Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting weer niet op gang gekomen

Gestart door jan le mercier, 30-01-2018 18:10 u

Vorige topic - Volgende topic

jan le mercier

Verdorie. Ik snap er niets meer van.

Gisteren heb ik een zware stout gebrouwen zoals ik er al 3 keer 1 heb gebrouwen.

Het was een dubbele maisch in mijn Braumeister: dus 1 keer maischen met mout. Dan de mout eruit. Nieuwe mout erin en weer maischen in hetzelfde water.

De Brix was 21 à 22 en toen heb ik er 2 zakjes Safale US-05 bij gedaan. De gist die ik al 5 jaar gebruik. Het zakje was ook nog goed vers: houdbaar tot 10/2020.

De gist zat er gisterenavond rond 17u40 in. Vandemorgen stonden de beentjes van het waterslot een beetje uit mekaar, zoals het hoort, maar van een echte goede vergisting was er geen sprake.

Om 14 uur vandaag heb ik weer een zakje Safale US-05 erbij gedaan en toen begon hij een beetje te ploffen, maar nu, om 18 uur, staan de beentjes weer evenwijdig. Zoals het dus niet hoort.

Weet iemand wat ik moet doen? Heeft iemand recent nog problemen gehad met die Safale US-05? Normaal is dat toch een goede gist.

Alvast bedankt,

Jan.

SanderH

Het standaard antwoord maar weer eens: Wat was je recept en maischschema. Enttemperatuur voor de gist?

TeVeHa

Gisteren, maandag dus gebrouwen én vandaag al extra gist toegevoegd. Ik weet perfect wat je moet doen... wachten ;)

ThaLokster

Heb zelf nu tweemaal meegemaakt dat de US-05 traag op gang kwam. Eén keer gehydrateerd (batch 07/2020) en één keer droog (batch 10/2020). De laatste is overigens wel goed doorgegist (23 gram op start SG 1.060 met eind SG 1.010). De eerste kwam bij navergisting ook niet lekker op kracht (waterslot iet wat uit het lood). Beide keren circa 24 uur moeten "wachten" op activiteit in het waterslot bij hoofdvergisting.

orangeloo

24 uur voordat de vergisting op gang komt bij een korrelgist vind ik ook niet echt verontrustend.

jan le mercier

Thalokster,

Wat bedoel je met "droog"? Heb je toen het zakje zo gewoon op het bier uitgestrooid?

Mag je dat eigenlijk doen?

Jan.

ThaLokster

Jazeker Jan, grote discussies over wel of niet hydrateren... Uitkomst is hetzelfde eindresultaat... Bij de laatste batch heb ik niet van dat benauwde gedaan en dus 2 zakjes op 25 liter. Start was bij mij niet trager dan gehydrateerd, wel ff opletten dat je dan overhevelt ivm eventuele autolyse...

ThaLokster

Citaat van: Orangeloo op 30-01-2018  18:35 u24 uur voordat de vergisting op gang komt bij een korrelgist vind ik ook niet echt verontrustend.
Klopt, niet verontrustend... Voor iemand die normaal met giststarters werkt en met 4 a 6 uur activiteit heeft, kneep ik hem echter wel ff... [emoji849]

Jacques

Niet op gang komen vergisting. Een terugkerend onderwerp...

Hieronder een opsomming wat er aan de hand kan zijn.
1. Je gistvat sluit niet goed af. Kijk in je vat. Zie je schuimvorming dan heb je vergisting en is je gistvat niet luchtdicht.
2. Je hebt te weinig gist geënt. Bereken de hoeveelheid benodigde hoeveelheid gist met een daarvoor geschikte rekentool.
3. De gist was te oud. Gebruik altijd vitale gist.
4. Het wort heeft een temperatuur die onder de optimale temperatuur voor de gekozen gist ligt.
5. Je hebt de gist geënt bij een temperatuur boven de 40 ºC.
6. De pH van je wort ligt boven de 6,0 waardoor de gist moeite heeft met het starten van de vergisting.
7. Je hebt een starter gemaakt maar, deze heeft nadat de starter uitgewerkt was nog een tijd gestaan bij kamertemperatuur waardoor de de gistcellen voedseltekort hadden en de glycogeenvoorraad verbruikt hebben.

Ik denk dat ik zo'n beetje alles hebt.

Hydrateren of niet hydrateren heeft niet zo heel veel invloed. Heel wat tests heb ik uitgevoerd naar het effect daarvan. In de regel start de vergisting na het hydrateren net wat sneller maar dit is gist afhankelijk. Er zijn ook gisten waarbij helemaal geen verschil te zien is. Qua eind SG en eind pH is er geen verschil.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.