Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Begin SG in relatie met spoelen bostel

Gestart door DINAST, 12-05-2020 19:23 u

Vorige topic - Volgende topic

DINAST

Dag mede brouwers,

Ik merk (denk) dat mijn techniek met spoelen niet optimaal is. Ik heb al vele tips gelezen op het forum, en eea spreekt zichzelf nogal tegen bijv. snel vs langzaam en filterkuip hoog vs laag. Het probleem is dat ik eigenlijk altijd een te laag begin SG heb ten opzichte van een beoogd resultaat.

Wat ik doe: ik brouw met een automatische ketel meestal 20 liter bier.
Na het maischschema zet ik de filterkuip in de hoogste stand, laat het bostel wat uitlekken en spoel dan langzaam met water van +-78 graden. Ik giet het hete water langzaam over zo'n plastic roerlepel. Ik start vaak met 19 ltr maischwater, na schema en uitlekken is er nog zo'n 15,5 ltr over. Dan spoel ik met 11 a 12 ltr water (+- tot 26 liter) Na het koken (afhankelijk van de tijd natuurlijk) blijft er zo'n 21,5 liter over. Na het overpompen kom ik dan meestal net iets onder de 20 liter wort uit in het gistingsvat.

Ik zie op Youtube filmpjes waar met het spoelwater met 1 liter per keer redelijk vlug over de bostel heen gooit (via een filterplaat of vergiet oid). Zonder het geprobeerd te hebben werkt dat beter?
Ik hoor ook verhalen dat de filterkuip op de middenstand in de ketel moet staan. Het vreemde is dan dat deze nog half in het wort hangt, dus lijkt me het spoelen minder effectief.

Ik heb het gevoel dat het niet bereiken van het beoogde begin SG dus in de spoeltechniek zit. Ik heb zelf het idee gekregen om, als het schema is afgelopen, via de pomp het wort nog eens een paar minuten over het bostel heen te pompen. De gedachtegang is dat er meer suikers uitgespoeld worden terwijl er geen water wordt toegevoegd. <-- klopt dit of verleng ik dan soort van stiekem een maischstap? Bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat dit nog een extra filterfunctie heeft van het wort?

Ik zou ook nog verder door kunnen koken. Ik meet eigenlijk nooit het SG vlak voor de kook eindigt. Dat ga ik volgende keer in ieder geval doen zodat ik eventueel nog wat verder kan doorkoken.

Hoe zijn jullie gedachtes, doe ik iets "verkeerd" en ben vooral ook benieuwd naar jullie mening over het "extra" spoelen met wort.

Koning_Pinteman

Hallo Dinast,

Ik herken me in jouw probleem, ik heb vaak hetzelfde.
Behalve bij een pils en en witbier, daar kwam ik wel op het gewenste start SG van 1050.

Wat ik ook gelezen heb is dat het filter met daarin de bostel nog net onder water (wort) moet staan.
Ook kun je je wort aftappen, en nogmaals door de bostel laten lopen.

Moeilijkheid in deze stap vind ik, dat ik dan de ketel al aan de kook breng, en het wort dus maar kort 78 graden is.

Welk hulpmiddel kan aangeschaft worden om beter te spoelen? Of wat moeten we wel, of juist niet doen?

beun

Wat is het sg van de eerste uitloop? Meestal zal dit ergens rond het uiteindelijke sg na koken liggen. als dit al te laag is gaat het bij het maischen of schroten al mis en dan kun je dus nooit je sg halen.
stefan

Arne8

Ik volg deze even met je mee. Kom ook steeds een aantal SG punten te kort (en zet mijn brouwzaalrendement al maar op 65%)
In het begin SG aangepast met suikerwater erbij te gieten maar vond dit niet altijd OK voor mijn smaak. Momenteel hou ik het lagere SG aan zodat de smaak van mijn bier wel ongeveer hetzelfde blijft. Komt me niet op een halve graad bij mijn eindproduct.
Ook wel geïnteresseerd dus naar de antwoorden hierop.

DirkB

Probeer eens meer maischwater en minder spoelwater.... Start met 25 liter. Scheelt bij mij veel. Ook fijn genoeg schroten is belangrijk.

DINAST

Citaat van: beun op 12-05-2020 &nbsp;20:22 uwat is het sg van de eerste uitloop? meestal zal dit ergens rond het uiteindelijke sg na koken liggen. als dit al te laag is gaat het bij het maischen of schroten al mis en dan kun je dus nooit je sg halen.
stefan
Dit ga ik ook eens meten. Thanx meten is weten hahha

Citaat van: DirkB op 12-05-2020 &nbsp;21:34 uProbeer eens meer maischwater en minder spoelwater... Start met 25 liter. Scheelt bij mij veel. Ook fijn genoeg schroten is belangrijk.
Ik schrot eigenlijk altijd op .75 of 1 mm. Vaak vind ik 1 mm nog wat te grof (heb ik het idee).toch lees ik veel dat mensen standaard op 1 mm schrotten dus misschien is .75 al wat te fijn. Maischwater zal ik eens in een andere verhouding proberen.

Citaat van: Koning_Pinteman op 12-05-2020 &nbsp;20:10 uHallo Dinast,

Wat ik ook gelezen heb is dat het filter met daarin de bostel nog net onder water (wort) moet staan.
Ook kun je je wort aftappen, en nogmaals door de bostel laten lopen.

Dit is dus precies waar ik me afvraag of het effectief is. de filterkuip in het wort laten hangen geeft in mijn ogen geen filtereffect meer van de onderste bostel.
Ik vraag me af of het oppompen van het wort en dus nogmaals door je bostel heen te laten lopen effect heeft. een filtereffect zou het wel hebben. inderdaad ik start ook gelijk de temperatuurophoging naar kook zodra de maisch is afgelopen dus mijn wort zal niet lang 78 graden zijn.

Marko

Als je het wort weer terugpompt door de bostel zal het SG niet hoger worden lijkt me. Er is dan wel een filter-effect (helderder wort) maar je spoelt niet meer suikers uit de bostel omdat je ook weer suikers in de bostel brengt door het al gefilterde wort. Om de restsuikers uit de bostel te krijgen zal je toch moeten spoelen met water.

tdp

Je wilt suikers uit je bostel spoelen, dan moet je het er niet te voorzichtig opgieten, de bovenste laag mag rustig verstoord worden. Ik zou ook niet eerst de moutpijp uit laten lekken en dan pas spoelen, dit zou ik 'simultaan' doen.

Verder is de tip om met meer maischwater te beginnen voor een automaat wel een goede, aangezien je er niet optimaal mee kunt spoelen.

DirkB

Citaat van: DINAST op 12-05-2020 &nbsp;22:11 uIk schrot eigenlijk altijd op .75 of 1mm. Vaak vind ik 1 mm nog wat te grof (heb ik het idee).toch lees ik veel dat mensen standaard op 1 mm schrotten dus misschien is .75 al wat te fijn. Maschwater zal ik eens in een andere verhouding proberen.
Ik schroot op 1,1 mm en dat vind ik behoorlijk fijn. Ligt ook erg aan je schrootmolen hoor. Ik heb een Braumeister, als je daar te fijn schroot krijg je op een gegeven ogenblik wortfonteintjes omdat er zich kanalen in het te fijn vermalen moutbed gevormd hebben. Als dat het geval is, heb je uiteraard ook geen goede uitspoeling van de suikers. Ook roer ik handmatig elk kwartier even het moutbed om.

DINAST

Citaat van: Sander00 op 13-05-2020 &nbsp;08:17 uhttps://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41113.msg621190.html#msg621190

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38488.msg585659.html#msg585659

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38064.0.html

Had je deze al volledig gelezen?
Ik heb gezocht en gelezen maar deze nog niet tegengekomen. soms zijn er ook "teveel" resultaten of missen de juiste zoekwoorden. Ik ga hier ook eens naar kijken thanks!!

Citaat van: DirkB op 13-05-2020 &nbsp;08:28 uIk schroot op 1,1 mm en dat vind ik behoorlijk fijn. Ligt ook erg aan je schrootmolen hoor. Ik heb een Braumeister, als je daar te fijn schroot krijg je op een gegeven ogenblik wortfonteintjes omdat er zich kanalen in het te fijn vermalen moutbed gevormd hebben. Als dat het geval is, heb je uiteraard ook geen goede uitspoeling van de suikers. Ook roer ik handmatig elk kwartier even het moutbed om.
Omroeren gebeurt hier ook regelmatig. Het zou kunnen dat .75 wat te fijn is, zeker als je een stort hebt waar redelijk veel tarwemout in zit.

Sander00

Citaat van: DINAST op 13-05-2020 &nbsp;09:01 uIk heb gezocht en gelezen maar deze nog niet tegengekomen. soms zijn er ook "teveel" resultaten of missen de juiste zoekwoorden. Ik ga hier ook eens naar kijken thanks!!

Het is soms even zoeken inderdaad. Zelf heb ik een Easybrew 30 en soms zijn de rendementen niet zo hoog als zou moeten kunnen. Met de vele informatie die er is op het forum te vinden is zijn er waarschijnlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

Zelf denk ik dat ik mijn rendement kan verbeteren door:
1. Dunner maischen en daardoor minder spoelen
en/of
2. De moutkorf langzaam omhoog tillen middels een takelsysteem.

Lees de draadjes maar eens door.  ;)
Succes!  :)

Pimmels

Veel tarwe in de stort helpt ook niet voor een hoog rendement...

Vergelijkbare Topics (7)

39601

Reacties: 9
Gelezen: 4029

30177

Gestart door leo18

Reacties: 24
Gelezen: 6180

20684

Gestart door Etn82

Reacties: 6
Gelezen: 2306

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.