Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vreemde giststarter

Gestart door bjgodefr, 14-03-2009 16:41 u

Vorige topic - Volgende topic

bjgodefr

Hallo allemaal,

Ik heb een Wyeast 1388 activator pack van één jaar oud gesmackt en tot 3/4 laten opbollen. Dan in 1 liter wort van SG 1040 gegoten om een starter te maken. Daarbij heb ik 5g Siris yeastvit gedaan.
Het vreemde is nu dat er geen kräusen opkomt terwijl de vergisting voor de rest normaal is (na enkele uren aangeslagen + veel CO2 uit waterslot). Er komt wel een schuimlaagje van 1 a 2 mm, maar dat verdwijnt dan (dat alles in ± 20 s).
Ook bij het beluchten (schudden van de mandfles) komt er wel een schuimlaag, maar die trekt direct weer weg.

Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen? Morgen brouw ik, ik zal dan ook de starter proeven voor ik begin.

Voor alle duidelijkheid: ik gebruikte geen olijfolie en heb hygiënisch gewerkt.

groet
Bart

Jacques

Heb je moutextractpoeder gebruikt voor het maken van je starter?

Zo ja, dan is dit een vrij normaal verschijnsel. Gewoon gebruiken. Niets aan de hand.

bjgodefr

Citaat van: Jacques op 14-03-2009  17:25 uHeb je moutextractpoeder gebruikt voor het maken van je starter?

Zo ja, dan is dit een vrij normaal verschijnsel. Gewoon gebruiken. Niets aan de hand.

Ja ik heb moutextract gebruikt, ik wist niet dat dit een normaal verschijnsel is. De andere gist die ik tegelijk opkweek heeft ook een starter op basis van moutpoeder en die heeft het niet...
Enfin er is zoals je zegt  waarschijnlijk niets aan de hand.

Vergelijkbare Topics (7)

41222

Reacties: 11
Gelezen: 1419

20411

Reacties: 8
Gelezen: 5494

27314

Reacties: 39
Gelezen: 12726

33731

Reacties: 4
Gelezen: 1378

8868

Reacties: 18
Gelezen: 6392

26493

Gestart door dhop

Reacties: 5
Gelezen: 1904

33134

Gestart door Sjoerd

Reacties: 13
Gelezen: 2456

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.