Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist van JeroenCV opkweken

Gestart door Jos Groen, 17-07-2007 19:55 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Jos,

Foto's en filmpjes zijn natuurlijk leuk maar zou je ook wat kunnen vertellen over de manier waarmee je het hebt gedaan?

:degroeten:
Wesley

Jos Groen

Ik ben nog volop bezig met het opkweken,
zoals je kunt zien heb ik gebruik gemaakt van mijn vriezer, deze is voorzien van een verfbrander en 2 ut100 (door jouw geadviseerd)
de gist heb ik in een ontsmette elemeyer gestopt en daar boven op ongeveer 100 ml wort (SG1040)

De magneetroerder ook verplaatst naar de vriezer en de beluchtingspomp ook.
Bedoeling is nu ongeveer 24 uur te beluchten om te kijken of het echt wil aan slaan. net als de "29 - Wheistphaner" links in de gistfles staat alles op 22 graden te broeien.
Naast de gist van jeroen (waarvoor nogmaals mijn dank) staat een Chimay blauw gist.

Wesley, kun je hier wat mee zo?

oranjeboombiertje

Mooi, dat verduidelijkt het een en ander.

Heb je de gist zo opgekweekt die je van Jeroen hebt gekregen? Het lijkt me verstandiger om eerst de gist te zuiveren, via een agarplaatje, zodat je zeker bent dat je alleen gist hebt(volgens mij was dat ook het advies van Jeroen :weetniet:)

Wesley

Ps. Maak voor een ondergister echt een mega starter (ik gebruik 6 liter starter op ± 23 liter wort van 1045).

(mega en agarplaatje niet herkend door de spellingscorrectie)

Jos Groen

Citaat van: Oranjeboombiertje op 17-07-2007  21:19 uMooi, dat verduidelijkt het een en ander.

Heb je de gist zo opgekweekt die je van Jeroen hebt gekregen? Het lijkt me verstandiger om eerst de gist te zuiveren, via een agarplaatje, zodat je zeker bent dat je alleen gist hebt(volgens mij was dat ook het advies van Jeroen :weetniet:)

Klopt, ik kan dat echter (nog) niet en tot oktober ( dan heb ik een gist cursus) moet ik met gist nog maar een beetje aan rommelen, in oktober moet het allemaal duidelijk gaan worden en weet ik ook wat hier (misschien mis) is gebeurd.

6 liter waarom zoveel, dat is een mega verdunning zou ik haast zeggen, en dan alleen maar slurie ?

oranjeboombiertje

Op internet is genoeg te vinden over het maken/werken met agarplaatjes (even googlen). Ik heb het zelf ook van internet geleerd en het is nog niet mis gegaan.

De 6 liter starter is nodig omdat het bier dan frisser zal worden (snelle vergisting) en omdat het koud(er) gebeurd zal er meer gist nodig zijn om hetzelfde te bereiken als bij een bovengister. Het is wel verstandig om zo'n grote starter te laten bezinken en alleen de slurrie te gebruiken. Het bezinken doe je het best gekoeld (10 graden is al koud genoeg heb ik gemerkt, kouder mag natuurlijk ook)

Het is erg belangrijk om een goed gistmanagement te hebben, de gist maakt uiteindelijk het bier voor je :lessmile: ;)

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

20288

Reacties: 115
Gelezen: 33147

13028

Reacties: 7
Gelezen: 3396

4115

Reacties: 3
Gelezen: 2669

42000

Reacties: 22
Gelezen: 2554

37506

Reacties: 10
Gelezen: 1686

26493

Gestart door dhop

Reacties: 5
Gelezen: 1916

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.