Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een avondje zure bieren proeven

Gestart door Adrie, 08-01-2009 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

De-Geert

Lambiek met bovengistend bier is toch Faro?

Albertus

Citaat van: De-Geert op 15-01-2009  18:38 uLambiek met bovengistend bier is toch Faro?

Faro is gezoete lambiek, vinden de kinderen lekker (nou ja lang geleden).
Lambiek is bier van spontane vergisting, bij mijn weten een bovengister.

Bert

De-Geert

Citaat van: Albertus op 15-01-2009  18:52 uLambiek is bier van spontane vergisting, bij mijn weten een bovengister.
Bij mijn weten noemen ze dan spontane vergisting  ;)

RobinB

Citaat van: Albertus op 15-01-2009  18:52 uLambiek is bier van spontane vergisting, bij mijn weten een bovengister.

Mja, dit is een lastige...
Met de aanname bovengister = S. cerevisiae, ondergister = S. pastorianus/carlsbergensis en als je er van uitgaat dat de hoofdcomponent van de vergisting(smaak) van Brettanomyces/Dekkera komt, is het geen van beide...
Brettanomyces is een andere phylogenetische tak dan Saccharomyces (sensu stricto).

Verder is het teveel een mengsel van verschillende gistsoorten en bacterien om van boven/ondergister te kunnen spreken?

wiwi

Citaat van: Adrie op 08-01-2009  20:59 uToen de laatste: Mort Subite.

Ook hier een okergele kleur. Schuim was er nauwelijks en wat er was, was snel weg. Dan de geur: heel speciaal: yoghurt! Echt net of je een pak yoghurt opentrekt. De smaak wekte gelijk onze weerzin: aangezoete rommel. Bah, vies. Dit bier smaakt naar yoghurt met suiker met verder helemaal geen smaken of complexiteit. Slecht.

Adrie, welke geuze hebt gij dan geproefd? De Geuze traditionelle of de oude Oude Geuze? De eerste is inderdaad aangezoet, de tweede zou dat niet mogen zijn. Bij de Kriek is er nog de Xtreme, die is dus extreem aangezoet, daar wordt ge niet goed van.

Adrie

Citaat van: wiwi op 15-01-2009  20:16 uAdrie, welke geuze hebt gij dan geproefd? De Geuze traditionelle of de oude Oude Geuze? De eerste is inderdaad aangezoet, de tweede zou dat niet mogen zijn. Bij de Kriek is er nog de Xtreme, die is dus extreem aangezoet, daar wordt ge niet goed van.

Het zal dan inderdaad de eerste geweest zijn, want hij was overduidelijk aangezoet. Ik word nog misselijk als ik eraan denk.  :P

RobinB

Citaat van: wiwi op 15-01-2009  20:16 uAdrie, welke geuze hebt gij dan geproefd? De Geuze traditionelle of de oude Oude Geuze? De eerste is inderdaad aangezoet, de tweede zou dat niet mogen zijn. Bij de Kriek is er nog de Xtreme, die is dus extreem aangezoet, daar wordt ge niet goed van.

Ja! Volgens mij is er ook van Belle-Vue Kriek een "extra" of zo?
Een keer gehad in een café in de Ardennen, extreem glazuurspringend zoet!

:ziek:

wiwi

Was het zo erg? Let erop dat op het etiket niks anders staat dan “oude” geuze, ook andere geuze brouwerijen en stekers komen tegenwoordig op de markt met gezoete varianten zelfs Boon heeft een “Boon kriek” en “oude kriek Boon”

Caspar

Nou nou, wat een bier zeg... mijn vriendin en ik zijn niet verder gekomen dat drie slokken, maar we hebben de hele avond lol gehad :clownsmile:. mijn wangen trokken helemaal samen en ik begon te kwijlen van het zuur. Dit is echt niet normaal, zo iets zuurs heb ik nog nooit naar binnen gewerkt, puur azijn. Ronduit smerig, zeg maar dag tegen de goden-status.

Ronnie

Citaat van: RobinB op 15-01-2009  20:36 uJa! Volgens mij is er ook van Belle-Vue Kriek een "extra" of zo?

Belle-Vue is een van de geueze-stekers/brouwers die zich eigenlijk geen ambachtelijk verleden mogen aanmeten. Hij is groot geworden door na W.O. I tot in de jaren 50 het "ziek" (zeg maar verzuurd) bier die brouwers uit hun voorraad namen of van café's terugkregen, op te kopen voor een habbekrats.

Dat werd dan met wat hocus-pocus-pas formules omgetoverd tot "Geuze Belle-Vue". 't is maar dat je 't weet.

(*) habbekrats: Vlaams voor heel luttel bedrag, bv Fortis-aandeel.

RobinB

Én het is van InBev dus ambachtelijkheid inmiddels ver te zoeken lijkt me...
Maar als de normale "Kriek" van hen nog niet zoet genoeg was, is die "Extra" echt heel erg...

ps. Volgens mij is habbekrats een algemeen bekend Nederlands woord? :D

Albertus

Citaat van: Ronnie op 06-02-2009  14:45 u(*) habbekrats: Vlaams voor heel luttel bedrag, bv Fortis-aandeel.

Habbekrats is een verbastering van het latijnse "habea" (hebben) en het jiddische "kratz" (kleinigheid).

Bert

RobinB

ff gegooglet:
CiteerHet Van Dale Groot Woordenboek vertelt ons dat het tweede deel van het woord van
Jiddische oorsprong is. Het Hoogduitse 'Kratz' betekent 'een kleinigheid'.
Het eerste deel van het woord komt volgens ons van het Latijnse woord 'habeamus', wat een
zelfstandig naamwoord is voor 'geld, goed, rijkdom'. Eigenlijk is het de eerste naamval,
meervoud, van de conjunctief van het Latijnse 'habere' of 'hebben', wat overeenkomt met
'laten we hebben' of 'dat we bezitten'. 'Habeo' is iets hebben, bezitten, genieten. We kennen
de beroemde uitspraak na de verkiezing van een nieuwe paus: 'Habeamus Papam' of 'we
hebben een (nieuwe) paus'. Met een 'habbekrats' bezit je dus maar een kleine waarde, een
kleinigheid.

:duimop: @ Bert!

Adrie

Het avondje zure bieren heeft een vervolg gekregen. Deze keer met David, Johannes en Albertus.

We proefden deze keer de volgende bieren:

Girardin Geuze (2009)

Cuvée René Grand Cru van Lindemans (2008)

Hanssens Oude Geuze (?)

Geuze Lambic Bio van Cantillon (2009)

Oude Geuze van Oud Beersel (2008)

Moriau Oude Geuze (2008)

Oude Geuze van De Drie Fonteinen (2005)

De meningen over de Geuzes liepen soms een beetje uiteen, maar unaniem vonden we de Hanssens de slechtste. Hij rook sterk zwavelig en naar verbrand rubber, was zeer scherp zuur.

Ook de Geuzes van Oud Beersel (verkeerd soort zuur, bitter, smaakt niet naar geuze. Ook weer rubber.) en Cantillon (Vlak, geen diepgang. Scherp zuur, raar bittertje achterop de tong) vielen niet in de smaak.

Die van Moriau en Lindemans beoordeelden we met een mager zesje, waarbij de Moriau iets beter was. Dit was een behoorlijke geuze, zij het een niet erg spannende. De Lindemans was wat scherp zuur, muffig en de balans miste wat.

De Drie Fonteinen was ruim voldoende: lekker fris, geen rare smaken, maar wel vrij vlak.

De Girardin Geuze vonden we allemaal de beste: mooi in balans, beetje wijnachtig, mooi zuur, wat appel. Deze was wat neutraal en strak van smaak.

Al met al weer een leerzame avond, maar een echt heel goede geuze zat er helaas niet bij, vonden we. Tekenend was misschien wel dat we allemaal stil werden van bewondering toen we als toetje een Saison Dupont op maakten. Wat een bier!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.