Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kleine witte vlokjes in het bier en een beetje troebel

Gestart door Veerdonk, 18-08-2010 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Veerdonk

Heb nu voor de 1e keer het brouwproces volledig uitgevoerd, dus zonder een half fabricaat, de gisting kwam snel opgang en de dichtheid is nu 1018. Dat is goed. Nu moet het bier nog klaren dus ik hevel het nog over in een andere tank en zet het koel. Alleen... het is een beetje troebel en er drijven witte vlokjes in.  Ik heb het idee dat het eiwitten zijn... klopt dat.... hoe gaan die weg of krijg ik ze weg... en zou het helemaal helder worden ik vind het wel echt troebel????

Caspar

Ik denk dat dit wittel vlokjes gist is ;D . Na een weekje hergisting is het bier al veel helderder...

JWVG

Hihi, ja, dat denk ik ook. Kan het zijn dat je de hoofdgisting in plastic deed, en de nagisting in glas, zodat je het nu pas ziet? Want tijdens de hoofdvergisting lijkt het jongbier misschien nog wel het meeste op eierstruif soep die constant licht stroomt.

Niets aan de hand, met een beetje geluk  :brouwen:.

:degroeten: Jw.

Jacques

Het zou ook eiwitvlokken kunnen zijn die tijdens het koken zijn ontstaan en die onvoldoende uitgefilterd zijn.
Hoe heb je het wort na het koken gefilterd?

Veerdonk

Nee,...ik heb het wort laten afkoelen dmv een koeler, en daaran toen het wort op 25 graden was heel voorzichtig afgeheveld

Jacques

Citaat van: Veerdonk op 19-08-2010  10:08 uik heb het wort laten afkoelen dmv een koeler, en daaran toen het wort op 25 graden was heel voorzichtig afgeheveld

Dan zouden de vlokjes wel eens eiwitten kunnen zijn die meegekomen zijn bij het afhevelen dan wel veroorzaakt worden door eiwitten die alsnog samengeklonterd zijn. Naar mijn idee houden grote eiwitten de kleinere tegen tijdens het filteren na het koken van het wort. Doordat ik tegenwoordig rondpomp tijdens het filteren heb ik in ieder geval veel heldere bieren.

Vergelijkbare Topics (7)

11331

Gestart door wilko

Reacties: 84
Gelezen: 44659

41396

Reacties: 25
Gelezen: 3906

29753

Reacties: 5
Gelezen: 1530

18476

Reacties: 19
Gelezen: 8839

281

Gestart door Bas

Reacties: 18
Gelezen: 15637

15-06-2007 08:13 u
door Jos Groen

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.