Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoofddoel van een bierbrouwersvereniging

Gestart door Edwin, 07-03-2005 09:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Is het hoofdoel van een bierbrouwersvereniging het promoten van het zelf bier brouwen?

Nee, een bierbrouwersvereniging is er vooral voor het gezellig samenzijn van thuisbrouwers
1 (5%)
Ja, dit is het allerbelangrijkste doel van een bierbrouwersvereniging
1 (5%)
Nee, Het stimuleren van zelf bier brouwen gebeurd op andere plekken (bierfeesten, internet en dergelijke). Een bierbrouwersvereniging moet deze enthousiastelingen natuurlijk wel kunnen bereiken
1 (5%)
Nee, .het belangrijkste doel is het ontwikkelen en verspreiden van kennis en vaardigheden rond het brouwen van bier. Andere doelstellingen zijn daaraan ondergeschikt.
11 (55%)
Alle bovengenoemde doelstellingen zijn even belangrijk: geen onderscheid in mate van belangrijkheid dus!
6 (30%)

Totaal aantal stemmen: 18

Stemmen gesloten: 06-04-2005 14:06 u

Edwin

Ha medebrouwers :proost:

ik heb deze poll gestart naar aanleiding van een clubavond nog niet zo lang geleden. Het programma bestond toen uit een discussie in een Lagerhuisconstructie. Daar werd bovengenoemde stelling geponeerd. Mijn reactie was blijkbaar anders dan wat de verslaglegger wilde horen :verbergen:. Althans ik lees dat ik zou moeten worden geroyeerd. Nu wordt die soep natuurlijk niet zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend, maar ik wil toch graag jullie mening horen om te lezen of ik nu ergens een afwijking heb of zo.  :-X

Edwin

Johannes

Hoi Edwin,

Ik ben niet lid geworden van onze vereninging met als doel het hobbybrouwen te promoten, in eerste plaats komt het vergaren en uitwisselen van brouwkennis en dat bij voorkeur tijdens een gezellig samenzijn, onder het genot van....

Echter, zeker als kleine vereniging kan een stukje promotie absoluut geen kwaad, misschien weet je andere bierliefhebbers aan de roerstok te krijgen en wellicht willen ze ook nog lid worden van je vereniging.

Johannes

ps mocht je royement alsnog worden voltrokken, dan biedt ik je bij deze 50 % korting aan op het 1e jaar lidmaatschap bij het Groningsch Biergilde  ;)

Edwin

Grapjas! :proost:

Toch bedankt voor je genereuze aanbod!  ;D
Je hebt dezelfde mening als ik had. Toch hebben voorzitters blijkbaar een niet eenduidige mening (blijkens jouw reactie tegenover de verslaglegger bij ons). Ik snap dat een vereniging voldoende basis moet hebben om te kunnen functioneren. Marketing is dan ook zeker erg belangrijk, maar is het daarmee ook meteen de hoofddoelstelling van een brouwersvereniging en iedereen die daar anders over denkt op die manier te benaderen? Ach...ik moet mijn frustratie natuurlijk niet hier uiten, maar het met hem over hebben.

Edwin

MO

Ed,
jij was toch al een tijdje van plan om over te stappen op het aanstormende genootschap van de Maaslandbrouwerij, aka Maasland thuisbrouwersgilde? Oss of Tilburg, het is beide ver weg voor jou. Laat ze je maar royeren, dan kun je ons komen versterken!

Edwin

Daar hoeven ze me niet voor de royeren!

Ik schrok alleen heel erg van deze reactie op een normaal standpunt tijdens een bewust opgeroepen discussie. Althans, ik vind hem normaal. Dat wil ik graag toetsen met deze poll.

Edwin

Johannes

hmm toch een beetje een eigenaardige standpunt, waarschijnlijk heeft jullie vereniging wel statuten oid waar de oorspronkelijke doelstelling in staat. Je zou jullie voorzitter kunnen vragen wat in eerste instantie zijn motivatie is geweest om lid te worden, ik kan me niet voorstellen dat ie dan zegt lid te zijn geworden om hobbybrouwen te promoten...

Johannes

Eduard

Mijn reden om een bierbrouwclub te versterken met ondergetekende is voornamelijk om in persoon te kunnen praten over bierbrouwen. Elkaar tips geven, ervaringen uitwisselen, praten over bier en andere zaken in het algemeen (gezelligheid), elkaars bieren kunnen proeven, samen bierbrouwen en daarvan leren en dit als sociaal evenement zien.

Onze bierbrouwgroep is behoorlijk actief als het gaat over het extern uiten van informatie. De club organiseert het jaarlijkse Bierfestival, gericht op commerciëel bier met aandacht voor zelfbrouwen. Verder een jaarlijkse cursus bierbrouwen voor nieuwe studenten, wat eveneens als werving van nieuwe leden dient. De jaarlijkse organisatie van het nationaal open kampioenschap bierbrouwen valt ook onder de verantwoordelijkheid van deze club, waarbij ook ruimte is voor werving en het interesseren van aspirant-thuisbrouwers.

Kort gezegd vallen al deze dingen samen, maar het promoten van thuisbrouwen op nummer 1 zetten doet de andere activiteiten en kwaliteiten van een zelfbrouwclub tekort.

Met groet uit een zonnig en warm (19 °C op het balkon, eergisteren nog -15 °C!) Oslo,

Eduard  samenvol

Adrianus Tripel

In onze statuten staat als doelstelling;

"Het bevorderen van het amateurbierbrouwen in het algemeen en het uitwisselen van kennis en ervaring van en tussen Gildeleden".
Ik kan als secretaris van Het Bergsche Bierbrouwers Gilde volledig achter deze doelstelling staan. Ook de andere bestuursleden hebben deze mening. Ik denk zeker ook dat je als voorzitter, of ander bestuurslid, van welke club dan ook, je doelstelling hoog in het vaandel moet houden. Anders is de opzet van de vereniging snel te zoeken. Dat er sommige leden zijn die bv. meer de gezelligheid zoeken hoeft geen belemmering te zijn binnen de vereniging. Zolang ze de doelstelling maar niet verstoren. Zo'n soort leden zullen zich ook niet snel verkiesbaar stellen als bestuurslid. Op deze manier zal de vereniging niet snel van de oorspronkelijke opzet afwijken.

Bierige groeten
Ad[/color]

Adrie

Ik denk niet dat het bevorderen van het hobbybrouwen een hoofddoel van een brouwvereniging moet zijn, maar zeker wel een nevendoel (al was het alleen maar om het ledental op peil te houden of te vergroten). Met het Maasland Thuisbrouwers Genootschap organiseren we bijvoorbeeld jaarlijks (althans, dat is de bedoeling) een hobbybrouwdag. Deze dag is niet alleen bedoeld om amateurbrouwers met elkaar in contact te brengen en ervaringen uit te wisselen, maar ook om niet-amateurbrouwers kennis te laten maken met en enthousiast te maken voor de hobby. Een beetje zendingswerk kan absoluut geen kwaad voor een vereniging.

En Edwin, zoals MO ook al schreef, we zullen je hartelijk verwelkomen binnen het Maasland Thuisbrouwers Genootschap.

Edwin

Hoi Ad :proost:

Ik heb de mogelijkheid om de stem aan te passen toegevoegd aan de poll. Ik weet niet of je je stem nu kan aanpassen, omdat je eerder gestemd heb dan dat ik deze mogelijkheid heb toegevoegd. Even proberen dus.

Ha overige lezers en Ad  :D
Natuurlijk ben ik het wel met de door Ad opgestelde statuutregel eens. Daarmee geef je namelijk aan dat beide doelen evenwichtig aan elkaar zijn. Tegelijk denk ik dat het oude traditionele zendelingenwerk, zoals Adrie aangeeft prima is, maar dat daarbij wel rekening kan worden gehouden met een mogelijke verandering van de doelgroep en de beschikbaarheid van meerdere kanalen. Zoiets als dit forum bijvoorbeeld.
Ik denk dat door dit forum eveneens zeer veel geïnteresseerden zijn gaan brouwen en dat daarvoor niet altijd het zendelingenwerk van bierbrouwverenigingen aan ten grondslag ligt. Ikzelf denk dat dat effect de laatste tijd minder is geworden. Ik wil niet zeggen dat dat zo is, maar ik wil er in ieder geval over kunnen discussieren.
Ik krijg het idee dat het ter discussie stellen van een doelstelling uit een statuut meteen gezien wordt als hoogverraad. Is dat echt zo, want dan ben ik anarchistischer dan dat ik dacht?

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Het lijkt me prima en zelfs noodzakelijk dat elke organisatie af en toe zijn doelstellingen tegen het licht houdt. Zijn zij nog wel van toepassing en actueel? Verleggen we onze accenten? Hebben we wel de middelen en menskracht om de doelstellingen te kunnen halen? Kortom, het lijkt me heel gezond dat jij het ter discussie stelt. Naar mijn idee moet elke doelstelling ter discussie kunnen staan.

Overigens denk ik dat leden van een brouwclub het zendingswerk al onbewust ter hand nemen. Als ik mijn bieren laat proeven aan niet-amateurbrouwers dan zit daar regelmatig iemand tussen die zeer geïnteresseerd raakt en een enkeling neemt initiatieven om de roerstok zelf ter hand te gaan nemen. Hier komt dus geen organisatie aan te pas. Wat niet wegneemt dat het voor een brouwclub interessant kan zijn ter vergroting van het ledenbestand om naar buiten te treden en aan de man brengt wat een ontzettend leuke hobby bierbrouwen is.

Edwin

Ha3 :proost:

Ach, op zich stel ik het niet ter discussie (ik had daar zelf geen behoefte aan, kan immers prima leven zonder het statuut tot op de letter te kennen). Men stelde het zelf ter discussie. Je kunt dan natuurlijk een andere mening te horen krijgen dan dat je zelf wilt. Ik was eigenlijk dezelfde mening toegedaan als dat jij aangeeft. Daarom ging ik ook op die stelling in.

Voor alle duidelijkheid: Ik ben het wel degelijk eens met de stelling dat het promoten een doel van een brouwvereniging is! Het is alleen naar mijn idee niet een hoofddoel. Daarbij komt nog: als het doel is om een zo groot mogelijke vereniging te krijgen en je doet dat door promotie, dan is promotie een middel en geen doel en had de doelstelling anders geformuleerd moeten worden. Maar nu draaf ik door...

Edwin

Adrianus Tripel

Hallo Edwin,

Ik heb inmiddels mijn stem aangepast. Je nieuwe optie werkt dus. Bedankt :duimop:

Groeten
Ad

Hopmans

CiteerAlthans ik lees dat ik zou moeten worden geroyeerd.

Wat een ballentent  :duimonder:

Hobbybrouwen promoten geloof ik niet in. Sterker nog: Ik ben daar op tegen.
Laat het maar lekker een mysterieuze aangelegenheid blijven Ha Ha.
Lang leve de Happy homebrew view. Als iedere Nederlander bier kan brouwen, vind ik het niets meer aan.
Pas wanneer men al een tijd bier brouwt, sluit men zich aan bij een gilde.
Alle factoren zijn wel een beetje belangrijk, maar het belangrijkste is informatie-uitwisseling en smaak-uitwisseling tussen de leden.

Groetjes,

Hoppie

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.