Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistingstemperatuur verhogen

Gestart door NewLine, 06-02-2011 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

NewLine

Ik heb gisteren nog eens een gebrouwen: een dubbel-achtige met T58. Een estertje gaat er wel in, maar teveel is ook niet de bedoeling. Daarom probeer ik de temperatuur niet te hoog te laten worden. Voorlopig vergist ik nog in de woonkamer, en staat de thermostaat op 18. Dit blijf op een paar tienden na stabiel.
Echter vrouwlief vindt 18 wat te koud. Hebben jullie een idee wat het effect zou zijn als ik bv morgenavond de temperatuur wat verhoog? Ik vermoed dat de grootste activiteit dan wel voorbij is, is dan ook het meeste van de smaak al bepaald?

broeder

hoi...
Ik denk dat je je vrouw weer gelukkig kan maken.
Je mag best bij een omgevingstemperatuur van 20 graden vergisten.
(Zet je vergistingsvat dan niet dicht bij de verwarming)
In je vergistingsvat zal de temp tijdens de hoofdvergisting nog 2 a 4 graden oplopen (afhankelijk van de hoeveelheid te vergisten wort), over het algemeen zal dit geen probleem zijn. :gistsmile:
succes,
broeder Willem

broeder

Hoi...
ben ik weer even, het volgende zag ik bij Brouwmarkt (Almere Nederland) op de site staan.

Biergist Safbrew T-58 (bovengistend) 500 gram
[41556]  EUR 47,35 

Bovengist. Produceert meer esters en geeft een kruidiger aroma bij een vergistingstemperatuur van 18-24oC. Voor een mooi vast sediment en eind s.g. Uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Buiten de koelkast (ongeopend) houdbaar . Verpakking: 500 gram.

groet,
broeder Willem

NewLine

Bedankt! Die had ik nog niet tegengekomen. Op de site ven fermentis vond ik enkel een aangeraden temperatuur tussen 15 en 24. Blijkbaar zit ik net op het randje voor het produceren van meer esters ed.

Vergelijkbare Topics (7)

15689

Reacties: 16
Gelezen: 6944

41082

Reacties: 4
Gelezen: 850

18033

Reacties: 7
Gelezen: 4913

9239

Reacties: 6
Gelezen: 2624

44137

Gestart door Drowsy

Reacties: 89
Gelezen: 7157

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.