Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting Kölsch - langzaam

Gestart door piggehh, 01-08-2016 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

piggehh

Beste heren kennisdragers,

Afgelopen zondag ben ik gestart met mijn eerste brouwsel. Het is een Brewferm moutpakket 'Kölner'.

Nu staat mijn gistvat sinds zondagavond 6 uur op een plek waar de temperatuur redelijk constant rond de 22 graden zit. Het waterslot heeft echter niet echt flink geborreld, zoals ik dit gewend ben van een blikbrouwsel uit het verleden.

Ik maak geen gebruik van een emmer, maar een plastic gistvat met deksel + extra schroefdop en een 'groter' soort waterslot. Ik merk dat de gisting wel loopt.

Even via het kraantje een sample getapt om SG te meten. Start SG zat op 135 (had het liever hoger gehad, maar helaas). Nu zit ik, na 48 uur op 127.

Moet ik meer geduld hebben? Is dit een normaal verloop? Is de temperatuur niet goed?

Wat ik vreemd vind is dat ik het slot nog niet als een malle heb zien borrelen zoals ik gewend ben.

Vast bedankt voor jullie antwoorden!

JanEric

Wat voor hydrometer of meetinstrument gebruik je? Een start SG van 135 is niet gebruikelijk. Of bedoel je 1035?

Eskil

Voor Kölsch staat ie een beetje warm, 17 graden houd ik aan. Gaat ie waarschijnlijk nog langzamer.
Het start SG had 1.045 moeten zijn en een eind SG van 1.008 /1.006 , met voldoende gist doet ie dat in een dag of 5.
Druk eens op de deksel van je vat, komt je dop van je waterslot omhoog of heb je een lek?

tdp

Zat je op een SG van 1.035, 1.135 of een Brixwaarde van 13,5? Hoe meet je het SG? Doe je dit met een refractometer of een hydrometer?

Het type waterslot wat je aangeeft, blubt minder vaak dan een sifonwaterslot. Laat het gewoon staan tot aanstaande zondag, en doe dan eens een meting. Herhaal die meting na 2 à 3 dagen weer. Als het SG niet gedaald is, kun je gewoon bottelen. Geen zorgen maken, je bent pas 48u onderweg...

Groet,
de TDP

piggehh

Heren,

Ik zie dat ik een 0 ben vergeten bij de waardes. SG is gemeten met een hydrometer en was bij aanvang inderdaad 1035.

Maar nu ik hoor dat dit type waterslot inderdaad minder bubbelt ben ik weer gerust. Als ik op het deksel van het vat lichtjes druk dan ontsnapt er lucht, dus het is luchtdicht.

Bubbelen gebeurt nog steeds niet, echter staat het deksel van het waterslot wat hoger / scheef. Ik vermoed dat ik gewoon geduld moet hebben. Ik heb geen opties om de temperatuur aan te passen. De hal waar het nu staat is mooi donker en constant qua temperatuur.

Ik wacht geduldig tot het weekend en test dan nogmaals.

Bedankt voor de antwoorden!

Jacques

Citaat van: piggehh op 01-08-2016  23:07 uBeste heren kennisdragers,

Graag de dames op dit forum geen tekort doen. Hoewel er veel heren zijn op dit forum zijn er ook dames die veel kennis van zaken hebben. De huidige algemeen kampioen van het ONK is een vrouw!

Voor wat de de vergisting wijs ik er dat de snelheid van de vergisting bepaald wordt door de hoeveelheid gist waarmee je vergisting begint en de vergistingstemperatuur. Een hoger vergistingstemperatuur zorgt voor een snellere vergisting maar ook voor veel vergistingsproducten waardoor je smaakafwijkingen kunt krijgen. Vandaar het algemene advies om meer gist te enten en de temperatuur beperkt te houden voor een goede vergisting en een goede smaak van je bier.

piggehh

Citaat van: Jacques op 02-08-2016  22:15 uGraag de dames op dit forum geen tekort doen.

Excuseer mijn lompheid! Uiteraard...

In mijn ongeduld vandaag toch nogmaals gemeten. SG zit nu (wederom met dompelmeter gemeten) op 1022.

Wat ik echter vreemd vind, is dat er geen schuim op het brouwsel zit nog. Temperatuur zit nog steeds constant op 22 graden.

Ik heb gewoon de 2 bijgeleverde zakjes Brewferm top (6 g per stuk) gebruikt op de 20 liter.

Gewoon geduld blijven hebben, of lijkt dit toch verkeerd te gaan?

Jacques

Citaat van: piggehh op 02-08-2016  23:10 uGewoon geduld blijven hebben, of lijkt dit toch verkeerd te gaan?

Gewoon geduld hebben.

Schuimvorming tijdens de vergisting kan van gistras tot gistras verschillen.

piggehh

Vooruitlopend op het einde van de gisting.

Zou ik direct gaan bottelen of toch nog even overhevelen en lageren?

Jacques

Citaat van: piggehh op 05-08-2016  19:49 uVooruitlopend op het einde van de gisting.

Zou ik direct gaan bottelen of toch nog even overhevelen en lageren?

Aan jou de keuze.

Als je zeker weet dat je gistvat luchtdicht is kun je het bier in het gistvat laten. Het is dan aanbevelenswaardig om niet te lang te wachten met het bottelen.

Wanneer je er voor kiest om over te hevelen om zo veel gist kwijt te raken (hierdoor heeft je bier een net iets frissere smaak) dan kun het beste overhevelen als het waterslot nog een beetje werkt (2 tot 5 bellen per minuut). Het voordeel van het overhevelen als er nog vergisting is, is dat er koolzuur gevormd wordt die het bier beschermt tegen oxidatie.

piggehh

2 tot 5 bellen per minuut? Zoveel bellen heb ik nog geen enkele keer gehad sinds het in het gistvat zit. Soms staat het deksel ietsje scheef als ik terug kom van het werk. C'est ca.

Jacques

Citaat van: piggehh op 05-08-2016  20:50 u2 tot 5 bellen per minuut? Zoveel bellen heb ik nog geen enkele keer gehad sinds het in het gistvat zit. Soms staat het deksel ietsje scheef als ik terug kom van het werk. C'est ca.

Misschien een ander waterslot aanschaffen?
Eventueel kun je met elastiekjes er voor zorgen dat het dekseltje van je huidig waterslot niet schuin staat.
Her is namelijk wel handig als je de vergisting kunt volgen via het waterslot.

piggehh

Citaat van: Jacques op 05-08-2016  20:26 uAan jou de keuze.

Als je zeker weet dat je gistvat luchtdicht is kun je het bier in het gistvat laten. Het is dan aanbevelenswaardig om niet te lang te wachten met het bottelen.

Wanneer je er voor kiest om over te hevelen om zo veel gist kwijt te raken (hierdoor heeft je bier een net iets frissere smaak) dan kun het beste overhevelen als het waterslot nog een beetje werkt (2 tot 5 bellen per minuut). Het voordeel van het overhevelen als er nog vergisting is, is dat er koolzuur gevormd wordt die het bier beschermt tegen oxidatie.
Verlies je niet te veel gist bij overhelen voor hergisting op de fles?

Of duurt het gewoon alleen iets langer dan?

Lonnes

Citaat van: Jacques op 02-08-2016  22:15 uGraag de dames op dit forum geen tekort doen. Hoewel er veel heren zijn op dit forum zijn er ook dames die veel kennis van zaken hebben.
Dank, Jacques! :brouwen:

Jacques

Citaat van: piggehh op 06-08-2016  11:49 uVerlies je niet te veel gist bij overhelen voor hergisting op de fles?

Of duurt het gewoon alleen iets langer dan?

Het is juist de bedoeling dat je veel gist kwijt raakt. Hoe minder gist in de fles des te beter het is. Heb je wel eens gezien hoe weinig gist er tegenwoordig in de flessen zit van de grotere brouwerijen met hergisting op de fles.

De hergisting gaat inderdaad langzamer dan wanneer er veel gist in de fles zit. Maar de smaak van je bier is beter. Veel gist geeft een gistsmaak aan je bier...

piggehh

Citaat van: Jacques op 06-08-2016  20:52 uHet is juist de bedoeling dat je veel gist kwijt raakt. Hoe minder gist in de fles des te beter het is. Heb je wel eens gezien hoe weinig gist er tegenwoordig in de flessen zit van de grotere brouwerijen met hergisting op de fles.

De hergisting gaat inderdaad langzamer dan wanneer er veel gist in de fles zit. Maar de smaak van je bier is beter. Veel gist geeft een gistsmaak aan je bier...

Wellicht vraag ik naar de bekende weg, echter verifieer ik gewoon graag dingen alvorens ik het doe.

Prettig om uit alle kennis van de forumleden te kunnen putten.

Dank voor de antwoorden!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.