Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

DMS Schadelijk voor de gezondheid.

Gestart door kleine Minstreel, 29-11-2010 16:36 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Misschien ben ik wel te zuinig maar ik heb 2 kratten Duvels-Kaboutertje staan met een smaakje. Ik heb maar 60 minuten gekookt en in de eerder brouwsels heb ik 90 aan gehouden en dat bier smaakte perfect.
Zelf denk ik dat het DMS is maar er kan ook wel wat te ver zijn uitgeloogd zijn los van de smaak afwijking, kan je dit bier gewoon drinken. Ik kan de MAC van DMS nergens vinden.
Dus nu is mijn vraag wat zouden jullie doen of zal de smaak verbeteren. In mijn blond bier van vorig jaar had ik ook dit soort smaakjes en dat heb ik weg gegooid terwijl later het advies was te wachten

MO

Wanneer is het bier afgevuld?

De smaakdrempel van DMS en aanverwante zwavelverbindingen is heel laag. Die enkele tientallen ppm's geven naar mijn mening geen gevaar voor de gezondheid.

Adrie

Weet je zeker dat het DMS is? Zo ja: die smaak verdwijnt niet door het bier te bewaren. Volgens mij is het trouwens niet schadelijk. Een paar jaar terug proefde ik een Duitse maibock die stijf stond van de DMS. Bij het opentrekken rook het alsof je een groentenzaak met alleen maar kolen binnenwandelde.

Adrie

Uit Wikipedia: Dimethylsulfide is een metaboliet van veel biologische processen en komt veelvuldig voor in de natuur.

Adrie

Edgar

Je kunt in ieder geval heel tevreden zijn dat je je bier niet thermisch hebt overbelast.

kleine Minstreel

Bedankt voor de info en naast DMS proef ik ook een beetje Thermische belasting frustratie of zo maar genoeg hierover.
Als beginnend brouwer kijk ik na een jaar terug op een 24 tal biertjes en bij twee ervan zijn er smaak afwijkingen die ik niet lekker vindt. Zo rond kerst zal ik nog eens een paar open trekken en voor vrijdag staat opnieuw brouwen op het programma want ik ,en mijn social network, vinden een duvel kloon erg lekker.

Edgar

Citaat van: kleine Minstreel op 29-11-2010  17:58 uBedankt voor de info en naast DMS proef ik ook een beetje Thermische belasting frustratie of zo maar genoeg hierover.

Dat valt best mee, ik heb geen haakjes op mijn telefoon. :)

Jacques

Citaat van: kleine Minstreel op 29-11-2010  16:36 uMisschien ben ik wel te zuinig maar ik heb 2 kratten Duvels-Kaboutertje staan met een smaakje. Ik heb maar 60 minuten gekookt en in de eerder brouwsels heb ik 90 aan gehouden en dat bier smaakte perfect.
Zelf denk ik dat het DMS is maar er kan ook wel wat te ver zijn uitgeloogd zijn los van de smaak afwijking, kan je dit bier gewoon drinken. Ik kan de MAC van DMS nergens vinden.
Dus nu is mijn vraag wat zouden jullie doen of zal de smaak verbeteren. In mijn blond bier van vorig jaar had ik ook dit soort smaakjes en dat heb ik weg gegooid terwijl later het advies was te wachten

Het handigste is dat een getrainde proever het bier proeft. Binnen De Roerstok kun je een aantal mensen terecht. Pas dan weet je over welke smaak je het hebt en kunnen we gaan gissen waardoor de smaakafwijking veroorzaakt is.

Oscar

Citaat van: Jacques op 29-11-2010  22:57 uBinnen De Roerstok kun je een aantal mensen terecht.

Oftewel...dit bier ff meenemen naar de volgende gilde avond v/d roerstok.. :)....

kleine Minstreel

Gaat ook gebeuren en misschien heb ik dan wel op tijd de nieuwe poging op fles zitten maar de Chouffe gist neemt altijd rustig z'n tijd. Er staat nu een drie granen tripel al 22 dagen te gisten.

kleine Minstreel

Citaat van: Jacques op 29-11-2010  22:57 uHet handigste is dat een getrainde proever het bier proeft. Binnen De Roerstok kun je een aantal mensen terecht. Pas dan weet je over welke smaak je het hebt en kunnen we gaan gissen waardoor de smaakafwijking veroorzaakt is.

Is dus gebeurd. De afwijkende smaak is vermoedelijk een combinatie. Zowel wat SO2 als DMS zijn terug te proeven.
ook is er een duidelijke fenol afwijking en de vraag is hoe de vergisting temperatuur geweest is en uit mijn logboek blijkt dat ik koel problemen had omdat de buiten water temperatuur te hoog was daarom was het wort nog 28  ºC bij de start van de vergisting.
Dus een duidelijk voorbeeld van hoe het proces niet moet lopen. Overigens is het bier wel te drinken en als het een kwartiertje in het glas staat zijn in ieder geval de zwavel smaakjes weg.

Vergelijkbare Topics (7)

30754

Reacties: 5
Gelezen: 2133

9282

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 32
Gelezen: 16498

35433

Reacties: 4
Gelezen: 1391

18562

Reacties: 47
Gelezen: 15736

39207

Reacties: 8
Gelezen: 2169

25433

Reacties: 50
Gelezen: 19817

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.