Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste bier gebotteld, wat nu?

Gestart door Joran, 06-06-2009 15:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Joran

In april en mei heb ik een bierbrouwcursus gevolgd. Onderdeel hiervan was uiteraard een praktijkdag. Nu is vorige week vrijdag het bier (een hefe weizen) gebotteld en werd verteld dat het bier een week op 22 graden moest rusten (dat is aardig gelukt) en daarna nog een week koel (tussen 12 a 15 graden). Waar is deze laatste stap voor bedoeld? Om het gisten te stoppen? Ik heb niet de mogelijkheid om het tussen 12 a 15 graden te laten staan. Wel kan ik het in de koelkast zetten.

Wat heeft de voorkeur? Nog een week bij 22 graden of toch maar in de koelkast? Kan ik het na volgende gaan proeven? Ik ben enorm ongeduldig  :)

jadebree

Ik laat de flesjes na het bottelen altijd 10 dagen bij kamertemperatuur staan, zo kan de suiker die je tijdens het bottelen hebt toegevoegd worden omgezet in koolzuurgas. daarna moet je ze inderdaad nog minimaal een week koeler weg zetten, omdat bij een koelere temperatuur het koolzuur word opgenomen door het bier. Ik zou ze dus eerder in de koelkast zetten dan bij kamertemperatuur. zet ze overigens altijd gewoon in de schuur

MO

Altijd eerst controleren of de flesjes op druk zijn (proeven dus, altijd vervelend). Bij een gezonde sis bij openen en een mooie schuimkraag en genoeg koolzuur is het bier klaar. Dan kun je het zo koel mogelijk wegzetten, maar ergens in de schuur of in een kelder of in een hoekje ergens is koel zat. Dat komt niet zo nauw.

g20

Ik heb ook geen ruimte om het koel op te slaan. Bij mij staat het gewoon in de huiskamer of op zolder, tot nu toe altijd bier gehad met genoeg of soms te veel koolzuur.
Alleen duurt het helder worden van het bier volgens mij wat langer.

Joran

Bedankt voor alle reacties? Luistert die week of 10 dagen bij kamertemp. nu erg nauw of niet? Of mag dat ook gerust twee weken zijn? En dat je er daarna eens 1 gaat proberen?

g20

Na 10 dagen kan je er gerust één openmaken, doe ik ook altijd hoor je dan koolzuur ontsnappen dan is het goed.
Maar het mag ook na 2 weken, ik probeer het altijd na 10 dagen.

Joran

Ongeacht het biertype lijkt me? Dat is alleen van belang bij de hoofdvergisting en lageren (in de mandfles) neem ik aan?

Gerb

De tijden en temperaturen die je noemt hoeven niet exact gevolgd te worden. Na het bottelen zet je de flessen warm weg, zodat de hergisting op fles snel verloopt. De zuurstof wordt opgenomen, de suiker wordt omgezet in alcohol en koolzuur. Dit kan het best zo snel mogelijk zijn. Deze temperatuur kan ergens rond de 20°C liggen.
Nadat er druk op de fles zit, kun je de flessen koel wegzetten zoadat het bier helder wordt. Langer op hogere temperatuur geeft niet meer alcohol.

Citaat van: Joran op 07-06-2009  10:42 uOngeacht het biertype lijkt me? Dat is alleen van belang bij de hoofdvergisting en lageren (in de mandfles) neem ik aan?
Dit is weer wat anders. Tijdens de hoofdgisting met een bovengist, zet je het vergistingsvat het beste op een plek die 18-20°C is. Bij het lageren, mag dit lager zijn, rond de 15°C of koeler.

Vergelijkbare Topics (7)

41312

Reacties: 163
Gelezen: 20031

33907

Reacties: 9
Gelezen: 3111

36192

Reacties: 22
Gelezen: 3991

28649

Gestart door Dante

Reacties: 13
Gelezen: 4723

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.