Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Chocolade hoe voeg je dat toe?

Gestart door Jelmer P, 11-12-2014 07:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Jelmer P

Ik ben van plan om komende week een RIS te maken en daar wil ik het liefst cholcolade aan toevoegen. Wat zijn de nog mogelijkheden en de gevolgen daarvan?

Muldermans

Ik zou Antionette van brouwerij de liefde eens vragen (Kleine_schriek) Er staat me iets van bij dat zij het met cacao chips deed.

vr gr :degroeten:

jan le mercier

Jelmer,

Ik heb nu al een paar keer chocolade toegevoegd aan een stout en wel op deze manier:

Tijdens het koken schep ik met een pollepel een beetje heet bier uit de ketel (ik heb een Speidel). In een klein kommetje heb ik gehakte chocolade en daar giet ik het hete bier op. Roeren totdat het een papje wordt en dat giet ik in het vergistingsvat. Nadien, wanneer het bier gekookt heeft en gekoeld is, giet ik dat erbij. Na 10 dagen hevel ik het over en dan laat ik de stout nog ongeveer 3 maanden staan.

Ik moet wel zeggen dat dit weinig effect heeft. De stout proeft een beetje naar chocolade, maar toch echt maar een klein beetje. Het is zeker geen Bert Grand's Perfect Porter of een Brooklyn Black Chocolate Stout: 2 van de beste chocoalde stouts die ik ooit heb gehad.

Jan.

http://www.ratebeer.com/beer/bert-grants-perfect-porter/965/

http://www.ratebeer.com/beer/brooklyn-black-chocolate-stout/531/

Puck

Citaat van: Muldermans op 11-12-2014  07:22 uIk zou Antionette van brouwerij de liefde eens vragen (Kleine_schriek) Er staat me iets van bij dat zij het met cacao chips deed.

vr gr :degroeten:

BrouwTV nummer 7:

wilbertd

In de vorm van bonen (cacao nibs) tijdens de na-vergisting gaat ook prima.

Jelmer P

Dankjewel voor jullie antwoorden. Het lijkt dus toch wat moeilijker/anders dan ik dacht. Dan maak ik de stout eerst eens zonder chocolade.

Jacques

Citaat van: Jelmer P op 11-12-2014  07:17 uIk ben van plan om komende week een RIS te maken en daar wil ik het liefst cholcolade aan toevoegen. Wat zijn de nog mogelijkheden en de gevolgen daarvan?

Ik heb een paar keer geprobeerd een chocoladebier te brouwen door pure chocolade, cacaopoeder en cacaobonen toe te voegen tijdens het koken van het wort. Eerlijk gezegd nooit een echte chocoladesmaak aan mijn bier gekregen. Wel kregen mijn chcoladebieren meer body/verwarmend mondgevoel.

Jelmer P

Heb je een reep chocolade gewoon tijdens het koken er in gedaan? Hoe lang heb je het mee gekookt?

Citaat van: Jacques op 12-12-2014  00:47 uIk heb een paar keer geprobeerd een chocoladebier te brouwen door pure chocolade, cacaopoeder en cacaobonen toe te voegen tijdens het koken van het wort. Eerlijk gezegd nooit een echte chocoladesmaak aan mijn bier gekregen. Wel kregen mijn chcoladebieren meer body/verwarmend mondgevoel.

William

Citaat van: Jelmer P op 11-12-2014  07:17 uIk ben van plan om komende week een RIS te maken en daar wil ik het liefst cholcolade aan toevoegen. Wat zijn de nog mogelijkheden en de gevolgen daarvan?

Zoek eens naar een draadje van Pincopalino. Die heet jarenlang in de cocao-industrie gewerkt en heeft hier een en ander over gepost. Als ik het goed herinner zou je vooral cocoanibs moeten gebruiken voor chocoladesmaak.

Als het om chocoladesmaak gaat en niet zozeer chocolade als product dan kun je ook in mout varieren (roostmouten, bepaalde caramelmouten)

Jacques

Citaat van: Jelmer P op 14-12-2014  13:41 uHeb je een reep chocolade gewoon tijdens het koken er in gedaan? Hoe lang heb je het mee gekookt?

Eerst ik kleine stukjes gebroken en daarna tijdens het koken toegevoegd. Gekookt gedurende 10 minuten.
Het was geen succes. Heel veel filterproblemen. De chocolade vormde een dikke substantie die het filter deed dichtslibben.

PP

Citaat van: Jacques op 14-12-2014  23:20 uEerst ik kleine stukjes gebroken en daarna tijdens het koken toegevoegd. Gekookt gedurende 10 minuten.
Het was geen succes. Heel veel filterproblemen. De chocolade vormde een dikke substantie die het filter deed dichtslibben.

Cacao-poeder, de smaakcomponent (onderdeel van chocolade) die je aan je bier wilt toevoegen bevat naast een bonte verzameling aan smaak- en geurcomponenten ook:
12 % zetmeel, 20% eiwitten en 33 % vezels.
Tijdens het koken zullen allerlei reacties met componenten uit het wort en hop plaatsvinden die je eigenlijk niet wilt.

Mij verbaast een slijmerig filterresultaat niet.

Ter ontsluiting van het cacao-aroma zou ik vetarm cacaopoeder (10-12% vet) gebruiken en het cacaopoeder toevoegen tijdens de maisch.
Als alternatief zou ik een extract maken met heet water (of een alcohol/water-mengsel); laten bezinken en filtreren. Daarna het extract toevoegen aan gistende wort.

Groet, Paul

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.