Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verlate suikergift(en) voor Sterke Blonde

Gestart door brouwmus, 27-05-2016 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwmus

Hallo medebrouwers,

Graag wil ik om advies vragen:

Over niet al te lange tijd wil ik een Sterke Blonde brouwen met Wyeast 1388. Ik wil geen echte Duvel-kloon brouwen, maar een fruitige sterke blonde met o.a. de hop Yellow Sub (= vervanger van Amarillo).

Raden jullie mij aan om één verlate suikergift te doen of twee? Of nog meer?

Dan nog een vraagje in de categorie 'voor alle zekerheid':

Als ik in BrouwHulp voor de eerste verlate suikergift (-> tegen het einde van de hoofdgisting) 'Toevoegen: vergisten' kies en voor een eventuele tweede 'Toevoegen: nagisten/lageren', dan houdt het programma hier toch rekening mee qua verwacht SG op de brouwdag he?
(Dat wil zeggen dat het verwachte SG van het wort dat in het gistvat gaat, puur op de gemaischte mout is gebaseerd.)

Of moet ik voor een tweede (e.v.) suikergift ook 'Toevoegen: vergisten' kiezen?

Ik heb de Help van BrouwHulp erop nagekeken maar kon dit niet zo snel vinden. Mocht ik er overheen hebben gekeken, dan graag een linkje naar de info :)

Bedankt voor jullie antwoorden!

Groet,
John

bierfan

Ik zou geen verlate suikergift doen. Als je zorgt voor genoeg gist is dat m.i niet nodig.

brouwmus

Dat is zeker ook een mogelijkheid. Maar ik dacht dat het in het geval van dit biertype voordelen bood om zo droog mogelijk uit te komen, vandaar.

bierfan

Met genoeg gist eindig je uiteindelijk net zo ver/droog.

brouwmus

Hm, ik dacht dat je 1 of 2 punten lager uitkwam.

Kan iemand a.u.b. nog bevestigen dat het klopt wat ik vroeg over BrouwHulp?

mbroek

Citaat van: brouwmus op 28-05-2016  07:38 uKan iemand a.u.b. nog bevestigen dat het klopt wat ik vroeg over BrouwHulp?

BrouwHulp houdt daar rekening mee. Voordat je brouwt zie je dat ook al in de brouwdag tab dat je SG na koken lager is als het recept SG. Bij SG in gistvat zie je de totale waarde weer.

brouwmus

Jacques

Citaat van: bierfan op 27-05-2016  23:16 uIk zou geen verlate suikergift doen. Als je zorgt voor genoeg gist is dat m.i niet nodig.

Voldoende gist kan er inderdaad voor zorgen dat het bier goed uitgist.
Toch kan een late suikergift voor een net lager eind SG zorgen. Dit is uitgebreid getest door meerdere forumleden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.