Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belang van pH waarde van het water voor een bierpakket?

Gestart door piele, 21-09-2007 18:52 u

Vorige topic - Volgende topic

piele

Hoi,

Als beginnende bierbrouwer heb ik als eerste biertje succesvol een bierpakket "Scottish style heavy ale" van Munton's gebrouwen, die nu al 6 weken op de fles zit, en waarvan de eerste biertjes al zijn genuttigd.
Zodoende heb ik een nieuw pakket klaar staan om te gaan brouwen, dit keer een "Black Rock Export pilsener". Ik vraag mij nu af of het voor een bierpakket net zo belangrijk is om de pH naar rond de 5.3 te krijgen als voor brouwen vanaf de grondstoffen. Als ik het goed gelezen heb, is de pH waarde belangrijk voor het maischproces, maar een bierpakket is natuurlijk al gemaischt.

Wie kan mij hier iets over vertellen.

Alvast bedankt,

Peter

William

Hoi Peter,

Zoals je zelf al opmerkt is de pH vooral van belang bij het maischen en dat is in jouw geval al gedaan.

Daarnaast zal de pH ook wel een effect op de uiteindelijke smaak hebben al denk ik dat dit effect niet zo groot zal zijn omdat tijdens vergisting de pH door koolzuurvorming verder daalt.

Ik kan me voorstellen dat als je het moutextract verdund met water dat rijk is aan calcium dat de pH iets te hoog zou worden waardoor het bier iets minder fris is.

groet,
William

Vergelijkbare Topics (7)

387

Reacties: 9
Gelezen: 11591

26644

Reacties: 8
Gelezen: 2428

6900

Gestart door Jos Groen

Reacties: 5
Gelezen: 2898

17-07-2007 21:31 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.