Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beluchten

Gestart door Turin, 27-11-2008 17:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Neetje

Citaat van: Jacques op 27-01-2015  20:16 u................. Theoretisch is het zo dat als je meer gist in je gistvat hebt je ook meer last hebt van autolyse.....

Hoeveel invloed heeft een dikke gistlaag t.o.v een dunne gistlaag.
Oppervlak is gelijk. Ontstaan er dan gassen oid?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-01-2015  20:46 uOok daar zijn de inzichten weer verdeeld voor zover ik weet. Als autolyse vooral optreedt na langere tijd, dan zou meer gist nog wel eens gunstiger kunnen zijn omdat de gist snel zijn werk doet en dan al weer uit het bier wordt verwijdert.

Meer gist zorgt inderdaad voor een sneller vergisting. Als je na de vergisting de gist verwijderd heb je theoretisch niet zo veel last van de extra geënte gist in het vat. Of dat daadwerkelijk het geval is kan mogelijk geconstateerd worden tijdens de proeverij komende zaterdag in Eindhoven. Maar ik moet daar wel bij zeggen dat ik maar bij één test heb gevarieerd met de hoeveelheid gist. Voor een betrouwbaar beeld zouden er meer tests moeten worden uitgevoerd.

TJ

Ik heb vandaag voor het eerst belucht met een standaardsbeluchtingsset van Van der Kooy. Ik heb bleekloog gebruikt om te ontsmetten en vervolgens het geheel even laten blazen in water in een ontsmette beker om te voorkomen dat ik loog in mijn wort zou krijgen. Waar ik alleen nog niet zo goed uit ben is hoe dat nu moet met het filtertje. Je krijgt het steriel verpakt geleverd, maar hoe vaak gaat zo'n ding vervolgens mee...?

Overigens wel een gouden idee, wodka, maar is dat niet... duur :P ?

William

Citaat van: TJ op 01-02-2015  16:44 uWaar ik alleen nog niet zo goed uit ben is hoe dat nu moet met het filtertje. Je krijgt het steriel verpakt geleverd, maar hoe vaak gaat zo'n ding vervolgens mee...?

Ik gebruik één zo'n filtertje minimaal een jaar (12 brouwsels). Nog nooit problemen mee gehad.

DenMaarten

Citaat van: Jacques op 26-01-2015  22:02 uJa (op basis van mijn ervaringen). Zelf hanteer ik wel vaak 25% meer omdat dit meer aansluit bij de hoeveelheid die in grote commerciële gebruikt worden. Door meer gist te gebruiken krijg je een snellere vergisting. Keerzijde is dat je ook meer gist in je gistvat hebt zitten. Om het effect daarvan te beperken tap ik gist af. Dit kan omdat ik een CCT heb.

Vandaag het SG gemeten van een Tripel en hij zit nu op 1.012
Misschien gaan er nog een paar puntjes vanaf tijdens het nagisten op een iets hogere temperatuur.

Ik heb het wort niet belucht. Het begin SG was toen 1.055 (zonder de suiker uit het recept). Toegevoegd had ik de gist van een starter van 1,25 ipv 1,0 liter (op roerder gemaakt). Het begin SG zou met de suiker erbij geen 1.055 maar 1.075 zijn geweest. Dus van 1.075 naar 1.012 (SVG 84% in 5 dagen) zonder beluchten en met ca 25% meer gist dan Mrmalty aangeeft is me goed bevallen. Nu nog afwachten wat de smaak gaat worden, bij 21 graden met gist erdoor en zonder CO2 is het nog niet veel ;)

Vergelijkbare Topics (7)

15030

Gestart door Oscar

Reacties: 186
Gelezen: 61780

3796

Gestart door stoker

Reacties: 8
Gelezen: 2660

595

Gestart door papa

Reacties: 31
Gelezen: 18942

27120

Reacties: 10
Gelezen: 3562

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.