Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

MO brouwt met MO mout

Gestart door MO, 04-11-2008 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

Heb zojuist mijn 2e MO brouwsel gebotteld: helder! Zie alhier.

MO

pH zou heel goed kunnen zeker. Mijn pH's zijn hoog, veel te hoog. Iemand een referentie dat een lage (lees normale) pH helderder bier geeft? En een hoge pH dus (langer) troebel bier?

Adrie

Zou heel goed te maken kunnen hebben met het uitvlokken van eiwitten tijdens het koken. De uitvlokking is onder andere pH afhankelijk.

MO

Zo, na de Barley wine en de APA is vanavond de ESB gebotteld. Eind SG viel tegen met 1020, schijnbare vergistingsgraad 67%. De ondergrens van deze gist (67-71% volgens Wyeast, we hebben het over de 1968). Toch ben ik blij met de 84 flesjes, want het bier smaakte heel erg goed. Niet eens zo zoet, vrij bitter maar geen nahangende bitterheid, en zeer hoppig. Maar dat is natuurlijk logisch met 1g/L koudhop. De Poperinge hop Goldings geeft dus een heerlijke smaak en geur, maar de hop bevat wel behoorlijk veel zaad. Dat had ik niet verwacht van Belgische hop.

Toevoeging: ik moet gewoon wennen aan Engelse gisten. Ik drink nu mijn 135, die is vergist met de Chimay gist. 1079 naar 1012, dat is 82% schijnbare vergistingsgraad. Dat is heel behoorlijk voor een volmout gebrouwen bier. Ik ben gewoon te veel verwend door Belgische gisten. Stoute doorvergisters.

Batavier

Mijn ESB is nu na 4 dagen hoofdgisting met 1968 ook gestopt bij 1020.
Er zal niet veel meer afgaan denk ik.

Reinier

Medebrouwers,

Kan iemand mij uitleggen wat MO mout is? En wat het verschil is met gewone pilsmout?

Mvrgr, r

Oscar

Citaat van: Reinier op 09-03-2009  17:19 uKan iemand mij uitleggen wat MO mout is?

Lees ff : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10187.0.html  En je bent weer helemaal bij

MO

Maris Otter mout dus.

Vergelijkbare Topics (7)

14546

Reacties: 12
Gelezen: 7606

33447

Reacties: 12
Gelezen: 3466

20360

Reacties: 8
Gelezen: 3873

37499

Reacties: 5
Gelezen: 1417

25298

Reacties: 13
Gelezen: 4524

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.