Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voor het eerst koudhoppen, nog wat onduidelijkheden

Gestart door MartijnOMG, 10-05-2016 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

MartijnOMG

Na de tag Koudhoppen goed doorgepluisd te hebben zijn er toch nog een paar vragen waar ik geen antwoord op gevonden heb.

Ik wil gaan koudhoppen in de mandfles van 15 liter (heb zo'n 11 liter jong bier straks). Daar moet dus zo'n 50 gram hop in en dat wil ik doen met bellen in een hopzakje. Verzwaren met knikkers en vastzetten met een vis snoertje.

Tijdens het koken zet het hop enorm uit, gebeurt dit net zo tijdens het koudhoppen? En krijg je het zakje dan nog wel door de dunnen hals van de mandfles terug?

Neemt het hop nog veel jongbier op? En als laatste vraag: Verwijder je het hopzakje voordat je gaat overhevelen naar het bottelvat?

brouwmus

Tijdens het koken zet het hop enorm uit, gebeurt dit net zo tijdens het koudhoppen? En krijg je het zakje dan nog wel door de dunnen hals van de mandfles terug?

>> Ja, het zet uit, dus de knoop zo hoog mogelijk plaatsen (de hop heeft dan de ruimte).
Bij het eruit halen kun je het zakje 'meehelpen' met (de steel van) een lepel of zo.

Neemt het hop nog veel jongbier op? En als laatste vraag: Verwijder je het hopzakje voordat je gaat overhevelen naar het bottelvat?

>> Ja, maar ik weet niet of je dit echt kunt berekenen. Laat het hopzakje zitten; je wil zo weinig mogelijk gist en prut laten opdwarrelen voor het overhevelen naar het bottelvat.

Succes!  :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

6249

Gestart door dwbrouw

Reacties: 26
Gelezen: 13362

30390

Reacties: 15
Gelezen: 3818

45590

Reacties: 18
Gelezen: 324

29153

Reacties: 31
Gelezen: 11923

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.