Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tijdsduur opwarmen water

Gestart door t Vierkant, 23-04-2016 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

t Vierkant

We zijn nieuwe hobbybrouwers en hebben een installatie gebouwd met 3 vaten van elk 100 liter (diameter 60 cm).
Vandaag hebben we onze branders (1* butagas en 1*propaangas) aangestoken, maar het duurde enorm lang voordat ons water begon te koken. (meer dan 2 uur)
Klopt dit? Onze vlam was ook geel.
Wat hebben we verkeerd gedaan? 

HuygenMeester

Citaat van: t Vierkant op 23-04-2016  18:38 uWe zijn nieuwe hobbybrouwers en hebben een installatie gebouwd met 3 vaten van elk 100 liter (diameter 60 cm).
Vandaag hebben we onze branders (1* butagas en 1*propaangas) aangestoken, maar het duurde enorm lang voordat ons water begon te koken. (meer dan 2 uur)
Klopt dit? Onze vlam was ook geel.
Wat hebben we verkeerd gedaan? 
Bedoel je het maischwater? Dat moet toch niet koken :o
Waarschijnlijk ook roetaanslag? Zorg dat de vlam niet geel is dan is hij niet heet en kan gaan roeten.
Het ligt er natuurlijk ook aan of je met warm of koud water begint; zelf werk ik met twee waterkokers en een boilertje van 15 liter.
Als ik start heb ik binnen een half uur mijn maischwater op 60 graden. ( mammoetbrander )
 :degroeten:
Huygenmeester

Flogiston

Brouw zelf elektrisch, maar weet van mijn vroegere scheikundelessen, dat een gele vlam kouder is dan een blauwe. Dit heeft te maken met de hoeveelheid zuurstof/lucht een vlam krijgt, en ik denk dat daar ook het euvel ligt. Meer zuurstof/lucht geeft een hetere blauwere vlam, en dan zal het waarschijnlijk sneller verlopen.

William

Voor een maximale verbranding /vermogen moet de vlam blauw / paars zijn.

Jouw kleur duidt op te weinig zuurstof of te veel gas.

Battum80

Kan je de zuurstof toevoer van je brander regelen?

t Vierkant

We hebben vandaag onze installatie getest. Dus nog niet met mout of andere ingrediënten.
Ik heb ook gelezen op de blog hoe we onze branders moeten afstellen. Dus ga hier eerst verder op in.
Bedankt ook voor de goede tip met de waterkokers.

Anton

Wat is het vermogen van de branders?
Voor honderd liter moet de brander minstens 8 kW nodig.

t Vierkant

Anton,

We hebben een 2 branders van 40 x 40cm en 8 KW gekocht.

Brouwers

Wat voor drukregelaar hebben jullie op de brander zitten? Kan zijn dat je een te zware erop hebt zitten zodat er teveel gas uit komt. 30 mbar variant werkt over het algemeen goed genoeg.
Verder kan je de schuif (dat aluminium beugeltje) verder open schuiven zodat er meer zuurstof bij kan. Toen ik dezelfde brander gebruikte had ik hem gewoon volledig open staan.

Hay

Volgens mij zit daar je probleem, in die buis waar het gas ingespoten/aangezogen word mag geen vlam zitten.

Eric v B

Citaat van: Hay op 24-04-2016  11:21 uVolgens mij zit daar je probleem, in die buis waar het gas ingespoten/aangezogen word mag geen vlam zitten.
Klopt! de aluminium ring moet je verder richting de gaskraan schuiven. De gaten waar je nu de blauwe vlam ziet, moeten kleiner worden. Daar mag sowieso geen vlam zijn!

t Vierkant

Bedankt voor de hulp. We gaan dit proberen.

JAS

Ik heb ook sinds kort zo'n brander, en met een 30 mbar gasdruk regelaar kreeg ik ook zo'n blauwe vlam bij het sproeistuk. Dit is een vlam terugslag, en is inderdaad zeker niet de bedoeling. Ik had gebeld met leverancier en die zei dat je bij een 30mbar regelaar de zuurstoftoevoer maar ongeveer 8-10mm open hoeft. Als je hem te ver open zet, is er niet genoeg tegendruk en gaat de vlam dus brander bij de sproeikop i.p.v. bij uitlaat van brander. Ook zou de vlam niet licht blauw hoeven zijn, maar was helder blauw al goed genoeg. Geel geeft roet dus dat moet ook niet. Het is dus een beetje een balans vinden.

Heb je gedurende de twee uur dat je de brander aan had een vlam terugslag? Dat zou wel bijzonder zijn, ik schrok me namelijk een hoedje toen die vlam bij mij ineens de pijp in schoot en sloot gelijk de gas toevoer af. Volgens mij kan het niet heel veel kwaad want de vlam kan in principe niet de gasslang in schieten, maar ik zou toch een beetje oppassen ;) Nu wordt de brander warm op plekken waar hij misschien niet voor gemaakt is.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.