Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het langzaam fonteineffect bij openen fles

Gestart door Robert S, 17-08-2013 22:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert S

Mijn laatste twee bieren hadden last van het volgende. Bij het openen van de fles klonk een normale sis waarna het bier langzaam schuim begon te produceren dat hoger en hoger in de fles klom en uiteindelijk de fles uit dreigde te komen. Voorzichtig ingeschonken in een glas, maar het schuim bleef maar uit de fles komen. Dit hield wel een minuut of twee aan.

Overmatig schuim ontstaat als het bier te vroeg gebotteld is of als er te veel bottelsuiker is toegevoegd, maar ik vraag me nu af of dit bij mij het geval was. Het eind SG van de twee bieren viel binnen de verwachtingen en de hoeveelheid bottelsuiker was niet zo veel: 2 en 4 g/liter. Nadat het schuim was ingezakt even geproefd en een hoog koolzuurgehalte kon ik niet terugvinden. Zit al een tijdje hiermee in mijn hoofd en ik twijfel nu of dit langzame fontein effect wel te wijten is aan een te hoge CO2 druk in de fles.

Iemand hier ervaring mee? Kan natuurlijk zijn dat mijn tong niet gevoelig genoeg is om veel/weinig koolzuur te onderscheiden, maar als het stiekem ergens aan ligt zou het fijn zijn om dat te weten :)

William

Een oorzaak van deze minieme vorm van gushing kan ook de aanwezigheid van deeltjes zijn in combinatie met veel koolzuur.

Bij deeltjes moet je denken aan veel gistdepot of b.v. aanslag op het flesoppervlak (zouten, biersteen). Ik zie het soms in flesjes die een wittige aanslag hebben. Het is dan tijd om grondig schoon te maken of de flesjes bij de supermarkt in te leveren.

Herman

Vieze flessen (biersteen?), deeltjes in het bier waaraan koolzuur zich kan hechten (koudhop toegepast?) kan ook leiden tot overstromende cq. spuitende flessen. Soms gaat een bier op fles toch nog even door, hoe waren de vergistingsgraden? Het bier smaakt verder goed neem ik aan? Hadden je laatste 2 bieren iets dat afwijkt van vorige bieren?

Zonder meer info is het moeilijk raden, er kunnen meerdere oorzaken zijn.

Robert S

Mmm. Deeltjes in het bier. In december een speculaasbier gemaakt met koekkruiden. Te veel koekkruiden zelfs: er bleven resten achter in het glas en daar hetzelfde probleem maar nog iets extremer...
Een van de bieren was een sinaasappel tripel waar sinaasappelschillen aan toe waren gevoegd bij het lageren. Maar dat soort dingen lager je er toch wel uit? De smaak was een beetje wrang en op een lage bitterheid en een ongebalanceerde moutkeuze na was er verder niets op aan te merken. Bier was wel extreem troebel, maar ik ga ervan uit dat dat het gist is dat uit het flesje werd geduwd. Het andere bier is met s04 gemaakt en was kraakhelder als het lukte om het gist niet mee in te schenken.
Is biersteen goed te herkennen? Zeg maar moeilijker dan schimmelresten? Die pik ik er redelijk eenvoudig uit.
Zijn er nog andere factoren die ertoe kunnen lijden? De hoofdgisting, lagering en hergisting voer ik allemaal in hetzelfde hokje uit. Alle flessen ondergaan dan soms wel grote temperatuurschommelingen van ~5 graden van de ene op de andere dag. Zou dit enig effect hebben op dat schuimeffect?

De-Geert

Citaat van: Robert S op 17-08-2013  23:01 uBier was wel extreem troebel
Het zou kunnen dat het troebel was door de gushing, of dat de gushing werd veroorzaakt door de gist in suspensie.
Extreme troebelheid kan ook een indicatie zijn van een infectie.

Citeergrote temperatuursschommelingen van ~5 graden van de ene op de andere dag
Of dat nu de reden is, is moeilijk te zeggen. Maar 5 graden schommelingen is wel veel. Dat kan een negatief effect hebben op de fermentatie (met onvergiste suikers als gevolg?).

Dat het bier na inschenken niet zo veel koolzuur meer heeft zegt niet zo veel, dat kan er allemaal uit "gegusht" zijn.

Meer details over recept en vergisting is wellicht handig.

12345

Vergelijkbare Topics (7)

17065

Reacties: 4
Gelezen: 2082

30758

Reacties: 51
Gelezen: 16348

39299

Reacties: 5
Gelezen: 1506

38380

Reacties: 8
Gelezen: 1670

13115

Reacties: 21
Gelezen: 6630

36736

Reacties: 8
Gelezen: 1993

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.