Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Al bottelen of nog een weekje wachten?

Gestart door kk107, 26-04-2012 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

kk107

Op 7 april heb ik mijn derde biertje gebrouwen. Het moet een pilsener worden. Ik heb gebruik gemaakt van Fermentis S23 (ondergist) en heb het wort laten gisten rond de 15 graden. Eergisten was het SG ongeveer 1013 en het volgens het recept is het eind SG 1.009. Mijn eerste vraag is wanneer wordt normaal een eind SG-waarde bereikt? Moet dan al voor het bottelen zijn of als je het bier gaat drinken?

Nu ga ik vrijdag een weekje op vakantie en vraag ik mij af of het verstandig is om het bier nu al te bottelen of zal ik nog een weekje wachten?

Alvast bedankt, Vincent

Raymond293

Je eind SG bereik je voor het bottelen. Je brouwsel moet zo ver mogelijk uitvergist zijn om de kans om bierbommetjes te verkleinen.
Als je te snel bottelt en je brouwsel is nog niet geheel uitvergist kan het zijn dat er in je flesjes teveel koolzuur ontstaat waardoor je flesjes kapot kunnen knallen.

Wat was je start SG?

kk107

Citaat van: Raymond293 op 26-04-2012  13:15 uWat was je start SG?
Het begin SG was 1045.

Oscar

Citaat van: kk107 op 26-04-2012  13:11 uEergisten was het SG ongeveer 1013 en het volgens het recept is het eind SG 1.009.

Heeft de gist dat recept ook gelezen?  ;D ;D Oftewel : Je weet nooit exact wat je eind SG zal worden. Je kunt wel een reële schatting maken aan de hand van de eigenschappen van de gist.
Is er nog activiteit in je waterslot? Laat je bier nog een paar dagen staan en meet dan nogmaals je SG. Als deze niet veranderd is, is je eind SG bereikt en kun je lageren/bottelen... :brouwen:

kk107

Citaat van: Oscar op 26-04-2012  13:59 uIs er nog activiteit in je waterslot?
Nee, er is geen activiteit meer te bekennen (het water staat wel hoog in het slot). Behalve toen ik de gistingsfles moest verschuiven werd er weer gebubbeld. Als het bier inderdaad is uitgegist is het dan slecht voor het eindresultaat als ik het bier nog een week in de gistingsfles blijft (ga  namelijk een weekje bierproeven in België). Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gerb

Laat het bier nog een week koel staan. Heb je je verdiept in hoe een pils gebrouwen moey worden? Of het beste in ieder geval? Bij een pils is geduld nog belangrijker dan bij een bovengister.

kk107

Ja, ik mij er redelijk in verdiept (bier is al 19 dagen met het gistproces bezig, probeer de boel dus niet te versnellen). Zat alleen te twijfelen of ik het bottelen wel of niet over mijn vakantie moest te tillen. Ik laat het gewoon nog een weekje doorgisten. Mijn vragen zijn beantwoord dank daar voor.

kk107

Inmiddels zit de pilsener in de fles. Ik had deze keer wel veel last van schuim tijdens het bottelen (zuurstof in de hevel?). Hierdoor duurde het overhevelen veel langer dan ik wilde. Wat denken jullie? Zal mijn hevel aan vervanging toe zijn? Of was er mogelijk iets anders aan de hand? Het is zo'n heveltje die ik bij een starterspakketje voor brouwen uit blik gekocht heb. Misschien dat iemand nog een goede tip heeft voor een nieuwe hevel.

Jacques

Citaat van: kk107 op 06-05-2012  23:08 uInmiddels zit de pilsener in de fles. Ik had deze keer wel veel last van schuim tijdens het bottelen (zuurstof in de hevel?). Hierdoor duurde het overhevelen veel langer dan ik wilde. Wat denken jullie? Zal mijn hevel aan vervanging toe zijn? Of was er mogelijk iets anders aan de hand? Het is zo'n heveltje die ik bij een starterspakketje voor brouwen uit blik gekocht heb. Misschien dat iemand nog een goede tip heeft voor een nieuwe hevel.

Ik denk niet dat er veel aan de hand is. Ondergistend bier bevat meer koolzuur dan bovengistend bier door de lagere vergistingstemperatuur. Hierdoor kan het zijn dat je meer schuim had in je hevelslang.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.