Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste urtyp

Gestart door goom, 11-11-2008 18:04 u

Vorige topic - Volgende topic

goom

Komend weekend wil ik voor het eerst een urtyp gana brouwen.
Heb bijgaand recept bij elkaar geknutseld.
Ik zie graag jullie op- en aanmerkingen.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptGOOMs Urtyp
Brouwdatum16-11-2008
BiertypePilsener (Urtype)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1050 (5,3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement60.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater23.22 liter
Maischdikte4.38 l/kilo
Maischwater15.00 liter
Spoelwater2.00 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid29 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC67.4 %2825 gram3 EBC
Munchenermout 15 EBC7.2 %300 gram16 EBC
Viennamout7.2 %300 gram6 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)6.0 %20 gram40 min.21 EBU
Saaz (CZ)6.0 %20 gram10 min.9 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2000 Budvar Lager
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter2000 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter11°C
Gist voedingsiris
Hoeveelheid2 gr
Opmerkingenbegin sg = 1050
eind sg = 1014 (vergistingsrendement 73% +/-2%)

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C30 minuten4.38 l/kg
273°C30 minuten4.38 l/kg
378°C5 minuten4.38 l/kg

OpmerkingenpH 5,2

Edgar

29 IBU Glenn Tinseth is voor een Urtyp niet echt bitter genoeg denk ik. Richting de 40 mag 'ie wel gaan.
Je kookt de bitterhop maar 40 minuten. Klopt dat?
2 liter starter op 15 liter bier is flink. Het verdunt het wort en zal de smaak vermoedelijk beïnvloeden. Ik zou overwegen deze af te gieten en op of kort voor brouwdag te herstarten. De kweektemperatuur van de starter is vrij laag; op 11° lijkt de gist niet zo super te groeien. Ik zou gewoon kweken op kamertemperatuur.
Stort zal wel werken, al is 14,5% een flink aandeel speciaalmout. Alleen de Münchener zal het ook wel doen.
Persoonlijk zou ik een eiwitrust toepassen, ik doe dat althans altijd en ik vind dat dat een mooi resultaat geeft, zowel qua smaak als qua schuimkraag.

Mijn 2 ct. De bekende cliché's in feite, je moet maar zien wat je ermee doet ;)

:proost2:

De-Geert

Hoe kom je aan die Saaz van 6%?

goom

De 6% van de Saaz stond in het programma.

Ik kweek op 11 graden op omdat ik bang ben dat bij een te hoge temperatuur (>15 graden) de gist af kan sterven.

Edgar

Citaat van: goom op 11-11-2008  18:59 uDe 6% van de Saaz stond in het programma.

Maar heb je die ook? In de praktijk (lees: als je eenmaal weet hoe weinig bitter je Saaz is) zal een klein gedeelte van een bitterhop praktisch zijn om te gebruiken.

CiteerIk kweek op 11 graden op omdat ik bang ben dat bij een te hoge temperatuur (>15 graden) de gist af kan sterven.

Ik denk niet dat dat gebeurt. Toch niet significant.

goom

Ik zal het nagaan van de Saaz.

Ik weet nog van mijn microbiologie lessen destijds dat gisten hun eigen specifieke temperaturen hebben waar ze goed levend zijn en blijven. Weet ook dat als de temperatuur te hoog is, dat ze afsterven.
Hoe hoog de letale temperatuur is van deze gist wordt door wheast niet opgegeven.
Daarom ben ik daar voorzichtig in.

RobinB

In de literatuur is men het er wel over eens dat ondergisters niet groeien boven 34 ºC (met uitschieters tot 37 ºC) en bovengisters het trekken tot 39 ºC.
Zolang je onder de 30 ºC blijft is er qua gist overleving niet zoveel aan de hand dus :D

Het is niet goed voor je bier, maar das een ander verhaal!

Oscar

Citaat van: goom op 11-11-2008  18:59 uDe 6% van de Saaz stond in het programma.

;D ;D Juist...maar je weet toch ook dat de bitterheid van Saaz (Iedere hop eigenlijk) per seizoen verschilt ! Die 6% is een maximum volgens de specs die op internet gevonden zijn. Maak van die 6% maar een getal dat bij jou op de verpakking staat, staat er niets..gok dan zeker 50% lager ( 2,5-3%)

goom

Bedankt Oscar, zal hem aanpassen.

Oscar

Citaat van: goom op 11-11-2008  22:32 uBedankt Oscar, zal hem aanpassen.

In je recept bedoel ik hoor !!  in de tabel kun je deze gewoon laten staan  (en als je aan voorraad beheer doet, kun je die daar invullen, dan heb je altijd de goede !)

De-Geert

Ik zou de gist ook op kamertemperatuur kweken, dat levert aanzienlijk meer gist op.
En, zoals Edgar al zegt, met een minder bittere Saaz heb je misschien wat bitterhop nodig.

goom

Ok dus als ik het goed begrijp kan de gist bij 20 graden goed opgekweekt worden zonder het risico dat het afsterft

De-Geert

goom

Ik ga de gistjes straks wamer neerzetten dan

Vergelijkbare Topics (7)

33761

Reacties: 5
Gelezen: 2118

19140

Reacties: 33
Gelezen: 9710

38321

Reacties: 27
Gelezen: 4351

25298

Reacties: 13
Gelezen: 4558

41230

Gestart door Esselte

Reacties: 7
Gelezen: 1179

29141

Reacties: 35
Gelezen: 8699

8744

Gestart door goom

Reacties: 18
Gelezen: 4944

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.