Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bewaren van wort voor giststarter

Gestart door Gerb, 16-08-2010 09:48 u

Vorige topic - Volgende topic

SeekingBeer

Ja Hieronimus, dat killer wijngist is speciaal bedoeld voor het geval je wijn maakt van fruit waar duidelijk al een boel gist aan het werk is.
Als je wijn maakt van druivensap uit de winkel moet je vooral een lekkerder gist nemen, een Steinberg, Champage of portgist.

Van mijn bramen in de tuin heb ik eigenlijk ook het idee dat er enorm veel gist op zit, dat zou makkelijk te controleren zijn door zo'n braam in een liter druivensap te gooien en dan kijken wat er gaat gebeuren.
Maar ik heb ooit al eens wijn met wilde gisten gemaakt, het is te drinken maar zo'n geavanceerde reincultuur geeft vaak betere wijn.

Het is dus niet voor bier, daar heb je dat probleem nu eenmaal niet.
Mocht er al wilde gist in je mout gezeten hebben dan is dat na het koken allemaal gistvoeding geworden.

Dat van die genen is heel interessant, een virus dat uiteindelijk de overlevingskans van de gastheer verhoogd.
Kan best, veel virussen zijn in het begin uitermate dodelijk en worden pas later wat vriendelijker voor de gastheer (of gastvrouw).

Hieronymus

Klopt wilde gisten spelen bij bier brouwen bijna geen rol, de toxine producerende soorten worden met name toegepast in industriële toepassingen, gisten kunnen ook meer dan suikers omzetten.  8)

janjansen

ik maak om de paar maanden 10 liter wort van 1040 SG van pilsmout. Alleen de 63 graden stap.
En dan koken. Vervolgens die kokende 10 liter verdelen over weckpotten (steriel gemaakt ondergedompeld in oxipro) en direct de deksel erop. Daarbij even oplettend dat de vingertjes niet verbranden.

Dan heb ik een heleboel steriele starterwort waar ik later direct vanaf kan tappen zonder te hoeven koken.
Ik bewaar het in de koelkast, maar erbuiten kan volgens mij net zo goed.
Als het in die weckpotten maar steriel is, nietwaar?

Bij het openen van de weckpotten goed opletten of het vacuüm eraf gaat, en even goed ruiken.
Ruikt het naar zoete wort: gaan met die banaan.

trouwens, ik heb van het weekeind wel 22 L geïnfecteerde weizen weg mogen spoelen: (maar ik maak mezelf nog steeds wijs dat de infectie van een andere bron kwam). . .

Edgar

Citaat van: janjansen op 21-08-2010  22:54 uik maak om de paar maanden 10 liter wort van 1040 SG van pilsmout. Alleen de 63 graden stap.
En dan koken. Vervolgens die kokende 10 liter verdelen over weckpotten (steriel gemaakt ondergedompeld in oxipro) en direct de deksel erop. Daarbij even oplettend dat de vingertjes niet verbranden.

Die methode is niet zonder risico. De enige manier waarmee ik op lange termijn (jaren!) wort steriel heb gehouden is door te steriliseren in een drukpan. Een paar potjes of (makkelijker) beugelflesjes op een treefje erin zetten met het deksel lichtjes los, langzaam naar 120° verhitten onder druk en daar enige tijd houden. Dan weer langzaam naar net onder het kookpunt afkoelen (te snel: druk eraf>>overkokende potjes in je pan), pan openen en snel met ge-alcoholde handschoenen de potjes sluiten. Da's echt kiemvrij opslaan en dat blijft zoals gezegd jaren goed.

Zwakke plekken in jouw proces: Koken maakt niet steriel (daar hebben we dat veel misbruikte woord weer) en dat is voor wortopslag wel nodig, omdat het zo'n verschrikkelijk goeie voedingsbron is. Ook Oxipro maakt volgens mij ook niet steriel. Allemaal prima reinigingsmethoden voor brouwen, omdat je daar met een overmaat gistcellen aankomt. Maar in een verlaten wort krijgt 1 vuile bug vrij spel en je hebt vuil bier of ploffende potten. De ruikmethode is geen garantie om een net beginnende infectie op te sporen.

janjansen

Edgar, je hebt me overtuigd.
Ik ga op zoek naar een snelkookpan.

EBC

Jan,

Ik doe het op gelijkaardige manier, met drie verschillen:

- ik gebruik van die glazen sapflessen met grote deksel
- ik vul ze met het wort van het bier dat ik brouw, gehopt en wel. Ik brouw dan gewoon een paar liter meer
- ik kook het bewaarde wort op, voordat ik er een starter van maak.

Nooit problemen gehad. En ik zie ze ook niet ontstaan. Edgar heeft natuurlijk gelijk, maar praktisch gezien valt het wel mee.

janjansen

Edgar, EBC, dank voor jullie reaktie,

ik heb nog een vraag die een beetje in het verlengde ligt van e.e.a..
Ik ga donderdag mijn jonge witbier naar een gistfles overbrengen, het is dan zo'n beetje uitvergist.
Nu is mijn plan om op de achtergebleven gistkoek in het gistvat direkt een nieuwe lading wort te doen.

Dat scheelt dan weer een starter maken.

Ik heb dit zo nog niet eerder gedaan, maar ik kan me vaag herinneren ergens op het forum gelezen te hebben dat dit kan. Ik kan dat draadje niet meer vinden. Klopt het dat dit kan? Zijn er dingen waar ik specifiek rekening mee moet houden?

EBC

Het kan, maar ik raad het niet aan.

Ik zou een gedeelte van de gist opnieuw opstarten en dat gebruiken. Dit opstarten hoeft niet lang te duren. Als je aan het begin van je brouwdag deze starter maakt, dan zal die wel flink aktief zijn zodra je klaar bent met brouwen.

Citaat van: janjansen op 22-08-2010  12:56 uEdgar, EBC, dank voor jullie reaktie,

ik heb nog een vraag die een beetje in het verlengde ligt van e.e.a..
Ik ga donderdag mijn jonge witbier naar een gistfles overbrengen, het is dan zo'n beetje uitvergist.
Nu is mijn plan om op de achtergebleven gistkoek in het gistvat direkt een nieuwe lading wort te doen.

Dat scheelt dan weer een starter maken.

Ik heb dit zo nog niet eerder gedaan, maar ik kan me vaag herinneren ergens op het forum gelezen te hebben dat dit kan. Ik kan dat draadje niet meer vinden. Klopt het dat dit kan? Zijn er dingen waar ik specifiek rekening mee moet houden?

janjansen

Citaat van: EBC op 22-08-2010  13:28 uHet kan, maar ik raad het niet aan.

Ik zou een gedeelte van de gist opnieuw opstarten en dat gebruiken. Dit opstarten hoeft niet lang te duren. Als je aan het begin van je brouwdag deze starter maakt, dan zal die wel flink aktief zijn zodra je klaar bent met brouwen.

Oke EBC, dat neem ik sowieso ter harte.
Kun je nog aangeven waarom je hiervoor zou kiezen?

Mijn eerdere plannetje om direkt het nieuwe wort op de oude gistkoek te doen is natuurlijk geboren uit luiheid:
het scheelt me niet alleen het maken van een nieuwe starter (incl. infectiegevaar) maar vooral ook het schoonmaken van het gistvat.

EBC

Omdat die gist is 'afgewerkt'. Ze ligt al een tijdje stil. Een starter maken en nieuwe actieve cellen gebruiken geeft een frisser bier. Wort er zo opgooien geeft een vliegende start, maar een traag einde, zo is mijn ervaring.

Maak je gerust, ook commerciële brouwerijen zullen hun gist eerst weer opstarten, die gooien het verse wort ook niet zomaar op de oude gist.

In het kader van dit opstarten, is de theorie van de olijfolie ontstaan. Ofwel, voeg een druppel olijfolie toe aan de gist die je hergebruikt en activeert voor het volgende brouwsel. Die olijfolie vervangt de functie van het beluchten.

janjansen

@EBC,
okee, duidelijk.
Zo ga ik het doen.

Die druppel olijfolie neem ik ook mee.
Het beetje gistkoek dat ik opnieuw opstart zet ik s'morgens op de brouwdag met een liter nieuw starterwort op de roerder en ik voeg het dan toe aan het nieuwe brouwsel.

groet,
JanJanssen

Vergelijkbare Topics (7)

42798

Reacties: 25
Gelezen: 2396

25856

Reacties: 4
Gelezen: 1551

3370

Reacties: 12
Gelezen: 12633

38379

Reacties: 23
Gelezen: 3519

17247

Reacties: 7
Gelezen: 4131

31275

Reacties: 6
Gelezen: 2355

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.