Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Muifelbrouwerij's december brouwsels

Gestart door MO, 08-12-2006 17:02 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

Morgen is het eindelijk weer eens brouwdag, het is niet te geloven maar ik heb het laatst op 7 november gebrouwen. Dat is een maand geleden! Gekkenhuis. Ik zal straks de recepten posten, maar ik heb alvast een dringende vraag. Een van de bieren moet weer een 13%'ter worden. Ik heb dit al diverse malen geprobeerd maar zonder succes. Nu wil ik als aromahogift (30 min en 10 min meekoken) crystal gebruiken. Edoch: het moet niet een Amerikaans bier worden, in ieder geval niet met een overheersende amerikaanse smaak. De vraag is: hoe amerikaans smaakt crystal? Is dat zo'n typische Cascade achtige of valt dat wel mee. Johannes?

Nina zegt: :verbergen:

Hopmans

Hey Mo,

CiteerEen van de bieren moet weer een 13%'ter worden. Ik heb dit al diverse malen geprobeerd maar zonder succes.

Waarom?
Vanwege de gist?
Champagne of Alcotec.
De laatste lacht om de schammele 13%  8)
Smaakt niet eens zo slecht moet ik zeggen.
Stookwijnen zijn best lekker.

Maar dat was de vraag niet.
Johannes, get your ass on the internet!  ;D

http://www.brew-monkey.com/brewschool/hop.php?id=10

:degroeten:

Johannes

Martin,

Ik vind de Crystal niet echt Cascade-achtig. Hoewel de overeenkomsten er wel zijn. Maar goed het zijn amerikaanse hoppen. Ik zou voor een barley wine geen crystal gebruiken, althans niet als basishop.

't is dat je geen Amerikaan wilt brouwen maar anders zou ik adviseren om Herman's grootpoot na te brouwen, lijkt me heerlijk!

Jij zegt zonder succes, het alcoholpercentage heb je volgens mij wel gehaald toch?

Wat voor bier heb je voor ogen?

groet,

Johannes

MO

Mooie link, Hop (met je maffe treintje). Ik lees hier als vervanginshoppen: Mt. Hood, Hersbruck, French Strisselspalt, Liberty, Hallertau. Hallertau had ik als alternatief in gedachten, dus het wordt crystal. Later op de avond recepten, echt wel.
De 13% heb ik gehaald ja, maar bier zonder koolzuur is geen bier. Oh paniek, geen navergisting. Snel nieuw topic starten.

EBC

Toen ik mijn Crystal plugs openmaakte vond ik ze behoorlijk Amerikaans ruiken. Ze waren voor een ondergistende donkere pils/bock Dus ik ben voorzichting geweest en heb er niet zoveel ingedaan. Toch was de Amerikaanse geur weg tijdens het koken en ook nu proef ik die smaak niet in het bier.

Mijn Crystal plugs vallen wel mee met Cascade smaakjes.

MO

Goed, hier de recepten. Ik houd met absoluut aanbevolen voor commentaar. Jaja, saaie korrelgisters maar in het ene geval worden korrelgist smaken zowel door mout als hop verstopt en in het andere geval "slechts"door heel veel hop. En ook: bitter, heel bitter bier. Echt biertjes alleen maar voor mijzelve. Hier zit geen hond op te wachten:

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: zelf ontwikkeld
Naam: Huftertje
Soort: barley wine
Batchcode: OB095
Gepland Start SG: 1113
Gepland Eind SG:  1020 (SVG 82%)
kleur: 31 EBC
Bitterheid: 54 IBU
Schaal: 22 L
Brouwzaalrendement: 65%

Mout
8,4 kg Pils                  3 EBC           74%   
0,5 kg Caramünich     120 EBC           7%
0,1 kg Special B     400 EBC           6%
1,6 kg suiker            13%

Water
Maischwater 28 L
Spoelen tot 26 liter

Maischschema
60 min 66 °C
spoelen 75 °C

Hop
Southern Cross      20 g       12%      90 min      23 IBU
Columbus         15 g      11%      90 min      16 IBU
Crystal            50 g      3,5%      30 min      12 IBU
Crystal            25 g      3,5%      10 min      3 IBU

Gist
Nottingham 1g/L wort

MO

En bier 2. Geplande brouwdag van 1600-1:30

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: zelf ontwikkeld
Naam: Huftertje
Soort: iets bitters
Batchcode: OB096
Gepland Start SG: 1113
Gepland Eind SG:  1017 (SVG 73%)
kleur: 16 EBC
Bitterheid: 66 IBU
Schaal: 23 L
Brouwzaalrendement: 75%

Mout
4,4 kg Pils                  3 EBC           68%   
1,8 kg Pale ale            7 EBC           28%
0,25 kg Caramünich     120 EBC           4%

Water
Maischwater 32 L (1:5)
Geen spoelwater

Maischschema
60 min 66 °C
spoelen 75 °C

Hop
Challenger          50 g       7,5%      90 min      40 IBU
Challenger          30 g       7,5%      30 min      17 IBU
Challenger          30 g       7,5%      10 min      8 IBU

Gist
Safbrew S33 0,5 g/L

MO

Nog even iets over mijn eeuwige pogingen om "zwaar"bier te brouwen. Ik heb even geteld, ik heb slechts een viertal pogingen gewaagd om dit alcohol% te halen. De eerste poging gaf zuur bier, helaas. In andere pogingen kwam ik vanwege lage rendementen niet boven de 1100 als start SG uit. En indien wel, dan kwam de navergisting niet op gang, of had ik een te hoog eind SG. Het geheim is nu: nottingham. Een bekende doorvergister, en kan ook nog eens tegen hoge alcohol gehaltes. Zeggen ze. We zullen zien.

Vies he, al die hop. Mocht iemand over een maand of drie nog eens willen weten hoe Challenger precies smaakt....

Oscar

Citaat van: MO op 08-12-2006  22:24 uHop
Challenger          50 g       7,5%      90 min      40 IBU
Challenger          30 g       7,5%      30 min      17 IBU
Challenger          30 g       7,5%      10 min      8 IBU

Martin,

Welk nut/verschil zie jij in hop 30 minuten meekoken en hop 10 minuten meekoken?

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Ik vind 30 min een compromis tussen bitter- en aromagift. 10 min is bij mij een echte aromagift.

Caspar

Hoi MO,

Tsja ik kan natuurlijk weer gaan leuren met mijn Wyeast, maar dat doe ik niet  ;). Ik kan je de US56 aanbevelen voor een Barley Wine. Smaakte bij mij en Adrie ook uitstekend.

Enuh geen koudhoppen?

Groet,

Cas

MO

Ik heb het een beetje gehad met de US56. Ik vind hem een typisch smaakje hebben, dat alleen past bij Amerikaanse hoppen. Is persoonlijk hoor. Ik kies voor de Nottingham vanwege zijn goede mout-ondersteuning (zie mijn winnende dubbelbock) en zijn hoge alcohol tolerantie.

Caspar

Ik begrijp je punt wat betreft de US56, smaak is best eigenzinnig.

Maar geen koudhop of andere aromahop in brouwsel 2?

Ik vind Challenger een beetje neutraal qua smaak (dat concludeer ik uit een proefbrouwsel waarin ik enkel Challenger heb gebruikt). Naar mijn mening is Challenger meer geschikt als bitterhop dan aromahop. Je zou wat Fuggle of EK Goldings toe kunnen voegen als aroma / koudhop, eventueel in combinatie met Challenger.

Groet,

Cas

MO

Lalala, ik ben vrolijk aan het brouwen. Bier 1 is geëindigd op 1107, dus helaas waarschijnlijk weer de 13% niet. Maar een dikker 12 zal het wel worden. Bier 2 staat nu te koken, om 1 uur koelen. Morgen maar opruimen, ik bedoel zondagavond ergens.
Casper, dat is interessante info over die Challenger. Zou je nog wat meer kunnen vertellen over jouw mono-challanger bier. Welke gist, welke SG's, ach, doe maar het hele recept. Wellicht dat ik er nog koudhop bij doe als het echt zo'n saaie hop is. Op de een of andere manier heb ik Challenger nogal hoog zitten, vandaar dit experiment.

Caspar

Zo Martin, na een druk weekend weer even uitrusten op je werk  ;D.

Op zich is Challenger een fijne hop om mee te brouwen, maar ik vind het aroma niet krachtig genoeg voor een Barley Wine, Bitter of Pale Ale. Een goed gehopt bier mag best wat kruidig, grassig, dennen of citrus-achtig smaken. Challenger is een wat aardigere E.K. Goldings, ondanks het hogere % alpha zuren... bijna een model hop, ontwikkeld bij WYE.

Het onderstaande recept heb ik gebrouwen:

-----

Strong Bitter (100hallenger proefbrouwsel)

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.68
Anticipated OG:          1.053    Plato:             13.07
Anticipated EBC:          23.5
Anticipated IBU:          45.7
Brewhouse Efficiency:       64 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   12.31    L
Pre-Boil Gravity:      1.043    SG          10.70  Plato

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 17.6     0.47 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 73.5     1.97 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
  8.8     0.24 kg.  Caraamber - Weyermann         Duitsland      1.037    106

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 16.39 g.     Wye Challenger                    Whole    7.44  28.9  60 min.
 11.48 g.     Wye Challenger                    Whole    7.44  12.6  20 min.
 11.48 g.     Wye Challenger                    Whole    7.44   4.2  0 min.

Yeast
-----

Windsor

Mash Schedule
-------------

Mash Name: Infusie eenstaps 65

Total Grain kg:     2.68
Total Water Qts:   40.08 - Before Additional Infusions
Total Water L:   37.92 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        18.28 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Inmaischen             0      0     51      51   Infuse    51       37.92   14.18
Beta / Alpha Amyla    15     60     66      66   Infuse    66        0.00   14.18
Spoelen               13      1     78      78   Infuse    78        0.00   14.1

-----

In plaats van koudhoppen heb ik hop toe gevoegd tijdens het koelen... mogelijk heeft dit onvoldoende aroma gegeven. De Windsor gistsmaak is overmatig aanwezig en het bier is niet ver genoeg uitgegist naar mijn mening (Windsor is geen fovoriet voor mij, zoals je al kunt lezen  :o) OK, ondanks bovenstaande factoren had ik een betere hop smaak verwacht.

Als tip wil ik meegeven: creëer meer power in je bier met een lekkere dosis E.K. Goldings koudhop, deze smaak sluit mooi aan bij de Challenger  :proost:.

MO

Ik ben natuurlijk stronteigenwijs en blijf bij Challenger. Het enige waar ik over twijfel is over een koudhop stap. Ik zou eventueel de helft ergens mee kunnen koudhoppen. Misschien met Challenger, misschien niet, als jij zegt dat het zo'n neutrale hop is. Bedoel je dat hij alleen bitterheid geeft, en geen kruidige en/citrus smaken.

Gisteren dus gebrouwen van 1600 tot 200. Was vandaag helemaal kapot. Bier 1 heeft zijn SG niet gehaald omdat ik op een gegeven moment met 2 liter water moest verdunnen. Weet zelf eigenlijk niet meer waarom. Goed, 12% moet hij wel halen, een moutbom zal het worden. Met veel hop. Foto 1 is de vergisting vanmorgen, wat een rare hopdruppel in het midden. De headspace van 20 liter is nu meer dan gevuld, er zit geen deksel op maar een theedoek. Gelukkig met knijpers want onze poes sprong er vanavond op. Ze speelt met haar leven...

Het tweede bier ging lekker snel, zo zonder spoelen. De opbrengst was 70%, ik had gehoopt op 75%. Maar goed, zonder spoelen. Ook nu een wat lager start SG dan beoogd (1057 ipv 1063). Foto 2 toont de geinige vergisting hiervan vanmorgen. Een heel grappig bolletje. Interne temperatuur is nu 22 °C.

Caspar

Citaat van: MO op 10-12-2006  21:59 uIk ben natuurlijk stronteigenwijs en blijf bij Challenger. Het enige waar ik over twijfel is over een koudhop stap. Ik zou eventueel de helft ergens mee kunnen koudhoppen. Misschien met Challenger, misschien niet, als jij zegt dat het zo'n neutrale hop is. Bedoel je dat hij alleen bitterheid geeft, en geen kruidige en/citrus smaken.

Iedereen is hier toch eigenwijs  ;D. Challenger gaf inderdaad weinig kruidige / citrus smaken in mijn brouwsel.

MO

Gisteren gelagerd. Helaas was de zware jongen nog maar op 1038, die krijgt dus een "oscar vergisting" want ik heb hem wel overgebracht in een glazen fles. Belangrijkste reden hiervoor is dat hij in een gamel zat, en die krijg ik niet goed afgesloten. Als de vergisting wat minder hard gaat, wil ik graag in een goed afgesloten systeem zitten.

Ook het andere bier had een hoger SG dan ik had verwacht, 1022. De smaak was echter geniaal. In tegenstelling tot Casper vind ik de Challenger wel een uitgesproken, misschien wat harde maar wel smakelijke hop. Ook in aramahop giften. Tot nu toe dan, het bier is natuurlijk nog lang niet klaar.

Oscar

Citaat van: MO op 13-12-2006  14:04 udie krijgt dus een "oscar vergisting"

Pardon.. ??? ???   :D :D :D :D. Zullen we deze term maar vastleggen dan voor dit soort vergistingen.... ;D ;D ;D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 13-12-2006  14:04 uOok het andere bier had een hoger SG dan ik had verwacht, 1022. De smaak was echter geniaal.
Dus als de vergisting doorgaat, wordt het bier van mindere kwaliteit??

Hopbier

Caspar

Citaat van: MO op 13-12-2006  14:04 uOok het andere bier had een hoger SG dan ik had verwacht, 1022. De smaak was echter geniaal. In tegenstelling tot Casper vind ik de Challenger wel een uitgesproken, misschien wat harde maar wel smakelijke hop. Ook in aramahop giften. Tot nu toe dan, het bier is natuurlijk nog lang niet klaar.

Er is maar één manier om mijn stelling te weerleggen... proeverij'tje  ;D

samenvol

MO

Kleine update: het Huftertje is woensdag gebotteld op 1016. Niet slecht he voor een korrelgist, van 1106. Leve de Nottingham. De Uitdager was erg hoog geeindigd, op 1020, de S33 is ook in mijn geval absoluut geen doorgister. De bitterheid kwam dan ook helemaal niet zo mooi naar voren (>60 IBU). Beide bieren staan in de gistkast bij 23 °C na te gisten.

Adrie

1020 valt toch ook wel mee? Kwam die ook van boven de 1100?

MO

Nee, 1057-1020 (65% SVG) is toch echt heel laag hoor. Je kent mijn eeuwige eenstapsmaisch. Geen idee hoe dit komt verder. Gist was vers, vergisting verliep zoals gebruikelijk.

Vergelijkbare Topics (2)

10910

Gestart door Johannes

Reacties: 253
Gelezen: 77030

22938

Reacties: 15
Gelezen: 6611

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.