Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hulp na stoppen vergisting na eerste brouwsel

Gestart door Frank Cameron, 24-04-2017 20:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Frank Cameron

Goedenavond Brouwers,

Afgelopen vrijdag 21-4-17 heb ik mijn eerste brouwsel ooit gebrouwen. Uiteraard kwam ik er tijdens het proces achter dat ik sommige dingen aan mijn brouwopstelling (gewoon in de keuken) nog iets handiger kan maken, maar op zich ben ik tevreden hoe het is verlopen.

Het betreft een Vlaams Blond moutpakket van Argesan.
Een paar waarden die Arsegan opgeeft:

Beslagwater:           20 L
Spoelwater tot aan  24 L   
Totale kooktijd         90 min
Dit zou 20 liter moeten  opleveren
Mout soorten:         pilsmout en munichmout
Gist:                        Fermentis Safbrew S-33
Begin SG:                1062
Eind SG:                  1007

Mijn metingen tot nu toe

Na het koken kwam ik op 16 liter uit (denk door te veel verdamping omdat ik in een te grote ketel heb gekookt)
Begin SG: 1066 (dus hoger dan de opgave??)
SG na 3 dagen gisten 1024

Nu mijn vraag. De gisting kwam erg snel op gang, het water spoot bijna letterlijk uit het waterslot. Nu na 3 dagen lijkt er amper meer activiteit in het waterslot. De SG is nu 1024.

Kan het zijn dat ik te weinig heb belucht na het afkoelen van het wort? Ik heb het wort van lekker hoog in de vergistingsemmer laten vallen, maar ook niet meer dat.

Heeft iemand een idee? Misschien nogmaals beluchten door te schudden?

Wellicht hebben jullie een goede tip?

Groeten Frank

Juindorper

Geen slecht resultaat toch na 3 dagen?

De hoofdgisting is nou voorbij en is over gegaan in de nagisting. Het waterslot neemt dan inderdaad in activiteit af.
De S33 is niet bepaald een doorgister en stopt meestal rond de 1020.

Beluchten is bij gebruik van gedroogde gist niet nodig.

Frank Cameron

Citaat van: Juindorper op 24-04-2017  20:42 uGeen slecht resultaat toch na 3 dagen?

De hoofdgisting is nou voorbij en is over gegaan in de nagisting. Het waterslot neemt dan inderdaad in activiteit af.
De S33 is niet bepaald een doorgister en stopt meestal rond de 1020.

Beluchten is bij gebruik van gedroogde gist niet nodig.

Dank voor je reactie. In het recept staat dat de nagisting op 15 graden moet gebeuren. Er staat niets over wanneer de hoofdgisting klaar is. Is dit nu al het moment waarop ik kan gaan overhevelen en nagisten op 15 graden?
En, is nagisten eigenlijk hetzelfde als lageren?

Juindorper

Citaat van: Frank Cameron op 24-04-2017  20:56 uDank voor je reactie. In het recept staat dat de nagisting op 15 graden moet gebeuren. Er staat niets over wanneer de hoofdgisting klaar is. Is dit nu al het moment waarop ik kan gaan overhevelen en nagisten op 15 graden?
En, is nagisten eigenlijk hetzelfde als lageren?
Gist is een eigenaardig goedje dat lak heeft aan handleidingen en agenda's.
De nagisting doe je gewoon op de zelfde temperatuur als de hoofdgisting of eventueel iets hoger. Als je SG voor een periode van 3 dagen stabiel is dan is de vergisting voorbij en kun je gaan bottelen.
Als je nog niet direct gaat bottelen is het aan te raden de temperatuur terug te brengen naar 15 graden of kouder. Deze fase noemt men dus lageren.

Wat betreft de handleiding van die Arsegan pakketten daar is wel meer verwarring over. Ik ben er niet bekend mee maar wat ik er van lees lijkt het er op of ze er gewoon lukraak een gist bij doen en een standaard handleiding.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 24-04-2017  21:47 uWat betreft de handleiding van die Arsegan pakketten daar is wel meer verwarring over. Ik ben er niet bekend mee maar wat ik er van lees lijkt het er op of ze er gewoon lukraak een gist bij doen en een standaard handleiding.

Dat de handleiding bij de Arsegan pakketten niet al te best is hebben we inderdaad al vaker geconstateerd hier op het forum. Je zou verwachten dat Brouwmarkt weet dat je met Fermentis Safbrew S-33 geen vergistingsgraad haalt van 89%. Volgens Fermentis zorgt deze gist voor een vergistingsgraad van 70%. Bij deze vergistingsgaad kom je uit op een eind SG van 1020.

Laat het bier nog een weekje staan. Waarschijnlijk daalt het SG nog.

Frank Cameron

Dank voor de reacties allemaal. Het lijkt er nu toch op dat er weer iets activiteit is in het waterslot.
Ik zal vandaag weer eens meten.

Frank Cameron

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  22:56 uDat de handleiding bij de Arsegan pakketten niet al te best is hebben we inderdaad al vaker geconstateerd hier op het forum. Je zou verwachten dat Brouwmarkt weet dat je met Fermentis Safbrew S-33 geen vergistingsgraad haalt van 89%. Volgens Fermentis zorgt deze gist voor een vergistingsgraad van 70%. Bij deze vergistingsgaad kom je uit op een eind SG van 1020.

Laat het bier nog een weekje staan. Waarschijnlijk daalt het SG nog.

Beste Jaques,

Is er een leverancier welke jij zou aanraden? Een goede samenstelling van de producten met een goede handleiding is voor een beginner toch wel fijn.

Jacques

Citaat van: Frank Cameron op 25-04-2017  09:27 uBeste Jaques,

Is er een leverancier welke jij zou aanraden? Een goede samenstelling van de producten met een goede handleiding is voor een beginner toch wel fijn.

In feite kun je bij elke leverancier terecht. Gooi de handleiding weg en volg http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html vanaf "Bierbrouwen in de praktijk" als het gaat om een moutpakket.
Voor een blik kun je kijken op http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.