Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat zijn lekkere zure bieren?

Gestart door JWVG, 13-03-2009 07:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Ronnie

Citaat van: Batavier op 15-03-2009  22:12 uOp een van onze gilde-avonden hebben we een groot aantal zure bieren geproefd.MIJN conclusie is daarom " Er zijn geen lekkere zure bieren"  :-\

Ken jij de Zottegemse bieren?
Ken je de Oudenaardse bieren als Liefmans (wordt heropgestart door Moortgat van Duvel)?
Nog nooit gehoord van Rodenbach?
en van Duchesse de Bourgogne?

RobinB

Over smaak valt niet te twisten! ;D

Albertus

Citaat van: Batavier op 15-03-2009  22:12 uMIJN conclusie is daarom " Er zijn geen lekkere zure bieren"  :-\

Cultuurbarbaar ;D

Bert

JWVG

Citaat van: RobinB op 16-03-2009  10:59 uOver smaak valt niet te twisten! ;D

Ik heb dat gezegde nooit begrepen - er valt goed over te twisten. Uitstekend zelfs! Er valt alleen geen overeenstemming over te bereiken. Maar dat geldt wel voor meer dingen op dit forum.

:degroeten: JW.

Ronnie

De fout is dat men bij het woord "zuurbieren" onmiddelijk aan Lambiek, Geueze en Faro denkt.
Sommige van die andere zuurbieren zijn echter gewoon vergist met een cultuurgist en achteraf geënt met melkzuurbacteriën ofwel in houten vaten gelagerd die de bacterie overbrengen, waarna al dan niet pasteurisatie volgt.

RobinB

Citaat van: JWVG op 16-03-2009  11:28 uIk heb dat gezegde nooit begrepen - er valt goed over te twisten. Uitstekend zelfs! Er valt alleen geen overeenstemming over te bereiken. Maar dat geldt wel voor meer dingen op dit forum.

Dat is ook juist het leuke aan dat gezegde. Eigenlijk klopt hij niet, maar iedereen snapt wat er bedoeld wordt!

Batavier

Citaat van: Ronnie op 16-03-2009  09:52 uKen jij de Zottegemse bieren?
Ken je de Oudenaardse bieren als Liefmans (wordt heropgestart door Moortgat van Duvel)?
Nog nooit gehoord van Rodenbach?
en van Duchesse de Bourgogne?

Allemaal geproefd met uitzondering van de Zottegemse.
Zuur bier is gewoon niet mijn ding om nog meer een cliché uit de kast te halen. :weetniet:
Ik heb nog een aantal oude geuze van Boon liggen met een houdbaarheidsdatum van 2026.
Ik heb dus nog even tijd om het te gaan waarderen.

basterd-brewer

Om nog maar eens terug te komen op JW zijn vraag leek het me relevant te zeggen dat ik Liefmans Goudenband een van de allerlekkerste zure bieren vind en die heeft Woudenberg ook gewoon op de plank staan.

:degroeten: Stefan

Ronnie

Heb ik nu plots zooo  'n goesting in lekkere vlaamse stoverij , klaargemaakt met Rodenbach...

JWVG

Citaat van: basterd-brewer op 16-03-2009  17:55 uOm nog maar eens terug te komen op JW zijn vraag leek het me relevant te zeggen dat ik Liefmans Goudenband een van de allerlekkerste zure bieren vind en die heeft Woudenberg ook gewoon op de plank staan.

OK, die ga ik volgende keer scoren. Wat voor type is dat? Een Vlaamse Rode/Bruine of zo? Of iets unieks?

basterd-brewer

Een Vlaams bruin, mooi vol zoet zurig van smaak, best wel uniek in z'n smaak vind ik.

Oxhead

Helaas de laatste jaren met kunstmatige zoetstoffen aangezoet  :'(

Oscar

Citaat van: JWVG op 16-03-2009  19:32 uOK, die ga ik volgende keer scoren.

Ik zal voor jou op het weizenfestival een Vlaams-bruin uit eigen brouwerij meenemen. Eens kijken of je dat kunt waarderen.  :biersmile: Deze lijkt in de geur enorm veel op een Rodenbach.

JWVG

Kom maar op! :proost: Ik zet er vast wel iets tegenover.

Matthe

Om ook maar een beetje steun te geven: Ook ik heb nog geen "zuurbier" gevonden die ik lekker vind. Ja ik heb er echt een aantal geprobeerd en ik vind het niet te drinken. De opmerking cultuur barbaar neem ik voor lief en JWVG heeft wat mij betreft gelijk: je kunt er over twisten, maar overeenstemming ga je niet bereiken.
En om dan meteen maar even een statement te maken. Rodenbach grand cru is echt (ik mis nu een kots-smilie) niet te drinken.

Oscar

Citaat van: Matthe op 19-03-2009  14:39 uEn om dan meteen maar even een statment te maken. Rodenbach grand cru is echt (ik mis nu een kots-smilie) niet te drinken.

zoiets    ;D ;D

Juist de rodenbach grand cru is prima te drinken... :biersmile:

JWVG

Ik had gisteren een Rodenbach Grand Cru - heel lekker  :proost:. Ik kan me voorstellen dat dat zurige heel goed past bij eten - een beetje zoals wijn. Die koop ik zeker nog een keertje  :lekkerbier:.

Net  binnen 5 minuten een Mort Subite Geuze en Kriek er doorheen gejast. In beide gevallen niet de oude, maar de 'traditional' - dus aangezoet/past. Ik vond de Geuze, itt A3 laatst niet vies, maar wel heel saai en eendimensionaal, en weinig met echte geuze uitstaande hebbende (als de Boon een goede referentie was). De kriek was superzoet en smaakte echt naar vruchtenyoghurt. Na een paar slokken belandden beide bieren in de gootsteen. Toen snel een biertje van William gedronken om weer wat vertrouwen in de mensheid te krijgen  :D.

RobinB

Rodenbach Grand Cru is inderdaad een lekker bier, maar niet eentje die je zomaar drinkt?
De eerste keer dat ik hem dronk vond ik hem echt kneiterzuur, dat dat is ie nog steeds, maar je leert het wel drinken (en dan waarderen).

Duchesse de Bourgogne vind ik ook een erg lekkere; veel zoeter (geen zoetstof volgens mij) maar wel mooie complexe esters en zuurheid.
Dat wil ik ongeveer ook bereiken met mijn Lowbach achtige...

Edgar

Citaat van: RobinB op 19-03-2009  22:19 uRodenbach Grand Cru is inderdaad een lekker bier, maar niet eentje die je zomaar drinkt?
De eerste keer dat ik hem dronk vond ik hem echt kneiterzuur, dat dat is ie nog steeds, maar je leert het wel drinken (en dan waarderen)

Goh, dat vind ik nu een mildzuur bier. Heel mooi, een echte favoriet van mij inmiddels.

Die Duchesse is voor mij veel te zoet. Ik heb daar wel eens zoetstoffen in vermoed, omdat het zo onnatuurlijk zoet overkomt. Kan ook gewoon veel te veel suiker zijn (is dat eigenlijk een dood bier?).

Hopmans

CiteerDat wil ik ongeveer ook bereiken met mijn Lowbach achtige...
Pffhoei, of je dat gaat halen...........
Een leuk oud bruintje, maar dat soort esters...

De Duchesse is geniaal.
De Rodenbach van 4 jaar terug ook.

Maarten

Citaat van: Edgar op 19-03-2009  22:29 uDie Duchesse is voor mij veel te zoet.
Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Op zich lekker hoor, maar mierzoet. Ik vond het niet als kunstmatige zoetstof smaken, en dat pik ik er vrij snel uit in producten. Toch is het zoete erg jammer, als het geheel wat droger was geweest, was het echt genieten. Mooie zuurtjes, heerlijk fruit geloof ik ook (was alweer een week geleden dat ik m dronk). Dood als in geen gist meer in? lijkt me wel als er zoveel suiker in zit...

RobinB

Citaat van: Maarten op 20-03-2009  09:05 uheerlijk fruit geloof ik ook

Das juist het leuke van deze bieren, je denkt het wel, maar het komt van de gist(en)! :)

Maarten

Citaat van: RobinB op 20-03-2009  13:16 uDas juist het leuke van deze bieren, je denkt het wel, maar het komt van de gist(en)! :)
Dat besef ik weldegelijk, desondanks smaakt t fruitig. Lekker hoor!

Matthe

Citaat van: Oscar op 19-03-2009  14:54 uzoiets    ;D ;D

Juist de rodenbach grand cru is prima te drinken... :biersmile:

Ja die bedoel ik!  :D :D  :duimop: Maar als ik zo lees is niet iedereen het met mij eens.

aldo

Gisteren het eerste zure biertje uit me leven! Het werd een geuze Boon....en moet zeggen, dat smaakt naar meer! Ik zie het al helemaal voor me: avondzon, pasta met vis en paddestoelen en zo'n geuzebiertje, dit gaat een leuke zomer worden. ;-)

Vergelijkbare Topics (7)

41134

Reacties: 15
Gelezen: 4902

9392

Reacties: 32
Gelezen: 8949

01-06-2008 00:53 u
door oranjeboombiertje
15945

Reacties: 30
Gelezen: 14493

33481

Reacties: 6
Gelezen: 4692

13067

Gestart door EBC

Reacties: 41
Gelezen: 29999

44634

Reacties: 18
Gelezen: 4094

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.