Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Correcte SG meting

Gestart door 30cl, 01-05-2008 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

30cl

Beste mensen.

Na hier veel gelezen te hebben ben ik eind december gestart met het bekende startpakket van Brewferm. Voor de eerste keer was dit leuk om te doen. Het bier was gelukt maar naar mijn mening vrij vlak van smaak.
Ik heb besloten om het meteen op de echte manier te doen. Van mout naar bier..

Voor de materialen ben ik naar de Maaslandbrouwerij in Oss gegaan waar ik erg goed geholpen ben (lekker voorjaarsbier hebben ze daar).
1 ding ben ik echter vergeten te vragen.

Voor de SG meting moest ik volgens de cursus (bierbrouwcursus uit Zeeland) 85 ml wort in de standbuis doen. Bij deze hoeveelheid wort stond de densimeter meteen op de bodem en was er geen meting te doen. Ik heb toen 100 ml wort genomen en kwam toen tot een SG meting van 1072. De densimeter kwam echter wel op de bodem van de standbuis.

Nu zijn mijn vragen:
1. Hoe bepaal ik hoeveel wort er in de standbuis moet.
2. Mag de densimeter de bodem raken?

Groet,
Joep

Oscar

Citaat van: 30cl op 01-05-2008  12:20 uDe densimeter kwam echter wel op de bodem van de standbuis.

Joep, allereerst welkom op dit forum!

Die 85 ml geld voor een maatcylinder van 100 ml. Wellicht heb je zelf een maatcylinder van 250 ml. Je moet dit natuurlijk in perspectief zien en waarin je ook je SG meet, zorgen dat je hydrometer tijdens de meting nooit de bodem raakt, anders is de meting niet betrouwbaar, maar dat vermoedde je natuurlijk al. Die hydrometer is eigenlijk een soort drijver, de naam zegt het al. :biersmile:

30cl

Dank je Oscar voor je reactie.

Ik had dit vermoeden inderdaad al. De SG meting is op deze wijze onbruikbaar.
Ik neem aan dat de enige wijze waarop ik nu kan bepalen wanneer te gaan bottelen is te letten op de activiteit van het waterslot?

Volgens het recept hoef ik niet te lageren. Is het wijs dit alsnog wel te doen?

Joep

EBC

Nee, hoor. Je eerste biertje zou ik niet lageren. Na een week of twee bottelen, indien het SG niet meer daalt.

Je wilt zo snel mogelijk van dit bier proeven toch? Lageren kost alleen maar tijd. Dat kan met latere brouwsels altijd nog, als je wat voorraad hebt. Je eerste bier zal van lageren toch niet beter worden, dat wordt het pas als je meer ervaring op doet door vaker te brouwen.  :brouwen:

Ach, ik schreef het al in het cursusboek, dus val in herhaling  :D.

Oscar

Citaat van: 30cl op 01-05-2008  12:34 uIk had dit vermoeden inderdaad al. De SG meting is op deze wijze onbruikbaar.
Ik neem aan dat de enige wijze waarop ik nu kan bepalen wanneer te gaan bottelen is te letten op de activiteit van het waterslot?

Dat heb je niet goed gelezen. Je kunt wel een SG meting doen, maar dan heb je meer jong bier nodig! (En denk eraan: monster niet terug gooien!).
Houd maar gewoon je waterslot in de gaten.

30cl

Ok.
Dus ik kan wel nu tijdens de gisting gewoon aftappen en een nieuwe SG meting doen.

Dank U!

Oscar

Het kan wel, maar is wel zonde van je bier als deze nog niet is uitvergist...

oranjeboombiertje

Citaat van: EBC op 01-05-2008  12:41 uNee, hoor. Je eerste biertje zou ik niet lageren. Na een week of twee bottelen, indien het SG niet meer daalt.

Wat is dat nou weer voor een onzin? Natuurlijk is het beter om te lageren, dan kan je bier goed uitgisten en de gist kan lekker bezinken. Ook is de kans groot dat er bij een eerste brouwsel geen top vergisting is geweest en dan kunnen gistneven producten (zoals zwavel) nog lekker ontsnappen in de lagering. Het bier wordt er zeker veel beter van en als je 1 week hoofdgisting hebt en 2 weken lagering duurt het maar 1 weekje langer voordat je kan bottelen, terwijl je bier vele malen beter wordt.

:degroeten:
Wesley

MO

Ik ga met Wesley mee en pleit voor wel lageren, een week of zo.

EBC

We onderscheiden hoofdgisting, nagisting en lagering. Een weekje langer warm nagisten dan. Van mij mag het, maar of het wat oplevert betwijfel ik.

De afbraak van gistingsproducten start op de dag dat de vergisting begonnen is en gaat door totdat het bier wordt opgedronken. Het gebeurt zowel in het gistingsvat, als in de fles en stopt niet. Smaakevolutie heet dat. Het maakt weinig verschil of je een weekje langer wacht met bottelen.

Mijn advies is gericht op een beginnend brouwer, die zijn met zijn eerste bier bezig is. Het is nergens voor nodig om bij een eerste bier verbeteringen achter de komma te willen doorvoeren.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-05-2008  14:48 uMijn advies is gericht op een beginnend brouwer, die zijn met zijn eerste bier bezig is. Het is nergens voor nodig om bij een eerste bier verbeteringen achter de komma te willen doorvoeren.

Daar ben ik helemaal eens mee. Maar de basisbeginselen moeten wel goed worden bijgebracht. En lageren is volgens mij toch wel een basisbeginsel.

EBC

Ja, dat is waar.

30 cl volgt de cursus uit het cursusboek dat ik voor de Deltabrouwers schreef en op het forum plaatste. Daarin wordt keurig vermeld wat lageren is. Maar dat het voor de eerste bieren in de cursus wordt overgeslagen.

TonH

Overigens, let voor een correcte S.G. meting er ook op dat de vloeistof zoveel mogelijk ontdaan is van koolzuur en dat de densimeter niet de bodem, maar ook niet de zijwanden van het meetvat raakt. De densimeter moet vrij in de vloeistof hangen.

EBC

En geef de densimeter een draai, zodat er geen koolzuurbelletjes meer aanhangen die hem hoger doen drijven.

30cl

Thnx voor de vele tips!

Ik zal het in ieder geval goed uit laten gisten. De tijd maakt mij niet uit, geduld genoeg...
Ik kan het lageren na de vakantie. Dan krijg ik nog eens grote glazen fles van een collega. Die is geschikt daarvoor?

Joep

René K

Lageren is glas is prima.:duimop:

Wel moet de fles natuurlijk groot genoeg zijn maar dat snap je zelf ook wel.;D

30cl

Het brouwsel is 11 liter, de fles iets van 25, moet lukken he.

Ben erg benieuwd naar de smaak... 

Heeft iemand een idee voor een volgend brouwsel? Of zal ik gewoon de cursus-recepten volgen?

Grtzz
Joep

Oscar

Citaat van: 30cl op 01-05-2008  19:29 uHeeft iemand een idee voor een volgend brouwsel?

Moeten wij nu gaan voorschrijven wat jij moet gaan brouwen? Brouw iets dat je zelf lekker vindt probeer zelf een recept samen te stellen, publiceer dat hier en dan kunnen we er hier over discussiëren.  :brouwen:

bazje

Citaat van: 30cl op 01-05-2008  19:29 uHet brouwsel is 11 liter, de fles iets van 25, moet lukken he.

Ben erg benieuwd naar de smaak... 

Heeft iemand een idee voor een volgend brouwsel? Of zal ik gewoon de cursus-recepten volgen?

Grtzz
Joep

Volg de cursusrecepten en post je ervaringen.
Iedereen weet dan meteen waar je mee bezig bent en kan zinnige tips geven.
Discussie is leuk, maar misschien dat je met dat cursusboek sneller leert.....

30cl

Na twee SG metingen waarbij het SG gelijk bleef heb ik het bier gebotteld. Ik heb er voor gekozen om niet te lageren.
Nu dus gewoon een aantal weken wachten en om de week eens een flesje proeven.
Aangezien het gistingsvat vrij is en er meer dan genoeg lege flessen zijn heb ik besloten om meteen nog een 2e brouwsel te proberen. Dit wordt het witbier uit de cursushandleiding.

Joep

Vergelijkbare Topics (7)

26463

Reacties: 3
Gelezen: 1669

40785

Reacties: 28
Gelezen: 3038

16803

Reacties: 6
Gelezen: 2599

33294

Gestart door studenthsl

Reacties: 2
Gelezen: 1137

22391

Reacties: 8
Gelezen: 4363

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.