Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat is een"normale" koolzuurdruk in een flesje?

Gestart door KJ!, 02-02-2015 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

KJ!

Even uit curiositeit, is er een"normale" koolzuurdruk die je mag verwachten in een bierflesje als de hergisting is afgelopen?

Ik gebruik nu voor het eerst de drukmeter, en zie nu 3 bar.  Is dat veel, weinig, normaal?

Oscar

Citaat van: KJ! op 02-02-2015  22:26 uen zie nu 3 bar.  Is dat veel, weinig, normaal?

bij welke temperatuur?  :weetniet:

KJ!

MO

Dat is aan de hoge kant. Dat gaat enthousiast bier worden.

KJ!

Daar was ik ook bang voor,

maar het is een keurige sis, blijft in het flesje en mooie schuimkraag...
 :proost:

NewLine

Ik zit bij mijn laatste bier bijna aan 4 bar.  Merk niets bijzonders bij het openen of uitschenken.
Ben wel eens benieuwd wat het bij anderen is?

Oscar

Citaat van: KJ! op 02-02-2015  22:49 uGraadje of 15

NewLine

hansHalberstadt

Citaat van: NewLine op 02-02-2015  23:35 uHangt toch ook af van je kopruimte?
Als het goed is niet. er is een vast verband tussen opgelost % koolzuur, druk en temperatuur. De kopruimte bevat bevat wel kooluurgas maar verandert het verband niet.
overigens kom ik (met Bierpro) op 0.79 gew% koolzuur bij 15 ºC en 3BAR, dus nog iets hoger dan Oscar.

NewLine

Ik kan me misschien voorstellen dat voor normaal afgevulde flesjes de invloed gering is, maar dat er geen verband is kan ik me moeilijk mee verzoenen.

Stel dat ik bij het volgende te bottelen bier 1 flesje bottel met slechts 1 druppel bier. Ik kan moeilijk geloven dat in dat flesje de druk opbouw even groot zal zijn?

Neetje

Citaat van: NewLine op 03-02-2015  18:57 uIk kan me misschien voorstellen dat voor normaal afgevulde flesjes de invloed gering is, maar dat er geen verband is kan ik me moeilijk mee verzoenen.

Stel dat ik bij het volgende te bottelen bier 1 flesje bottel met slechts 1 druppel bier. Ik kan moeilijk geloven dat in dat flesje de druk opbouw even groot zal zijn?

Drukopbouw is iets anders dan aanwezige druk.

NewLine

Hoe bedoel je? Ik bedoel met druk dus de druk die de drukmeter bovenaan het flesje gemeten wordt.
In het flesje met slechts 1 druppel geloof ik niet dat die druk even groot zal zijn dan bij een normaal flesje.

henkie

Citaat van: NewLine op 03-02-2015  19:08 uHoe bedoel je? Ik bedoel met druk dus de druk die de drukmeter bovenaan het flesje gemeten wordt.
In het flesje met slechts 1 druppel geloof ik niet dat die druk even groot zal zijn dan bij een normaal flesje.

Je bedoelt?  " In het flesje met slechts 1 druppel geloof ik niet dat die druk even groot zal worden zijn dan bij een normaal flesje." 

NewLine

Correct. Of 'zijn' na de hergisting :)
Waarschijnlijk een Vlaams- Nederlands interpretatie verschil.

hansHalberstadt

In een flesje met 1 druppel bier met daarin 3 Bar koolzuurdruk betekent eea dat in die druppel nog steeds 0.79 gew% koolzuur bij 15 ºC zit in evenwicht.

Als je de normale hoeveelheid suiker doet in een halfvol flesje dan zal er natuurlijk meer koolzuur komen in het bier, dus ook meer druk, maar jouw vraag ging over een gegeven druk en hoeveel % koolzuur daarbij hoort.

NewLine

Citaat van: hansHalberstadt op 03-02-2015  19:36 uIn een flesje met 1 druppel bier met daarin 3 Bar koolzuurdruk betekent eea dat in die druppel nog steeds 0.79 gew% koolzuur bij 15 ºC zit in evenwicht.

Akkoord. Ik betwijfel enkel dat door de hergisting van die ene druppel je aan 3 bar gaat geraken.

Volgens mij als je hetzelfde bier met opgeloste suiker (dus overal dezelfde verhouding) in flesjes doet met verschillende kopruimte gaat na hergisting de druk in de flesjes verschillen.

De originele vraag was net wat die druk zou zijn (niet met hoeveel gew% dat overeenkomt).

Neetje

Citaat van: NewLine op 03-02-2015  19:43 uVolgens mij als je hetzelfde bier met opgeloste suiker (dus overal dezelfde verhouding) in flesjes doet met verschillende kopruimte gaat na hergisting de druk in de flesjes verschillen.

Als je verschillende kopruimte hebt heb je verschillende hoeveelheid suiker in je flesje (omdat je vooraf hebt gemengd) dus zal ook de druk onderling iets verschillen.

NewLine

Dat is maar het halve verhaal. Er is daarnaast veel meer CO2 productie nodig om de druk met een bepaald bedrag te verhogen.

Bijvoorbeeld met geforceerde carbonisatie zou je meer CO2 moeten toevoegen voor eenzelfde druk te krijgen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.