Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ben ik een gist-moordenaar?

Gestart door LeSjoerd, 12-04-2016 22:39 u

Vorige topic - Volgende topic

SanderH

Tijdens de fermentatie is er overdruk ten opzichte van de omgeving in een fermentatie tank/vat/bus/etc.. Daardoor kan er niets naar binnen komen, maar gaat er alleen gas uit. NA de fermentatie komen er pas problemen van.

LeSjoerd

Haha. Ware het niet dat het moment van het stoppen van de fermentatie zichtbaar wordt doormiddel van het waterslot. Wat niet goed werkt bij een lekkende ton.

SanderH

Citaat van: LeSjoerd op 18-04-2016  17:24 uHaha. Ware het niet dat het moment van het stoppen van de fermentatie zichtbaar wordt doormiddel van het waterslot. Wat niet goed werkt bij een lekkende ton.

Waarbij we weer komen tot het meten van het sg als maatstaf ;)

LeSjoerd

Citaat van: SanderH op 18-04-2016  17:36 uWaarbij we weer komen tot het meten van het sg als maatstaf ;)
Haha. Toch vraag ik me dan af waarom we een waterslot gebruiken.

SanderH

Citaat van: LeSjoerd op 18-04-2016  17:53 uHaha. Toch vraag ik me dan af waarom we een waterslot gebruiken.

Lekker weglaten joh, doen ze met een open vergisting ook!  ;)

abroeders

Gewoon om laten ruilen. Je hebt recht op een goed sluitend vat. Als het vat niet goed sluit 'kan' je oxidatieproblemen krijgen.
Kan me niet voorstellen dat een leverancier daar moeilijk over doet. Of je besteld een nieuwe of degelijkere uitvoering en houdt deze als bottelvat.

Jacques

Citaat van: LeSjoerd op 18-04-2016  17:07 uOverigens heb ik een bericht gekregen naar de verkoper van het fermentatievat. Ik had uitgelegd dat het waterslot niet borrelde, maar de fermentatie toch begonnen en geëindigd is en dat het vat waarschijnlijk lek is:
Dit verbaast mij wel een beetje eigenlijk?

Tijdens de hoofdgisting (de heftige gisting de eerste dagen) maakt het inderdaad niet uit dat het vergistingsvat lek is. Er is een overdruk aan koolzuurgas waardoor er geen toetreding is van zuurstof. Zodra echter de hoofdgisting voorbij is neemt de koolzuurontwikkeling af en kan er zuurstof in het vergistingsvat komen met alle gevolgen van dien. Een ander nadeel is dat je de vergisting niet kunt volgen via het waterslot.

Lekkende vergistingsvaten zijn al jaren een probleem. Het is jammer dat leveranciers niet deugdelijke gistvaten in hun beginnerspakketten doen. Kost wel wat meer maar de kans dat het eerste bier wat minder van smaak is door oxidatie wordt er veel kleiner. Goed smakend bier een grote stimulans om door te gaan met de hobby. De leveranciers van zelfbrouwartikelen varen daar wel bij.

LeSjoerd

Uiteindelijk heeft iemand anders dan de standaard helpdeskmedewerker telefonisch contact met mij opgenomen. Hij gaf aan dat het ook zou kunnen komen omdat het waterslot wat er standaard geleverd wordt bij een beginnerspakket van 20 tot 300 liter aan kan, wat als gevolg zou kunnen hebben dat het borrelen bij weinig vloeistof (in mijn geval dus) niet goed zichtbaar is.

Het klinkt plausibel, maar ik snap niet zo goed waarom je dan dit waterslot bij zo'n kleine fermentatietank zou leveren.

Wat hiervoor al gezegd is door andere bezoekers: ik snap ook niet waarom ze zo moeilijk doen en het leveren van net iets beter spul zorgt er inderdaad juist voor dat de beginnende brouwer verder wil gaan met z'n hobby waar juist dit soort winkels baat bij hebben.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.