Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gestopte gisting

Gestart door Leonardo, 13-10-2008 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Leonardo

Hallo medebrouwers.

Ik heb een probleem dat zijdelings te maken heeft met bierbrouwen.
Naast het brouwen van bier maak ik af en toe wort om te destilleren.

Nu had ik nog wat droog moutextract over en heb dat gemengd met heet water tot een sg van 1080.
Voor de vergisting gebruikte ik alcotec vodkastar gist wat ik ook gebruik voor het vergisten van suiker en wat dan een mooi neutraal resultaat geeft en alcoholpercentages van 12 %  gemakkelijk kan verdragen.
Met het vergisten van suikerwijn heb ik hiermee altijd goede resultaten behaald.
Ik heb gewoon kraanwater gebruikt met een pH van ca. 6.0 en starttemperatuur van 28 graden.
Na het toevoegen van de giststarter begon het wort na een aantal uren te gisten met een mooie gelijkmatige gisting.
Toen ik de volgende ochtend ging roeren schuimde het geheel naar behoren en leek er niets aan de hand, geen vreemde luchtjes en een gezonde gasontwikkeling.

Na mijn werk, zo'n 12 uur later wilde ik weer gaan roeren maar bleek de gisting stil te liggen, er was nauwelijks nog activiteit.
De temperatuur was goed voor dit doel, zo'n 23 graden.
Na een beluchten en een dag afwachten heb ik een nieuwe gisstarter toegevoegd en afgewacht, maar er gebeurde niets meer.
Om nog wat te redden heb ik de onvolledig vergistte wort maar gedestilleerd en er kwam inderdaad nog wat alcohol uit.
Het residu bevatte echter nog zoveel suikers dat ik het zonde vond om weg te gooien.
Het resudu was goed doorgekookt dus eventuele bacteriële besmettingen waren inmiddels om zeep geholpen.
Vervolgens heb ik dit aangevuld met gewone kristalsuiker om alsnog een suiker/moutwijn te maken van sg 1080.

Weer dezelfde soort giststarter toegevoegd en weer ging het wort gewoon gisten, maar ook nu stopte de gisting na iets meer dan een dag.
De enige ingrediënten die gebruikt zijn zijn suiker en moutextract, plus vodkastar gist.
Omdat ik alles de tweede keer extra goed ontsmet had en het wort goed was doorgekookt kan er volgens mijn geen sprake zijn van besmetting.
Voedingszouten zitten er al in de vodkastar gist en ook was er van tevoren goed belucht.
Wel hangt er nu een heel lichte geur van rotte eieren boven het wort, maar dat heb ik wel vaker geroken bij het vergisten van suikerwijn en komt me niet vreemd voor.

Zelf heb ik geen idee meer waarin ik het nog kan zoeken.
Misschien zijn er hier mensen die me op het juiste spoor kunnen zetten.

Groeten, Ko.

RobinB

Wat was het SG bij stoppen vd vergisting?
Heb je ook al eens langer gewacht dan 1 á 2 dagen om zeker te zijn dat de vergisting gestopt was?
Dit is namelijk al wel erg snel om een conclusie te trekken.

Moutextract bevat wat meer onvergistbare suikers en misschien heeft die vodkastar er nog meer moeite mee dan "normale" biergisten?

Gerb

Die supergist zal helemaal geselecteerd zijn om schrale voedingsbron met alleen maar mono -en disacchariden om te zetten. Als die dan ineens wat moeilijkere suikers voorgeschoteld krijgt, zal die het 1) niet om kunnen zetten, of 2) hij heeft er meer moeite mee en dan duurt het wat langer. Wacht dus maar even.

Leonardo

Het SG aan het einde was ongeveer 1050.
Verder ben ik er wel vrij zeker van dat de gisting was gestopt omdat er niets meer bewoog in het wort.
Als je goed keek zag je als het ware de gistcellen stil in de vloeistof drijven terwijl er normaal gesproken altijd een lichte beweging te zien is, ook al is het minimaal.
Een dergelijk gedrag zie ik anders alleen aan het einde aan een gisting als het gist begint te bezinken.

groeten, Ko.

Vergelijkbare Topics (7)

13703

Reacties: 8
Gelezen: 8142

21331

Gelezen: 3012

29590

Gestart door SimonvW

Reacties: 3
Gelezen: 1611

35913

Gelezen: 2437

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.