Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pellets in een Speidel Braumeister

Gestart door Matthijs, 20-03-2016 12:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs

Hoi allen,

Misschien een stomme vraag, maar tot nu toe gebruik ik hopbloemen in mijn Speidel. Die doe ik in een hopzakje om het netjes te houden. Nu ga ik voor het eerst met pellets werken. Kunnen die los in de Braumeister gestort worden, of laat dat de zaak verstoppen?

berdus

Ja! Los er in is geen probleem. Ik zet tijdens het koelen zelfs gewoon de pomp aan om het proces wat te bespoedigen. Nooit problemen mee gehad. Na het koelen een whirlpool maken, en na een tijde via de kraan af laten lopen.

Matthijs

William

Citaat van: berdus op 20-03-2016  13:15 uJa! Los er in is geen probleem. Ik zet tijdens het koelen zelfs gewoon de pomp aan om het proces wat te bespoedigen. Nooit problemen mee gehad. Na het koelen een whirlpool maken, en na een tijde via de kraan af laten lopen.

Inderdaad gewoon los er in en na het koelen de tijd geven om uit te zakken. Wel ben ik gestopt met rondpompen tijdens het koelen. Ik merkte dat de eiwitvlokken hierdoor sterk verkleind worden waardoor de trub minder snel uitzakte en het wort daardoor minder helder in het vat kwam.

Aan de andere kant kan die trub niet zoveel kwaad. Uiteindelijk zakt het naar de bodem van het gistvat.

Jacques

Citaat van: Matthijs op 20-03-2016  12:53 uHoi allen,

Misschien een stomme vraag, maar tot nu toe gebruik ik hopbloemen in mijn Speidel. Die doe ik in een hopzakje om het netjes te houden. Nu ga ik voor het eerst met pellets werken. Kunnen die los in de Braumeister gestort worden, of laat dat de zaak verstoppen?

In plaats van de traditionele hopzakjes kun je ook een hopspider gebruiken.
Je kunt een hopspider eenvoudig maken met een 200 micron filterzak. Die bijvoorbeeld bij Van der Kooy kunt kopen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.