Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Morgen eerste brouwdag, giststarter dilemma...

Gestart door Olnk, 27-09-2008 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Olnk

Hallo allemaal!

morgen staat mijn eerste brouwdag op 't programma en gisteravond heb ik netjes 'n giststarter gemaakt. (50g moutextract op 500ml water, uitkoken, afgekoeld naar 24C, flink geschud, gist (korrels, Safale S-04) erbij, weggezet bij 23C.) De starter ging vlot aan de slag, niet heel heftig, maar toch elke paar seconde een goede blub in het waterslot. Maar nu lijkt het erop dat 'ie is uitgewerkt, er ligt een vrij dikke laag drab (gist toch?) op de bodem en er blubt niets meer. Inmiddels staat de starter op een koudere plaats, 16C.

Bij wat spitwerk op 't forum naar gestopte giststarters begreep ik dat koud wegzetten slim is, dat korrelgist voor een 11l brouwsel eigenlijk geen starter nodig heeft en dat je beter een actieve starter dan een compleet uitgewerkte kunt gebruiken...

Ik vraag me nu af wat ik 't best kan doen: de starter gewoon gebruiken, de starter als leuke oefening zien, weggooien en een vers zakje korrelgist morgen direct aan het wort toevoegen, vanavond laat een nieuwe starter maken en die wat koeler z'n werk laten doen, of zelfs morgenochtend de korrels in een beetje extractwort gooien... Of het wort die op de gistlaag ligt weggooien en verse koude wort toevoegen om de gist weer te activeren? Kortom...

Iemand 'n suggestie? Alvast bedankt! Olaf

ps. ik wil de tripel van Bram Hoogesteger brouwen, beoogd start SG: 1080

William

Citaat van: Olnk op 27-09-2008  12:22 uOf het wort die op de gistlaag ligt weggooien en verse koude wort toevoegen om de gist weer te activeren? Kortom...

Dat laatste lijkt me de beste optie

JWVG

Een nieuwe starter maken met nieuwe korrelgist zou ik in ieder geval niet doen. Zoals je inmiddels zelf al hebt gezien elder op het forum is het bij korrelgist (en zeker niet bij 1 zakje op 11 L) niet nodig om een starter te maken. Dus ik zou denk ik OF de starter opnieuw opstarten met verse wort, OF een nieuw zakje pakken. Ik weet eigenlijk niet of er iets tegen die eerste optie is.

:degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: Olnk op 27-09-2008  12:22 uIk vraag me nu af wat ik 't best kan doen: de starter gewoon gebruiken, de starter als leuke oefening zien, weggooien en een vers zakje korrelgist morgen direct aan het wort toevoegen, vanavond laat een nieuwe starter maken en die wat koeler z'n werk laten doen, of zelfs morgenochtend de korrels in een beetje extractwort gooien...

De keuze die je maakt hoeft je niet meteen vast te pinnen.
Je kunt de starter opnieuw activeren en gewoon aan de slag gaan. Mocht op het moment dat je de gist gaat toevoegen blijken dat je starter weer is gaan slapen, kun je overstappen op plan B: gewoon een zakje korrels strooien.

Bert

Olnk

Ok, bedankt voor de reacties! Dit geeft me in ieder geval goede hoop voor morgen. Ik denk dat ik Albertus' scenario volg en morgenochtend begin met het wort van de starter verversen met wat extractwort, tegen de tijd dat ik dan het tripelwort klaar en koud heb weet ik meer.

Een nadeel van die werkwijze wat ik kan verzinnen is dat 't risico van infecties iets groter is, maar volgens mij heb ik schoon gewerkt, dus 't zou moeten kunnen.

Groet! Olaf

EBC

Die startergist is heus nog goed hoor. 1 zakje op 11 liter en dan nog gestart. Dat is een overmaat aan gist, die cellen zijn in 2 dagen heus niet dood. Niks aan doen en morgen gewoon je wort ermee enten.

Je kan die starter weer opkietelen, maar het lijkt mij overbodig. Misschien dat je dan zelfs teveel gist krijgt...

Tja en een nieuw zakje kan natuurlijk altijd.

Die tripel van Bram is overigens een recept van mij, maar ja, hij heeft ermee gewonnen  :D.

Olnk

Zo... dat zit erop  ;D Eigenlijk is alles heel soepel verlopen, op wat ruzie met de hevel na. Daar moet ik nog 'ns kritisch naar kijken. Ik kwam uiteindelijk uit op 10,5 liter wort met een SG van 1082. En volgens BeerAlchemy is dat een efficiency van 76%. Da's best ok, toch?

Uiteindelijk, na enig wikken en wegen heb ik toch EBC werkwijze gevolgd en gewoon de starter gebruikt en inmiddels -na een paar uur- is er langzaam leven in het waterslot gekomen. Nou heb ik geen idee hoe snel en hoe enthousiast dat zou moeten zijn, maar ik ga er maar vanuit dat 't allemaal gaat zoals het moet gaan.

Nog bedankt voor het meedenken & groet! Olaf

Vergelijkbare Topics (7)

31532

Reacties: 2
Gelezen: 1170

12579

Gestart door DP

Reacties: 10
Gelezen: 4595

39526

Gestart door Oscar

Reacties: 24
Gelezen: 4612

31355

Reacties: 4
Gelezen: 1792

8457

Reacties: 11
Gelezen: 3373

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.