Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te hoog SG voor koken

Gestart door guuz, 27-03-2011 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

guuz

Moi,

Net klaar filteren verwacht SG zou 1041 moeten zijn volgens BrouwVisie. Heb 1042 gemeten bij 53.2 C volgens het rekencentrum is dat na correctie 1054. Ik moet nog gaan koken en wilde na koken op ong. 1050 uitkomen. Volgens BrouwVisie moet ik door het koken ong. 9 punten bijtellen en zou ik uitkomen zo rond 1063. Was van plan om een Pale Ale te maken met ong. 5%. Moet ik nu voor koken water bijvoegen om te corrigeren, of pas na het koken. Wie kan mij antwoord geven :weetniet:

vr grt,

Peter

MM

Citaat van: guuz op 27-03-2011  14:09 uMoi,

Net klaar filteren verwacht SG zou 1041 moeten zijn volgens BrouwVisie. Heb 1042 gemeten bij 53.2 C volgens het rekencentrum is dat na correctie 1054. Ik moet nog gaan koken en wilde na koken op ong. 1050 uitkomen. Volgens BrouwVisie moet ik door het koken ong. 9 punten bijtellen en zou ik uitkomen zo rond 1063. Was van plan om een Pale Ale te maken met ong. 5%. Moet ik nu voor koken water bijvoegen om te corrigeren, of pas na het koken. Wie kan mij antwoord geven :weetniet:

vr grt,

Peter

Ik zou na het koken het wort verdunnen met koud water, als je het sg hebt gemeten.

guuz

Citaat van: MM op 27-03-2011  14:13 uIk zou na het koken het wort verdunnen met koud water, als je het sg hebt gemeten.

Moi,

Bedankt voor de snelle reactie, maar verdun ik dan ook niet de bitterheid van de hop? Of moet ik gewoon wat extra hop toevoegen? Heb even snel correctie water met BrouwVisie bekeken en moet ong. 4 L toevoegen, kom ik ong. uit op door BrouwVisie berekende hoeveelheid wort in de pan. Snap alleen niet waar water nu gebleven is, na filteren niet extra veel in de pan achter gebleven. Doe het liever achteraf zoals je voorstelt, maar zit even met de vraag over bitterheid. :brouwen:

vr grt,

Peter

dennis

Citaat van: guuz op 27-03-2011  14:21 ubedankt voor de snelle reactie, maar verdun ik dan ook niet de bitterheid van de hop? of moet ik gewoon wat extra hop toevoegen? heb even snel correctie water met BrouwVisie bekeken en moet ong. 4 L toevoegen, kom ik ong. uit op door BrouwVisie berekende hoeveelheid wort in de pan. Snap alleen niet waar water nu gebleven is, na filteren niet extra veel in de pan achter gebleven. Doe het liever achteraf zoals je voorstelt, maar zit even met de vraag over bitterheid. :brouwen:
Je zou inderdaad de hophoeveelheid moeten corrigeren.

Een mogelijke verklaring voor je hogere SG zou zijn dat je rendement hoger is dan dat je verwacht.

MM

Citaat van: guuz op 27-03-2011  14:21 uMoi,

Bedankt voor de snelle reactie, maar verdun ik dan ook niet de bitterheid van de hop? Of moet ik gewoon wat extra hop toevoegen? Heb even snel correctie water met BrouwVisie bekeken en moet ong. 4 L toevoegen, kom ik ong. uit op door BrouwVisie berekende hoeveelheid wort in de pan. Snap alleen niet waar water nu gebleven is, na filteren niet extra veel in de pan achter gebleven. Doe het liever achteraf zoals je voorstelt, maar zit even met de vraag over bitterheid. :brouwen:

vr grt,

Peter

Als je verdunt verdun je altijd de hop ook. Het maakt niet uit wanneer je verdunt. Je kan wat extra hop toevoegen te compensatie.

erikgroothuis

Citaat van: MM op 27-03-2011  21:43 uAls je verdunt verdun je altijd de hop ook. Het maakt niet uit wanneer je verdunt. Je kan wat extra hop toevoegen te compensatie.

De hoeveelheid hop is toch al berekend voor de oorspronkelijke hoeveelheid, dus na 'verdunnen' zit dat op de juiste waarde.
Het water is waarschijnlijk gewoon verdampt, meer dan gepland. Dat kan natuurlijk als je bijvoorbeeld een brede pan hebt.

RobinB

Als je een flink hoger rendement hebt gehaald, gaat dat niet op. Daar lijkt dit meer op omdat het vóór het koken is?
 Dan zal je eindvolume groter zijn en moet je dus corrigeren met wat extra hop. :)

erikgroothuis

Citaat van: RobinB op 27-03-2011  22:16 uAls je een flink hoger rendement hebt gehaald, gaat dat niet op. Dan zal je eindvolume groter zijn en moet je dus corrigeren met wat extra hop. :)
Een gevalletje ongeluk bij een geluk dus.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.