Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ondergister afkoelen voor toevoegen gist

Gestart door Jukkie, 09-06-2014 18:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Ik heb vandaag voor het eerst een bier gebrouwen dat ik met een ondergister (korrel) ga vergisten op ong 12 graden.
Het wort - 25 liter - kreeg ik met mijn spiraalkoeler niet koeler dan 26 graden.
Ik heb het gistvat in de koelkast gezet om te wachten met toevoegen van de gist tot het wort ong 12 graden is.
Alleen koelt het natuurlijk niet echt heel snel af; na 2 uur is de temp ong 3 graden gezakt. Voor de zekerheid; er is toch weinig anders te doen denk ik? Nu de gist al toevoegen geeft waarschijnlijk een heel ander smaakprofiel.. 
Het wort een nachtje laten staan maakt toch niet veel uit vermoed ik?

William

Er vanuitgaande dat je een korrel gebruikt: je kunt de gist al wel toevoegen als het wort zo'n 17°C is. De gist kan hierdoor wat gemakkelijker starten. Op het moment dat ie echt begint zal de temperatuur zo'n 12°C zijn.

Als je een actieve starter gebruikt dan kun je beter wachten totdat het wort zo'n 14°C is.

Regelmatig het vat  even zwenken helpt om sneller te koelen.

Jacques

Citaat van: Jukkie op 09-06-2014  18:19 uAlleen koelt het natuurlijk niet echt heel snel af; na 2 uur is de temp ong 3 graden gezakt. Voor de zekerheid; er is toch weinig anders te doen denk ik? Nu de gist al toevoegen geeft waarschijnlijk een heel ander smaakprofiel.. 
Het wort een nachtje laten staan maakt toch niet veel uit vermoed ik?

Meet nog eens. Het zou zo maar kunnen dat de temperatuur flink lager is geworden. Het is de afgelopen uren een stuk koeler geworden buiten. Hierdoor kan het zijn dat de koelkast beter zijn werk doet. Vandaag was het overdag ook heel warm.

Overigens brouw ik uit het oogpunt van energiebesparing geen ondergisters in de zomer. Als de koelkast heel erg hard moet werken wordt het een redelijk duur pilsje.

Jukkie

Ik heb gisteravond bij 17 graden de twee zakjes korrelgist toegevoegd. Vanochtend alles keurig op 12 graden en de vergisting was nog niet (zichtbaar) begonnen. Dus komt goed.
Toch een vraag: hoe doen anderen dit mbt gist toevoegen aan ondergistende brouwsels en moment van gist toevoegen?

michielr

Ik heb in het verleden verschillende korrel gisten bij 17-18 graden toegevoegd en in de koelkast door gekoeld tot 10-12 graden. Dit werkte altijd goed, de vergisting komt niet direct op gang na het toevoegen van de korrel zoals je al gemerkt hebt.

William

Citaat van: Jukkie op 10-06-2014  08:39 uIk heb gisteravond bij 17 graden de twee zakjes korrelgist toegevoegd. Vanochtend alles keurig op 12 graden en de vergisting was nog niet (zichtbaar) begonnen. Dus komt goed.
Toch een vraag: hoe doen anderen dit mbt gist toevoegen aan ondergistende brouwsels en moment van gist toevoegen?

Ik volg meestal de wijze zoals jij nu doet.

En hou er rekening mee: bij een ondergist alles een stuk langzamer in vergelijking met een bovengist - dus geen paniek  ;)

Markiej87

Ik heb een vraag die redelijk relevant is aan dit topic denk ik.. Ik heb net een quadrupel gebrouwen (je kan hem maar vast hebben liggen voor de herfst/winter ;D) maar ik krijg het met mijn dompelkoeler niet verder gekoeld dan een graad of 26. Ik heb het nu zonder gist (T-58) in de gistkast gezet en hem ingesteld op 20 graden.

Is het geen probleem om te wachten tot het 20 graden is en dan pas de gist toe te voegen? Zou best wel eens een paar uur kunnen duren. Ik heb slechte ervaringen met hoge temperaturen en T-58, vandaar...

Niels B.

Citaat van: Markiej87 op 26-07-2014  17:35 uIk heb een vraag die redelijk relevant is aan dit topic denk ik.. Ik heb net een quadrupel gebrouwen (je kan hem maar vast hebben liggen voor de herfst/winter ;D) maar ik krijg het met mijn dompelkoeler niet verder gekoeld dan een graad of 26. Ik heb het nu zonder gist (T-58) in de gistkast gezet en hem ingesteld op 20 graden.

Is het geen probleem om te wachten tot het 20 graden is en dan pas de gist toe te voegen? Zou best wel eens een paar uur kunnen duren. Ik heb slechte ervaringen met hoge temperaturen en T-58, vandaar...

Tsjah dat krijg je als het warm is buiten, ijswater gebruiken volgende keer ;)

Hoeveel heb je in het gistvat? Hoelang denk je ongeveer dat het gaat duren? Ik denk dat je niet langer dan 2 uur moet wachten. Hoe langer je wacht hoe meer kans je krijgt op infecties

Markiej87

Citaat van: Niels B. op 26-07-2014  18:08 uTsjah dat krijg je als het warm is buiten, ijswater gebruiken volgende keer ;)

Hoeveel heb je in het gistvat? Hoelang denk je ongeveer dat het gaat duren? Ik denk dat je niet langer dan 2 uur moet wachten. Hoe langer je wacht hoe meer kans je krijgt op infecties
Mja ik krijg geen ijswater door me dompelkoeler :p

Er zit 11 liter in me carboy, de koelkast staat te loeien. Hij is van 26 naar 24 graden gezakt in 2 uur tijd en ik moet zo weg voor een verjaardag... Heb zelfs nog bevroren koelelementen tegen me carboy aan geplakt met ducttape. Gist erin knallen en hopen? Of gist er vanavond pas in doen en hopen dat er geen infectie optreedt?

Niels B.

Citaat van: Markiej87 op 26-07-2014  18:11 uMja ik krijg geen ijswater door me dompelkoeler :p

Er zit 11 liter in me carboy, de koelkast staat te loeien. Hij is van 26 naar 24 graden gezakt in 2 uur tijd en ik moet zo weg voor een verjaardag.. Heb zelfs nog bevroren koelelementen tegen me carboy aan geplakt met ducttape. Gist erin knallen en hopen? Of gist er vanavond pas in doen en hopen dat er geen infectie optreedt?

Je kan het nu wel toevoegen, je STC iets kouder instellen dan je eigenlijk wilde om zeker te zijn dat het genoeg afkoelt, en vanavond als je terugkomt op de juiste temp zetten.
Niet té laag zetten voor het geval je vergeetachtig bent als je thuiskomt ;)

Markiej87

Citaat van: Niels B. op 26-07-2014  18:15 uJe kan het nu wel toevoegen, je STC iets kouder instellen dan je eigenlijk wilde om zeker te zijn dat het genoeg afkoelt, en vanavond als je terugkomt op de juiste temp zetten.
Niet té laag zetten voor het geval je vergeetachtig bent als je thuiskomt ;)
Oké, bedankt. Ik wil vergisten op 18 denk ik. Ideale temperatuur voor die gist is 15-20 en wil geen bier met allerlei ongewenste gistsmaken. Zal ik hem dan op 16 zetten, en vanavond weer op 18?

Vergelijkbare Topics (7)

10494

Reacties: 1
Gelezen: 1760

40484

Reacties: 113
Gelezen: 15229

21719

Reacties: 18
Gelezen: 5110

45373

Reacties: 9
Gelezen: 365

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.