Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat je al niet verkeerd kan doen

Gestart door Roodwang, 26-03-2013 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Roodwang

Na een paar blikken in een vergistingsvat gegooid te hebben vond ik het tijd voor de volgende stap. Daar ik nog geen schrootmolen heb, leek het me handig de volgende stap met Extract te doen. Tegelijkertijd vond ik het leuk om te beginnen met BrouwVisie software. Dat leek me handig.  pfff wat je allemaal niet verkeerd kan doen!
In eerste instantie teveel water erbij gedaan (door het niet goed snappen van de tabbladen in de software). Het verdampte niet genoeg tijdens het hopkoken. Ik hield dus een veels te dun wort over. SG was echt laag. De vergisting ging wel goed. Veel activiteit op het waterslot en veel schuim in het vat zag ik later. Omdat het SG zo laag was besloot ik wat extract aan te maken en erbij te gooien (zachtjes, na ongeveer 2 dagen). Vergisting (salbrew S-33) ging nog even door maar slechts enkele dagen. SG begon op 1045 (na bestort) en eindigde op 2022. Niet echt laag dus. Daar ik ook een nieuwe fles heb. 10 liter heb ik die daarna gevuld en hem zo met waterslot 3 dagen in de schuur gezet Het was koud genoeg en werd lekker helder. Daarna gebotteld zonder suiker toe te voegen omdat ik denk dat er genoeg suikers in zitten met zo'n hoge SG. Nu een goede week later heb ik 1 biertje geprobeerd... Kleine psst maar bier is zo dood als wat.. de vraag:  kan ik de flesjes beter gaan spoelen of moet ik het gewoon 6 weken de tijd geven. En moet dat dan koud of juist niet. 

Alvast dank voor de tips en opmerkingen.

oh ja
1 kg extract licht
0,5 extract tarwe
15 liter water
gekookt met hop

Bleef ongeveer 13 liter over.

SG toen laag
1 zakje gist S-33

0.5 extract tarwe erbij
toen SG 1045
na hoofdvergisting: 1022

MartijnZ

Hoe meet je het SG, met een hydrometer of een refractometer?

Jacques

Citaat van: Roodwang op 26-03-2013  22:44 uNu een goede week later heb ik 1 biertje geprobeerd... Kleine psst maar bier is zo dood als wat.. de vraag:  kan ik de flesjes beter gaan spoelen of moet ik het gewoon 6 weken de tijd geven. En moet dat dan koud of juist niet. 

Gedulld, geduld en geduld. Er wordt gelet op de "kleine psst" koolzuur opgebouwd. Als je het bier een weekje wat warmer wegzet heb je waarschijnlijk voldoende koolzuur in het bier.

Je vergistingsgraad is laag. Lees hier om te zien hoe je dat in het vervolg kunt veranderen.

Raymond293

Even vanuit gaande dat je SG goed gemeten is, je einde svg is echt heel laag.
Zoals Jacques al aangeeft, wat warmer wegzetten en GOED in de gaten houden of er niet teveel druk gaat opbouwen (kans op exploderende flessen).

Oxhead

Moutextract gist over het algemeen niet zo ver uit, dus ik denk dat dat het hoge eind sg verklaart.
Plus de S33 is ook geen echte diepganger.

Roodwang

Allereerst dank voor al de reacties!

Hier wat antwoorden:

Ik meet met een hydrometer.

Het staat nu ook al boven. Ongeveer 18 graden schat ik. Bijna dag en nacht. ( Goed geïsoleerde jaren 70 doorzonwoning :-))

Ik wil het natuurlijk best in de gaten houden of het niet gaat ontploffen. Maar... hoe doe je dat? Iedere keer 1 openen?

Volgende keer brouwen wordt ook gewoon het hele schema. Ff geen extract meer.

Had ik er gist bij moeten doen na de extra extract stort?  Had dat de vergisting beter in stand gehouden?

gr
Marinus

Jacques

In de gaten houden kan inderdaad door regelmatig een flesje te openen. En wat een straf, daarna mag je het bier opdrinken.

Meer gist na de toevoeging van de moutextractoplossing helpt meestal niet. Zie ook deze pagina van de wiki.

Vergelijkbare Topics (7)

18249

Gestart door VEMP

Reacties: 15
Gelezen: 5743

12749

Reacties: 7
Gelezen: 3575

24762

Reacties: 2
Gelezen: 2046

41247

Gestart door Duuuf

Reacties: 41
Gelezen: 4869

30022

Reacties: 7
Gelezen: 3000

2109

Gestart door ROELEKE

Reacties: 22
Gelezen: 18985

28-07-2007 11:16 u
door den_organolept

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.