen leefden enorm gezond. Dronken niet, rookten niet, deden veel aan lichaamsbeweging en eten 'gezond' voedsel met veel groenten en fruit. Als er iets is wat dit mij heeft geleerd is dat er geen peil op te trekken is wie het wel en wie het niet krijgt en dat je daarom beter kunt genieten en niet te druk maken om wat wel en niet kanker verwekkend is... Dit even off-topic, maar ik wilde het wel even kwijt.

1: Aspartaam is niet kankerverwekkend.
2: Je betoog over kanker ondanks gezond leven is niet valide. Ondanks dat je niet aan een risicoprofiel voldoet, wil dat niet zeggen dat je geen kans hebt op kanker! Ook erfelijke factoren kunnen een rol spelen, wat (deels) onafhankelijk is levensstijl. Verder heb je nog gewoon statistische kans, waar niemand onderuit komt!
 :lessmile:

N-droe

Rustig RobinB, het recept zal ik nog wel plaatsen  8)

Ik heb wel eens wijngist bij de bereiding van een tripel gebruikt, omdat de biergist die ik toen gebruikte kreeg het neit verder dan 1020 en met de wijngist ging hij toch door naar 1010. Maar zoals ik al zei, ik wil hier niet met te veel afwijkende smaken gaan knoeien (whiskymout, wijngist... een beetje te veel van het goeie denk ik) en aangezien het SG momenteel al 1015 is denk ik dat ik het hierbij laat.

Ik denk dat het met die lichte turf toets ook niet te droog moet worden, maar dat valt nog even te bezien. Van een Brett heb ik nog nooit gehoord (behalve dan als naam van een zakenpartner waar ik mee werk  ;)).

Volgens onderzoek dat ik heb gelezen is aspartaam juist wel kankerverwekkend, maar het kan dat ander onderzoek dat tegen spreekt.
Mijn punt was dus exact dat je ook ondanks gezond leven kans maakt om die verschrikkelijke ziekte te krijgen. Dus volgens mij hanteren wij hier hetzelfde punt. Wat ik er vooral mee wil benadrukken, wat de behandelend arts bij zowel mijn moeder als bij mijn broer ook tegen ons heeft gezegd, is dat je je niet te druk moet maken en te veel moet focussen op welke stoffen wel en niet kankerverwekkend zijn. Iedereen loopt in een bepaalde mate kans op kanker dus en daar spelen omgevingsfactoren (zoals schadelijke stoffen) een rol bij, maar het is niet te zeggen dat een bepaalde factor de doorslag kan geven. Als je zo denk kun je beter heel veel dingen in het leven laten.

Maar goed, dit is niet het forum om het hier uitgebreid over te hebben denk ik.

RobinB

Citaat van: N-droe op 24-03-2009  09:34 uRustig RobinB, het recept zal ik nog wel plaatsen  8)

Haha, ja dat zal ook wel. Ik vraag me eigenlijk altijd af wat mensen beweegt om een recept niet te willen plaatsen?
Als je een brouwsel/bier wilt bespreken, plaats je het recept. Hoe goed het recept uitpakt is niet relevant, want ook juist dáárvan kunnen mensen leren!

Als je het recept niet wilt plaatsen, probeer er dan ook niet over te willen discussiëren, maar das dan slechts mijn mening :D

Ronnie

Citaat van: N-droe op 24-03-2009  09:24 uWat je laatste opmerking betreft: dan stop ik ook maar met barbecuen en cola light drinken (want aspartaan is ook kanker verwekkend).

Met bbq ben ik al >15 jaar gestopt en wel degelijk om die reden, wij eten het zeer sporadisch nog uit sociaal gevoel als we mee moeten aanschuiven, maar we zijn er echt voorzichtig mee. Ook al omdat dat gerookt (en verbrand) niet alleen de eerlijke en zuivere smaak camoufleert, maar ook minder goede smaakjes kan verbergen, net als teveel zout, suiker en kruiden dat kunnen. Cola is voor mij niet te drinken vanwege die verschrikkelijke zoetigheid. Heb met de jaren een afkeer gekregen van al wat te zoet is, maar goed dat is persoonlijk, merk je bij veel personen als ze wat ouder worden, onafhankelijk van eventueel medisch verbod op suiker.

Maar goed, ik respecteer jouw beslissing.. als het finaal dan niet dat geeft wat je ervan verwacht, dan kan je nog altijd een vuurtje onder je bier maken en iets met de opgevangen damp doen...

N-droe

Ik ga het zeker plaatsen, maar nog niet. Het lijkt mij handiger als ik er iets van commentaar over het resultaat bij kan zetten en dat dat dan te bespreken is. Als het van geen kanten smaakt plaats ik het ook hoor en dan kunnen we het er over hebben waarom niet.

N-droe

Citaat van: Ronnie op 24-03-2009  09:42 uMet bbq ben ik al >15 jaar gestopt en wel degelijk om die reden, wij eten het zeer sporadisch nog uit sociaal gevoel als we mee moeten aanschuiven, maar we zijn er echt voorzichtig mee. Ook al omdat dat gerookt (en verbrand) niet alleen de eerlijke en zuivere smaak camoufleert, maar ook minder goede smaakjes kan verbergen, net als teveel zout, suiker en kruiden dat kunnen. Cola is voor mij niet te drinken vanwege die verschrikkelijke zoetigheid. Heb met de jaren een afkeer gekregen van al wat te zoet is, maar goed dat is persoonlijk, merk je bij veel personen als ze wat ouder worden, onafhankelijk van eventueel medisch verbod op suiker.

Maar goed, ik respecteer jouw beslissing.. als het finaal dan niet dat geeft wat je ervan verwacht, dan kan je nog altijd een vuurtje onder je bier maken en iets met de opgevangen damp doen...

Ik vind ook dat iedereen dat zels uit moet maken natuurlijk. Als iemand daar voorzichtig mee wil zijn is dat helemaal aan die persoon hoor, iedereen is naar mijn mening nog baas over eigen leven en dat respecteer ik ook. Ik wilde alleen mijn visie op de dingen even geven.

Maar goed, het gaat hier over leukere dingen: bier!
Het was weer eens een experiment en misschien is het lekker straks en misschien niet. Als het naar cola smaakt dan mik ik het zeker weg  ;D

Adrie

Citaat van: thibolleke op 23-03-2009  22:50 uDe meeste wiskeymout bieren hebben een veel zachter karakter en zijn minder rookerig dan de bieren met de 'rauchmalz'.

Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf hoeveel van die mouten is gebruikt. Een bier met veel whiskeymout is niet te hachelen, een bier met evenveel rauchmalz is heel lekker. Whiskeymout is niet echt geschikt om bier mee te maken (daar is de mout niet voor ontworpen). Als je per sé whiskeymout wilt gebruiken, moet je de hoeveelheid laag houden. Rauchmalz is wel voor bier en die kun je rustig tot 100% in de stort gebruiken. Lekkerrrrr!

En dat Adelscott zo zoet is, heeft niets met de whiskeymout an sich te maken. Gewoon veel gezonde biergist toevoegen en je krijgt geen zoet bier.

RobinB

Citaat van: N-droe op 24-03-2009  09:34 uVolgens onderzoek dat ik heb gelezen is aspartaam juist wel kanker verwekkend, maar het kan dat ander onderzoek dat tegen spreekt.
Mijn punt was dus exact dat je ook ondanks gezond leven kans maakt om die verschrikkelijke ziekte te krijgen. Dus volgens mij hanteren wij hier hetzelfde punt. Wat ik er vooral mee wil benadrukken, wat de behandelend arts bij zowel mijn moeder als bij mijn broer ook tegen ons heeft gezegd, is dat je je niet te druk moet maken en te veel moet focussen op welke stoffen wel en niet kanker verwekkend zijn. Iedereen loopt in een bepaalde mate kans op kanker dus en daar spelen omgevingsfactoren (zoals schadelijek stoffen) een rol bij, maar het is niet te zeggen dat een bepaalde factor de doorslag kan geven. Als je zo denk kun je beter heel veel dingen in het leven laten.

Maar goed, dit is niet het forum om het hier uitgebreid over te hebben denk ik.

Volgens mij ging het om een afbraakproduct van aspartaam dat mogelijk kankerverwekkend kan zijn.

Volgens mij hanteren we nog niet geheel hetzelfde punt?
Mijn punt is dat je juist wel rekening moet houden met duidelijke risicofactoren.
Zoals jij het brengt is het totaal indifferent wie er nu wel of niet kanker krijgt, terwijl dat in veel gevallen helemaal niet is.
Turfmout zal misschien meevallen, dat laat ik even in het midden.
Punt van genotsartikelen in het algemeen is dat het beperkt gebruikt wordt. Schadelijke effecten zijn dan doorgaans ook beperkt. Wat dat betreft ben ik het wel weer met mijn collega eens ;)

Nerro

Kanker is nou typisch een ziekte van kanspercentages. Je lichaam kan per seconde een bepaald aantal nieuwe kankercellen wegwerken (ik geloof ong. 1000). Hoe verder je daar boven komt hoe groter de kans op kanker. Omgevingsfactoren beïnvloeden het aantal slechte cellen per seconde in een zekere mate. Stoffen als de fenolen in whisky zijn zo'n factor. Zo lang je het binnen de perken houdt zal het wel meevallen.

Als je kanker krijgt en er aan sterft leef je niet meer maar als je jezelf uit angst ervoor alles wat leuk is ontzegt heb je ook nooit echt geleefd. Zo als altijd ligt de waarheid weer eens in het midden :)

Zou je de whiskymout kunnen verdunnen met pilsmout? Op die manier kun je misschien de rokerigheid van rookmout benaderen. Dan kun je het daarna storten alnaargelang je wilt.

N-droe

Ow, dan komt het verkeerd over. Ik denk dat kankerverwekkende stoffen slechts een gedeelte van de bijdrage zijn, dat wil niet zeggen dat je het helemaal links moet laten liggen of op moet zoeken. Maar naar mijn mening moet je niet alles uit gaan sluiten omdat het één van die bouwsteentjes is om wel of geen ziekte te krijgen. Je moet wel een beetje kunnen blijven genieten van de dingen die je lekker vind. Zoals RobinB zegt, beperkt gebruiken lijkt me.

Maar goed, nu echt weer terug naar het bier.

@Adrie: op het zakje waarin de whiskymout werd aangeleverd, van Brewferm, stond: 'for making beer' (of iets in die richting). Afgaande van jouw reactie neem ik dan aan dat dit geen echte whiskymout is? Of zit ik nu mis?

@Nerro: de whiskymout is slechts onderdeel van het recept. Het overgrote deel bestaat uit pilsmout in ieder geval.

Adrie

Citaat van: N-droe op 24-03-2009  10:00 u@Adrie: op het zakje waarin de whiskymout werd aangeleverd, van Brewferm, stond: 'for making beer' (of iets in die richting). Afgaande van jouw reactie neem ik dan aan dat dit geen echte whiskymout is? Of zit ik nu mis?

Geen idee. Misschien is het pils- of palemout die boven een turfvuurtje gerookt is. Dan doet het er niet zo toe of het echte whiskeymout is, het gaat om de smaak. Proef de mout in ieder geval eens goed en vraag je dan af hoeveel van die smaak je in je bier wilt hebben. Eventueel kun je dan een aftreksel maken met die mout en pilsmout (in de verhouding die je voor ogen hebt) om een indicatie te krijgen van de te verwachten smaak. Bevalt de smaak, dan ga je brouwen, zo niet dan pas je de verhouding aan.

N-droe

Ok, de mout ruikt en smaakt in ieder geval wel naar turf. In het bier momenteel, voor de lagering, is de smaak redelijk aanwezig zonder te veel te overheersen. Dus wat dat betreft zit ik goed denk ik. Enig idee wat de invloed op de smaak zal zijn als de koolzuur in het bier is gekomen? Aangezien de turf smaak niet echt een frisse smaak is en misschien daardoor dan nog wat afgezwakt wordt.

thibolleke

Citaat van: Ronnie op 24-03-2009  09:13 uBegrijp niet goed waarom jullie die whiskymout willen gebruiken om een soort rauchbier te maken?

Wel ik wou eerst een rauchbier maken. Maar omdat Brouwland geen rookmout had heb ik wat whiskeymout in de plaats genomen.
Dit omdat ik in Denemarken afgelopen jaar meerdere lekkere bieren met wiskeymout heb gedronken.
Met dit recept wil ik geen rauchbier benaderen of zo hoor. Gewoon eens een testje met wiskey mout.

thibolleke

Ik ga nu de mout schroten. (vanavond om 21.00h gaat de vlam onder de ketel)
Het recept heb ik een klein beetje aangepast.

Ik ga eens niet spoelen. (ik weet niet of ik dat ooit al gedaan heb)
Dus maishdikte van 6 l/kg. Zo hoop ik toch op een redelijk uur nog in mijn bed te liggen.
Ook de Wiskey mout toch nog verhoogt naar 7%.  ;D

N-droe

Weet je nog waar je hebt gelezen/gehoord dat je het beste niet meer dan 5% whiskymout kan storten?
Want mijn storting is dus beduidend hoger, maar momenteel neem ik niet een te overheersende smaak van turf weer. Misschien dat dit nog gaat komen als het bier zich verder ontwikkeld.

Vergelijkbare Topics (7)

32622

Reacties: 2
Gelezen: 1295

3571

Reacties: 18
Gelezen: 23396

35381

Reacties: 36
Gelezen: 9362

25579

Gestart door Edolem

Reacties: 4
Gelezen: 2481

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.