Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kruidnagel toevoegen aan recept

Gestart door pelshout, 12-10-2011 16:10 u

Vorige topic - Volgende topic

pelshout

Zaterdag a.s. gaan we een Samaranth nabrouwen, echter willen we het recept aanvullen met wat kruiden zoals:
koriander
kaneel
zoethout
kruidnagel

Wij vragen ons af of het toevoegen van kruidnagel wel verstandig is en of dit niet teveel gaat overheersen.

Graag jullie mening.

Oscar

Effect van kruiden in bier testen:

Thee van maken en dit doseren in een pils of ander bier... :)

Homme

Wees in ieder geval voorzichtig met doseren.
Ik heb een keer kruidnagel toegevoegd. Het resultaat smaakte goed, maar het schuim sloeg snel neer. Waarschijnlijk door de etherische oliƫn in de kruidnagel, die heel werd toegevoegd. Misschien is poeder een oplossing, of piment ipv kruidnagel?

Ronald_

Kruidnagel doet in mijn ogen niets fout voor het schuim. Ons eerste biertje zat 25 gram (niet gekeken hier wat de normale dosering is) en het schuim was prima. Lekker was het niet.

De normale dosering is 1 nagel per 25 liter.

Later hebben we nog eens in een Blonde Belg kruidnagel geprobeerd en daar gingen 3 nageltjes in. Ook dit was te sterk overheersend.  Het schuim was ook goed (maar wel duvel gist. >:D)

EBC

Niet aan beginnen. Leer eerst bier brouwen zonder kruiden. Kruidnagel, zoethout, kaneel, dat zijn ingredienten die je bier met grote zekerheid gaan verpesten.

Niet doen, is mijn advies. Zelfs koriander is een gevaarlijk kruid, dat gemakkelijk een onaangename bitterheid kan veroorzaken.

Gebruik liever een gist die wat kruidigheid creeert, zoals Wyeast 3944 of 3463.

Jacques

Kruiden kunnen hele mooie effecten geven. Het is jammer dat velen hier niet zo veel van willen weten. De bovenstaande reactie is zo'n voorbeeld.

Maar met EBC ben ik het eens dat het gebruik heel subtiel dient te zijn omdat de smaak snel overheerst. Dat is iets dat je proefondervindelijk dient te ervaren. Dus als je kruiden wilt gebruiken gewoon doen. Begin met hele kleine hoeveelheden. Proef het bier kritisch en pas bij de hoeveelheid aan bij het volgende brouwsel.

Brouwen zonder kruiden is een heel stuk makkelijker en door je hop- en gistkeuze kun je ook interessante kruidige aroma's krijgen. Maar niet alle kruidige smaakjes komen door de hop en gist. Door voorzichtig kruiden toe te voegen kun je ze wel krijgen. Wees er wl op bedacht dat je het nodige leergeld moet betalen in de vorm van minder smakende bieren. Alles heeft zijn prijs.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.