Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste gisting in fles of emmer

Gestart door JayDie, 20-12-2013 14:05 u

Vorige topic - Volgende topic

JayDie

"Her en der" lees ik dat de eerste gisting beter in een plastic emmer kan dan in een fles.

De redenen hiervoor zijn oa dat plastic ademt en zuurstof nodig is voor de gisting (terwij je met een waterslot het afsluit) en dat bij een fles bij actieve gisting de fles overstroomt (neem dan een grotere fles? Die van mij zijn niet in de klassieke vorm, maar recht als een watercooler tank)).

Feit dat een fles lastiger schoonmaken is (zou zijn) valt ook op te lossen.

Graag heb ik de eerste zin beredeneerd bevestigd danwel ontkracht :-)

JanEric

Zuurstof kun je beter voorkomen tijdens de vergisting, in verband met het gevaar op oxidatie.
Dus als je de mogelijkheid hebt kun je beter vergisten in een mandfles, of iets anders niet-zuurstofdoorlatends (rvs/cct).
Het overstromen kun je voorkomen door tijdens de eerste gisting wat meer kopruimte over te houden voor je bier. Bij de nagisting is er minder activiteit dus dan is het zaak om juist minder kopruimte over te houden, omdat je geen lucht bij je bier wilt.

Ben wel benieuwd waar je dit gelezen hebt 'her en der'.

ciesvandekwis

De eventuele zuurstofdoorlaatbaarheid van PE plastic is zo minimaal dat ik mij voor dat weekje hoofdgisting écht geen zorgen zou maken.
Gebruiksgemak primeert op dat vlak voor mij: hophars reinigen gaat nu eenmaal stukken makkelijk als je er met je handen bijkan in een emmer.
Plastic weegt ook minder en breekt niet.

Enkele weken lageren doe ik dan wel in een mandfles, omdat ik daar meer maatinhouden van heb. Evt overschuimen = blow off slangetjes does it.

Reinigen mandfles gaat wel vlot met heet water en vaatwastablet. Er staat hier ook ergens linkje naar zo'n draadeind met enkele lappen microvezeldoek die je met een boormachine in de fles laat ronddraaien. Gevonden, altijd grappig:

JayDie

Citaat van: JanEric op 20-12-2013  14:37 uBen wel benieuwd waar je dit gelezen hebt 'her en der'.
Één die ik snel kan vinden: http://home.zonnet.nl/mc.hollander/brouwen/bierbrouwen.htm, stap 6.

JayDie

Citaat van: ciesvandekwis op 20-12-2013  14:46 uEvt overschuimen = blow off slangetjes does it.
Dat moet ik eens uizoeken...  :weetniet:

Citaat van: ciesvandekwis op 20-12-2013  14:46 uReinigen DJ gaat wel vlot met heet water en vaatwastablet. Er staat hier ook ergens linkje naar zo'n draadeind met enkele lappen microvezeldoek die je met een boormachine in de fles laat ronddraaien. Gevonden, altijd grappig:

Men gaf mij de tip dit ook met fijn grind te doen, dat wat gebruikt wordt over de teer (niet zoab). Beetje water erbij en rollen (op het gras of zo) maar! Dat schuurt het schoon.

Dirtbag

Dat schoonmaken met grind deed mijn vader vroeger ook een keer met een glazen vergistingsfles na een pruimenwijn, jammer genoeg bij de eerstvolgende keer (bessenwijn oid) klapte de fles spontaan uit elkaar met 20 liter er in. De rode spetters zaten door de hele keuken en de hele vloer.

db

Jacques

Citaat van: JayDie op 20-12-2013  14:05 u"Her en der" lees ik dat de eerste gisting beter in een plastic emmer kan dan in een fles.

De redenen hiervoor zijn oa dat plastic ademt en zuurstof nodig is voor de gisting (terwij je met een waterslot het afsluit) en dat bij een fles bij actieve gisting de fles overstroomt (neem dan een grotere fles? Die van mij zijn niet in de klassieke vorm, maar recht als een watercooler tank)).

Feit dat een fles lastiger schoonmaken is (zou zijn) valt ook op te lossen.

Graag heb ik de eerste zin beredeneerd bevestigd dan wel ontkracht :-)

Zodra de hoofdgisting gestart is, is toevoeging van zuurstof minder gewenst.
Een hoofdgisting in een plastic emmer is niet zo'n probleem. De zuurstofdoorlaatbaarheid van plastic is beperkt en er wordt tijdens de hoofdgisting een grote hoeveelheid koolzuur gevormd.
Een ander verhaal is het tijdens de nagisting. Deze duurt veel langer dan de hoofdgisting er wordt dan veel minder koolzuur gevormd. De kans dat zuurstof in de emmer kan komen is daardoor groter. Toch is het niet zo dat bieren nagegist in plastic altijd een duidelijke oxidatiesmaak hebben. Wel kunnen die bieren een iets minder frisse smaak hebben, om dat goed waar te nemen moet je wel getraind zijn in het herkennen van oxidatiesmaakjes.

JayDie

Citaat van: Dirtbag op 20-12-2013  16:01 uDat schoonmaken met grind deed mijn vader vroeger ook een keer met een glazen vergistingsfles na een pruimenwijn, jammer genoeg bij de eerstvolgende keer (bessenwijn oid) klapte de fles spontaan uit elkaar met 20 liter er in. De rode spetters zaten door de hele keuken en de hele vloer.

db
Oh... ik ken mensen die veel wijn maken, die dat al jaren zo doen. Bizar?

JayDie

Is er een tegenargument om de hoofdgisting in een fles te doen?

Adbrouwt

Citaat van: JayDie op 23-12-2013  10:11 uIs er een tegenargument om de hoofdgisting in een fles te doen?
Als je een mandfles neemt heb je meer kans op overschuimen. :P

René K

Citaat van: JayDie op 23-12-2013  10:11 uIs er een tegenargument om de hoofdgisting in een fles te doen?

Geen probleem, zolang je fles maar groot genoeg is.

EvdBroek

Citaat van: ciesvandekwis op 20-12-2013  14:46 uGebruiksgemak primeert op dat vlak voor mij: hophars reinigen gaat nu eenmaal stukken makkelijk als je er met je handen bijkan in een emmer.

Als je ooit eens een mandfles, waar de hoofdvergisting in is geweest, schoon gemaakt hebt, begrijp je wel waarom de meeste mensen een emmer gebruiken voor de hoofdvergisting.

JayDie

Citaat van: EvdBroek op 23-12-2013  14:00 uAls je ooit eens een mandfles, waar de hoofdvergisting in is geweest, schoon gemaakt hebt, begrijp je wel waarom de meeste mensen een emmer gebruiken voor de hoofdvergisting.
:biersmile:

Maar dat geldt dus alleen voor het brouwen van bier, niet bij het maken van wijn. Wellicht dat mijn verwarring daar ook zat :-)

RobinB

De hoofdgisting in de emmer gaat niet over zuurstofdoorlaatbaarheid maar over ruimte.
Je hebt een relatief grotere fles nodig om overstromers te voorkomen dan bij emmers.

Hoewel ik wel altijd hevel in de nagisting, is dat niet per se nodig.

EvilWoutertje

Citaat van: ciesvandekwis op 20-12-2013  14:46 uEnkele weken lageren doe ik dan wel in een mandfles, omdat ik daar meer maatinhouden van heb. Evt overschuimen = blow off slangetjes does it.
Daarom hevel ik het jongbier pas over van emmer naar mandfles als de activiteit van het waterslot laag is, waardoor er vrijwel geen schuim meer ontstaat bij het lageren en een blow-off niet nodig is (zelfs als er weinig kopruimte is in de mandfles).

Handige manier van schoonmaken trouwens!

Herman

Schoonmaken van een fles is echt niet moeilijk hoor, even voorweken met warm water + Sun vaatwaspoeder, dat weekt alles lekker los. Als je er dan even met de mandflesborstel doorheen gaat is alles mooi schoon!

JayDie

Citaat van: Adbrouwt op 23-12-2013  11:12 uAls je een mandfles neemt heb je meer kans op overschuimen. :P
Ook als de inhoudsmaat van de emmer en fles gelijk zijn? Zo ja: dat snap ik niet :p

William

Door de taps toelopende vorm van de mandfles is er veel minder kans dat het schuim terugloopt (klemt zich vast en langere weg naar beneden) waardoor het sneller uit de fles zal komen. Met 100% kopruimte gaat het eigenlijk altijd goed, maar ja, die ene keer hé.

JayDie

Goed punt. Ik heb twee flessen die regelijk recht zijn, niet zo'n ballon (http://en.wikipedia.org/wiki/Carboy > rechts zonder mand). Dan valt het vast weer wat mee.

Dank voor jullie info!

Vergelijkbare Topics (7)

18711

Reacties: 33
Gelezen: 10022

22283

Reacties: 17
Gelezen: 6494

2808

Reacties: 4
Gelezen: 3213

27713

Gestart door RayBlond

Reacties: 19
Gelezen: 8394

38127

Reacties: 92
Gelezen: 15809

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.