Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BrouwVisie, HansHalberstad en mijn nieuwe refractometer

Gestart door sjoerdmulder, 01-03-2010 01:13 u

Vorige topic - Volgende topic

sjoerdmulder

Beste mensen,

Ik struin al uren op dit forum rond, begrijp een boel meer van het gebruik van de refractometer om de vergisting te volgen, maar ik begrijp niet goed hoe ik nu in de praktijk met mijn brouwsoftware en refractometer om moet gaan.

Ik gebruik BrouwVisie tot op heden voor al mijn berekeningen. Ik gebruikte altijd een hydrometer. Ik heb het mooie tooltje van HansHalberstadt gezien waarmee ik de vergisting in de gaten kan houden. Maar hoe moet ik nu mijn bier in BrouwVisie opnemen? Moet ik daar bij het eind-SG gewoon aangeven wat het tooltje van HansHalberstadt aangeeft? Als ik nl. in BrouwVisie zélf via het rekencentrum het eindBrix omreken naar eind-SG zit ik er compleet naast.

Waar moet ik nu op afgaan? Moet ik beide programma's naast elkaar gebruiken, BrouwVisie om te brouwen en alles op te slaan, en het rekentooltje om de vergisting te volgen? Dat zou toch raar zijn, kan Oscar niet de formules van Hans in BrouwVisie verwerken?

Of kan ik de vergisting met enkel refractometer en BrouwVisie ook goed volgen maar vul ik dan nu verkeerde waarden in?

Herman

Ik denk dat je wat rekenvoorbeelden of schermafdrukken moet toevoegen, wil je hier een zinnig antwoord op krijgen. Ik gebruik Hans' tooltje ook (naar tevredenheid), het is natuurlijk wel de vraag of we het op dezelfde manier gebruiken. M.b.t. BrouwVisie kan ik je niks zinnigs melden, ik gebruik Promash en dat strookt weer aardig met Hans' tool.

sjoerdmulder

Ik weet niet wat voor schermafdrukken je zou willen. Misschien is mijn vraag vooral: kun je in BrouwVisie de vergisting bijhouden aan de hand van de refractometer, of kan dat gewoon niet?

Zo niet, hoe doen Brouwvisiegebruikers met enkel refractometer dat dan? Reken je alle waarden eerst om naar gr/liter via het tooltje van Hans?

RobinB

Citaat van: sjoerdmulder op 01-03-2010  10:06 uMisschien is mijn vraag vooral: kun je in BrouwVisie de vergisting bijhouden aan de hand van de refractometer, of kan dat gewoon niet?

Bij mijn weten (nog?) niet.

CiteerZo niet, hoe doen Brouwvisiegebruikers met enkel refractometer dat dan?

Die zullen vast het tooltje van Hans gebruiken, maar aan de andere kant; wie heeft er nu geen hydrometer?

sjoerdmulder

Citaat van: RobinB op 01-03-2010  12:57 uDie zullen vast het tooltje van Hans gebruiken, maar aan de andere kant; wie heeft er nu geen hydrometer?

Nou ja ik heb natuurlijk wel een hydrometer, maar ik wil graag mijn vergisting bijhouden met een refractometer. Als je een refractometer hebt, dan is er toch geen enkele reden meer om je hydrometer nog uit de kast te pakken? Of heb ik weer iets gemist??? :weetniet:

(Offtopic: dat is soms de ellende van dit forum, het is lastig om erachter te komen wat precies de huidige stand van het voortschrijdend inzicht is. Als je gaat zoeken op refractometer vind je negatieve ervaringen en positieve ervaringen en het duurt lang voordat je in de gaten hebt dat men éérst wat negatiever/terughoudender was en nu veel minder (met dank aan nieuwe rekentools bijv.). Maar dat is vooral een luxe-probleem van dit mooie forum.)

Jacques

Citaat van: sjoerdmulder op 01-03-2010  13:39 u(Offtopic: dat is soms de ellende van dit forum, het is lastig om erachter te komen wat precies de huidige stand van het voortschrijdend inzicht is. Als je gaat zoeken op refractometer vind je negatieve ervaringen en positieve ervaringen en het duurt lang voordat je in de gaten hebt dat men éérst wat negatiever/terughoudender was en nu veel minder (met dank aan nieuwe rekentools bijv.). Maar dat is vooral een luxe-probleem van dit mooie forum.)

Dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen door te kijken naar de datum van de berichten...

RobinB

Het leuke van de hydrometer is dat je objectieve metingen kan combineren met subjectieve, sensore tests.
Zo heb je bijvoorbeeld 100ml om ff te proeven, vind ik altijd wel leuk.

Verder is het met de refractometer iets meer gepruts (filteren e.d. voor een scherpe lijn).
Di vind ik vooral handig bij het brouwen (snel).

kleine Minstreel

Hoi Sjoerd. als beginnend brouwer ben ik na 2 maanden ook over gestapt op meten met een refractometer. je moet m.i. altijd het tooltje van hans gebruiken om de SG waardes om te zetten en die vervolgens in BrouwVisie te stoppen.
Nu na 5 brouwsels heb ik een beetje inzicht want ik heb altijd de twee methodes naast elkaar gebruikt. In beide gevallen kom ik op na genoeg de zelfde waardes uit en dat heeft mij doen besluiten om vanaf nu alleen nog maar de refractometer te gebruiken. Veel minder gedoe met ontsmetten en veel minder bier verlies.
Aan het argument van proeven kan ik niet toevoegen als gewoon op z'n tijd een glaasje nemen als het biertje rijpt.

Sjakie

In de komende update van brouvisie kun je met een omweggetje ook je refractometer gebruiken.
Werkt volgens mij prima. Tot nu toe kloppen mijn sg's allebei (met refractometer en "dompel" meter)

Vergelijkbare Topics (7)

42234

Reacties: 28
Gelezen: 4381

7157

Reacties: 28
Gelezen: 11284

31837

Reacties: 2
Gelezen: 2164

18785

Reacties: 17
Gelezen: 11838

20926

Reacties: 2
Gelezen: 2255

35578

Reacties: 18
Gelezen: 3331

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.