Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nog een beginnersvraagje

Gestart door lotusmaikel, 07-01-2012 18:14 u

Vorige topic - Volgende topic

lotusmaikel

Beste Brouwers,

Morgen is het dan zover, ons eerste recept willen we gaan brouwen, met alles zelf doen van het begin tot het eind.
In het ''kloon forum'' op deze website hebben we een recept opgezocht (La Chouffe) en zullen deze morgen gaan pogen te brouwen (we wilde beginnen met een witbier, maar helaas niet alle producten kunnen vinden).
Echter nu ben ik het recept in BrouwVisie aan het invoeren, alleen weet ik niet helemaal wat te doen met de kandijsuiker. Moet deze voor het maischen toegevoegd worden? Tijdens het koken of tijdens de vergisting? Dit heb ik helaas niet zo snel kunnen vinden in het La Chouffe topic.

Daarnaast heb ik nog een vraagje over koudhoppen, na het spoelen en filteren, gaat de pan weer op het vuur en wordt meteen de hop voor het koudhoppen toegevoegd? Moet deze hop dan ook weer voortijdig uit het wort gehaald worden? De rest van de hop gewoon een x aantal minuten voor het einde van het koken.

Alvast bedankt,
Groeten Maikel

William

Spannende dag morgen!

Suiker toevoegen tijdens de laatste 10 minuten van het koken of eventueel op de piek van de hoofdvergisting. Ik zou nu kiezen voor einde koken.

Koudhoppen doe je tijdens de navergisting, dus nadat je het bier al een keer van de gist hebt geheveld.
Aan de naam te oordelen had je het inderdaad ook kunnen interpreteren als na het filtreren maar als je dan hop toevoegt noemen we het first wort hopping.

30cl

Citaat van: lotusmaikel op 07-01-2012  18:14 uDaarnaast heb ik nog een vraagje over koudhoppen, na het spoelen en filteren, gaat de pan weer op het vuur en wordt meteen de hop voor het koudhoppen toegevoegd? Moet deze hop dan ook weer voortijdig uit het wort gehaald worden? De rest van de hop gewoon een x aantal minuten voor het einde van het koken.

Haal de zaken niet door elkaar! Een deel van de hop gaat waarschijnlijk in de pan zodra het wort kookt (de bitterhop). Andere hoppen kunnen later toegevoegd worden (aromahop). Post het recept hier anders of de link van het recept.

Koudhoppen gebeurt na de gisting. Niet tijdens het koken.

lotusmaikel

Het zal onderstaand recept worden, echter gaan wij voor ongeveer 15 liter in plaats van 20.

Recept Voor 20 liter:
Pilsmout        6000 g
Tarwemout        250 g
Donkere Kandij    250 g
Saaz 3%            15 (First Wort Hopping)
Saaz 3%            60 g (60 min)
Styrian Golding 50 g (4/5 25 min; 1/5 2 min)
Koreanderzaad    20 g (5 minuten gekookt)
Opgekweekte Chouffe gist (of Wyeast Belgium Ardennes 3522)

De tarwe omwille van de schuimkraag.

Het water (24l) heb ik van te voren even gekookt, het water in de stad Groningen heeft een gemiddelde hardheid van 10D.
Ik heb gemaischt met ca 22 liter.

Temp      56    60    70    75
Minuten  15    30    30      5

Het was mijn bedoeling een hoppig, niet te bitter maar wel fris en fruitig biertje te maken. Het streefgetal voor de originele dichtheid is ca SG1074.

Overigens gaat het bij het invullen van BrouwVisie ook ergens fout, (ik krijg de melding dat BrouwVisie essentiele informatie mist over de kandijsuiker, dus vermoed dat het hem daar in zit). maar ik krijg geen verwacht eind SG te zien, en ik heb een verwacht alcoholpercentage van 105%, het zou de wetenschap op zijn kop zetten, maar ergens gaat het dus niet goed bij dit La Chouffe probeersel.

Jacques

De tarwe hoef je niet toe te voegen voor een betere schuimkraag.
Voor een betere schuimkraag kun je beter geen enzympauze houden onder de 60 ºC of een korte pauze van niet langer dan 10 minuten bij 58 ºC.

Dat laatste heb ik gedaan bij mijn laatste brouwsel op aangeven van Adrie. Hoewel ik het bier nog niet gebotteld heb had ik tijdens het brouwen de indruk dat het niet verkeerd uitvalt. Voor een goed vergelijk zou er eigenlijk twee keer of misschien wel 3 keer achter elkaar gebrouwen moeten worden waarbij de vergisting onder gelijke omstandigheden plaatsvindt.

orangeloo

Citaat van: lotusmaikel op 07-01-2012  19:04 uKoreanderzaad    20 g (5 minuten gekookt)
Dit lijkt mij wel een beetje veel van het goede....op 15 / 20 liter.
Op het forum lees ik dat er meestal niet meer als 5 gram gebruikt wordt, wel minder.
(ik neem aan dat het zaadjes zijn en geen poeder.)
Ikzelf gebruik ook niet meer als 3 gram / 15 liter.

EBC

Een fris biertje van 1074? En dan met Belgian Ardennes? Dat wordt eerder een stevig bier.  :) Reken op een 8,5% alc.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.