Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Experiment met Brettanomyces

Gestart door bjgodefr, 13-08-2008 11:58 u

Vorige topic - Volgende topic

bjgodefr

Beste medebrouwers,

Ik ben me nu al enkele weken aan het documenteren over de Brettanomyces gist en plan om dit weekend te brouwen en met deze gist te experimenteren.

Zoals je kan zien bij deze draad http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9720.0.html
ben ik aan Brett Bruxellensis en Brett Claussenii geraakt. De Brux. variant wordt ondermeer in geuze gebruikt (samen met andere wilde gisten en “infecties” – bliksem me niet neer voor het gebruik van infecties :)) en ook en vooral in Orval waar hij (als ik het goedheb) niet als hoofdgist wordt gebruikt, maar op het einde als bottelgist.

De Brux. gist zou smaken geven die met de boerderij geassocieerd worden (paardehaar, stallucht, etc.), terwijl de Claus. eerder exotisch fruit en pijnboom zou oproepen.
Daar komt dan nog eens bij dat deze gisten een ander resultaat zouden geven wanneer ze als hoofdgist gebruikt worden dan als ze bij lagering of toevallig als infectie worden toegevoegd.

Goed, er is dus nog niet zo veel hierover terug te vinden. Er wordt met de Brett vooral geëxperimenteerd door Amerikaanse hobbybrouwers en microbrouwerijen. En nu wil ik zelf ook wel eens ontdekken wat er speciaal aan is.

Ik ga nu tijdens mijn brouwsessies dit weekend het wort opsplitsen in 3 x 10L waarbij ik telkens andere gisten inzaai:

1. Brett B als hoofdgist
           2. Brett C als hoofdgist
           3. Saccharomyces als hoofdgist, vanaf sg 1020-1030 Brett B toevoegen

Als Sacch gist voor de 3de batch neem ik waarschijnlijk de Brewferm korrelgist, aangezien die er bijna altijd rond de 1020 mee ophoudt.

Dit wordt de moutstorting:

80% pilsmout
   15% tarwevlokken
   5%   caramout 120 EBC
Dit geeft een kleur van 17 EBC.

maischschema:
60°C: 15m
63: 15m
65: 15m
71: 20m
76: 1m

Het is misschien een wat ongebruikelijk schema, maar ik doe het al tijdens een paar brouwsessie zo en wil zien wat dit als gevolg heeft op mijn rendement en vergistingsgraad.

Begin SG moet 1060 worden.

Het bier mag niet te bitter zijn om de andere smaken goed te laten doorkomen, ik zal waarschijnlijk hoppen tot zo’n 21 IBU.

Voila, dit is het idee. Suggesties zijn meer dan welkom!

Bart

De-Geert

Leuk 'experiment'. Het bier lijkt me niet te zuipen, maar dat is een ander verhaal.    :brouwen:

RobinB

Citaat van: bjgodefr op 13-08-2008  11:58 uHet bier mag niet te bitter zijn om de andere smaken goed te laten doorkomen, ik zal waarschijnlijk hoppen tot zo'n 21 IBU.

Waarom dan niet 20? Mooi rond getal!  :clownsmile:

Pieter.

Wat voor bier wil je eigenlijk gaan brouwen? En hoelang wil je gaan vergisten?

Bij dit soort gist past een lambiek recept lijkt mij, dus:

60/70% pilsmout.
30/40% ongemoute tarwe of tarwevlokken.

Bijbehorend lambiek maischschema (afgeleid van de slijm methode)

Stap 1 : 45°C      15 min     
Stap 2 : 52°C      15 min     
Stap 3 : 65°C      45 min     
Stap 4 : 72°C      30 min     
Stap 5 : 78°C      1 min 

Afhankelijk van de vergistings tijd zou je overjarige hop kunnen gebruiken (conservering), al is de ibu dan lastig te berekenen. 5 g/l overjarige hop is gebruikelijk voor lambiek.

:degroeten:     

bjgodefr

Dag Pieter

Om op je vragen te antwoorden:
CiteerWat voor bier wil je eigenlijk gaan brouwen?
Ik hou eigenlijk geen rekening met de klassieke genres, ik wil eerder deze gisten leren kennen (tijd vergisting, smaakprofiel, etc). Daarom heb ik ook niet gekozen voor een typische lambiek moutstort. Het is ook niet een typische lambiek-gist-mengeling die ik gebruik, maar de verwantschap is er wel.

Voor iedere batch (zowel Brett B als Brett C) heb ik van de Brett gisten een grote starter gebruikt (2L Brett starter -wel afgegoten- voor 10L wort).

CiteerEn hoelang wil je gaan vergisten?
Dit hangt er vanaf, ik hou het SG in de gaten en zie wel hoe snel het daalt. Ik weet dat als je de Brett toevoegt zonder er een starter van te maken, je tot 6 maanden en langer kan wachten. Wat de methode die ik gebruikte gaat geven weet ik niet...

Vergelijkbare Topics (7)

25352

Reacties: 6
Gelezen: 2560

44339

Gestart door Jacques

Reacties: 13
Gelezen: 1313

17633

Reacties: 9
Gelezen: 2938

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.