Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Drooghoppen - wanneer is te lang te lang

Gestart door homoeccentricus, 29-07-2014 14:41 u

Vorige topic - Volgende topic

homoeccentricus

Het is duidelijk dat dryhoppen gehoorzaamt aan de wet van de verminderde meeropbrengst - de hoeveelheid smaak die wordt afgegeven aan het bier vermindert dag na dag.  De vraag is: wanneer wordt de drooghop periode te lang? Ik vind op het internet een paar miljoen referenties naar het feit dat na een paar weken drooghoppen op kamertemperatuur het gevaar bestaat dat het bier een grassige bijsmaak krijgt, maar nergens vind ik persoonlijke getuigenissen. Gaat het hier om een mythe, of zijn er mensen die die grassigheid persoonlijk hebben ervaren? Nogmaals: persoonlijke negatieve ervaringen ivm drooghoppen op kamertemperatuur langer dan twee weken.

Gerb

Mijn beperkte ervaring is dat je dan echt wel 4 weken of meer moet drooghoppen op kamertemperatuur. En dan nog vind ik grassig niet per se de beste omschrijving. Een groen smaakje zou ik zeggen. Het hangt ook van de hop en hoeveelheid af natuurlijk. Kun je misschien beschrijven wat jouw situatie is?

homoeccentricus

Citaat van: Gerb op 29-07-2014  14:49 uMijn beperkte ervaring is dat je dan echt wel 4 weken of meer moet drooghoppen op kamertemperatuur. En dan nog vind ik grassig niet per se de beste omschrijving. Een groen smaakje zou ik zeggen. Het hangt ook van de hop en hoeveelheid af natuurlijk. Kun je misschien beschrijven wat jouw situatie is?

Ik heb geen negatieve ervaring :-) Het zijn altijd andere mensen die lang drooghoppen, en wanneer ik er dan op wil wijzen dat meer dan twee weken te lang is, vind ik eigenlijk geen overtuigende bewijzen. Ik wil, met andere woorden, dat mijn pedanterie gegrond is.

Hoppenbrouwers

Laatst nog een bier gebotteld waar ruim 6 weken koudhop op getrokken heeft op kamertemperatuur. Heerlijk smaakje en geen bijsmaken. Denk dat het ook wel aan de gebruikte hop ligt en de manier van hanteren.

homoeccentricus

Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-07-2014  15:11 uDenk dat het ook wel aan de gebruikte hop ligt en de manier van hanteren.

Verklaar je nader.

RobinB

Ik heb eens een week of 6-8 gekoudhopt in een ondergister, tijdens de lager periode (deed ik toen nog). Dat is een zeer tannineus bier geworden wat niet meer binnen de wenselijke consumptietermijn is weggetrokken. Is natuurlijk maar n=1 en hoppenbrouwers had dat niet, maar toch bij deze een waarschuwing.

Is ook door mij op dit forum geschreven destijds, dus had je wel kunnen vinden. ;)

homoeccentricus

Ok n=1 bij 6 tot 8 weken lager. :-)

KoosRuben

Beste brouwers met meer kennis (lees "ik ben een beginner"), er staat nu een ipa te gisten die gekookt is met El dorado hop. Begin SG is 1065, wanneer kan ik het beste de koudhop toevoegen? En verlies ik nog bitterheid want ondanks dat ik van bitter houd, smaakt het nu al erg bitter?

wilbertd

Citaat van: KoosRuben op 26-02-2015  18:34 uBeste brouwers met meer kennis (lees "ik ben een beginner"), er staat nu een ipa te gisten die gekookt is met El dorado hop. Begin SG is 1065, wanneer kan ik het beste de koudhop toevoegen? En verlies ik nog bitterheid want ondanks dat ik van bitter houd, smaakt het nu al erg bitter?
Koudhop voeg je toe als de vergisting praktisch is afgelopen, ik zelf voeg het toe als er nog net wat activiteit is.
Bitterheid verdwijnt niet echt, hoewel ik wel opmerk dat veel van mijn IPA's als ze jong zijn een 'scherp kantje' hebben wat verdwijnt na een paar weken.
Echt minder bitter worden doet het niet (of niet dat ik merk). Maar ook kun je op de smaak van je wort niet echt afgaan, je bier smaakt uiteindelijk toch echt heel anders.
Immers jij maakt wort, maar je gist maakt het bier.  :)

koffie

Mijn ervaring is wel dat wanneer je langer dan 2 weken de hop erin laat zetten, het bier vettig wordt en geen schuimkraag behoud. Ik heb dit behoorlijk vaak met een gekoudhopt bier, waar ik de lengte van koudhoppen als veroorzaker zoek. Ik heb dit met geen enkel ander bier.

Jacques

Citaat van: koffie op 26-02-2015  19:12 uMijn ervaring is wel dat wanneer je langer dan 2 weken de hop erin laat zetten, het bier vettig wordt en geen schuimkraag behoud. Ik heb dit behoorlijk vaak met een gekoudhopt bier, waar ik de lengte van koudhoppen als veroorzaker zoek. Ik heb dit met geen enkel ander bier.

Door te koudhoppen neemt de hoeveelheid alfazuren toe (niet geïsomeriseerde alfazuren bedoel ik). Alfazuren hebben sterk schuimbevorderende eigenschappen. Naast alfazuren komen er echter ook vetzuren in het bier en die werken schuimnegatief. Het lijkt er een beetje op dat het effect op de schuimhoudbaarheid afhankelijk is van de gebruikte hopsoort. Zelf heb ik slechte ervaringen met de hopsoort Polaris. Met Hersbrücker daarentegen heb ik hele goede ervaringen.

Mark GA

Even topic uit den ouden doosch naar boven gehaald:
Ik heb nu een tripel 3 dagen op dryhop staan, met Mandarina Bavaria.
Is een week genoeg om het effect te behalen? Of moet het toch echt langer staan?

NaahedetleJ

Citaat van: Mark Green Anchor op 21-03-2018  14:27 uEven topic uit den ouden doosch naar boven gehaald:
Ik heb nu een tripel 3 dagen op dryhop staan, met Mandarina Bavaria.
Is een week genoeg om het effect te behalen? Of moet het toch echt langer staan?

Ik gebruik altijd de grafiek welke gevonden op de site bij onze zuiderburen:

NaahedetleJ

Mark GA

Citaat van: NaahedetleJ op 21-03-2018  14:45 u

Dank hiervoor... Ik begrijp de curve van pellets niet zo in dit schema. Hij zakt in en gaat dan weer omhoog?
Beginnersvraag, nu ik je toch aan de lijn heb: wat heeft die linalool voor effect op smaak? Hoe meer hoe intenser?
Ik wil geen overheersende hopsmaak namelijk maar wel dat subtieltje pakken...

Neetje

Citaat van: Mark Green Anchor op 21-03-2018  14:52 u...
Ik wil geen overheersende hopsmaak namelijk maar wel dat subtieltje pakken...

Dan zou ik late hopgift of whirlpool hopgift doen.

Dees Dubbel

Citaat van: Mark Green Anchor... Ik begrijp de curve van pellets niet zo in dit schema. Hij zakt in en gaat dan weer omhoog?
...
Gewoon de meetfout hogstwaarschijnlijk. Je moet die punten bekijken als een wolk en niet als een volstrekt juist meetpunt. Dus dat punt (200, dag 13) is in werkelijkheid bijv. (190 à 210, dag 13).

Jacques

Er zijn veel nieuwe inzichten over het koudhoppen/drooghoppen/dryhopping.

Kort warm (3 dagen bij 18 tot 20 ºC) zou meer en een beter hoparoma opleveren dan lang koud (14 dagen bij 0 tot 4 ºC).

LAM

Citaat van: Jacques op 21-03-2018  23:18 uEr zijn veel nieuwe inzichten over het koudhoppen/drooghoppen/dryhopping.

Kort warm (3 dagen bij 18 tot 20 ºC) zou meer en een beter hoparoma opleveren dan lang koud (14 dagen bij 0 tot 4 ºC).

Hoi Jacques. Kan ik hieruit concluderen dat 3 dagen dryhoppen genoeg is wanneer je het op kamertemperatuur doet? En geen 11 dagen zoals in de grafiek? Of is die grafiek gebaseerd op dryhoppen op lage temperatuur?

Jacques

Citaat van: LAM op 20-05-2022  13:37 uHoi Jacques. Kan ik hieruit concluderen dat 3 dagen dryhoppen genoeg is wanneer je het op kamertemperatuur doet? En geen 11 dagen zoals in de grafiek? Of is die grafiek gebaseerd op dryhoppen op lage temperatuur?

Het kan zelfs korter...

Gebleken is dat de extractie van de hoparomastoffen veel sneller verloopt dan in het verleden werd gedacht.
Zie https://bsgcraftbrewing.com/reevaluating-dry-hop-techniques/

Veel brouwerijen gebruiken tegenwoordig een hop gun. Bij gebruik van een dergelijk apparaat is de contacttijd heel kort. Zie https://beerandbrewing.com/ready-aim-hop-examining-the-hop-gun-in-breweries/
en https://www.grainbrew.com/GrainBrew_Blog/Working_process_of_a_Hop_Gun_198.html

#koudhoppen

LAM

Citaat van: Jacques op 20-05-2022  15:26 uHet kan zelfs korter...
Interessant! Bedankt voor de linkjes.

Johan_vL

Ook alcohol gehalte speelt een rol. water en alcohol fungeren beide als oplosmiddel voor verschillende stoffen. Hoe meer alcohol hoe meer hydrofobe stoffen kunnen oplossen (lees vetzuren). het is dus niet alleen de hopsoort, temperatuur, tijd, maar ook alcohol ABV wat een rol speelt bij het uiteindelijke effect.

Ik heb wel ervaring met slechte smaakjes als je de koudhop 3 wkn laat staan. Moeilijk te omschrijven, maar niet lekker in ieder geval en ook niet echt grassig. Mss wel uiig (van Myrcene??) geen idee...

Vergelijkbare Topics (7)

38383

Reacties: 6
Gelezen: 1662

25632

Reacties: 4
Gelezen: 1517

22133

Reacties: 14
Gelezen: 4241

36147

Gestart door jan le mercier

Reacties: 12
Gelezen: 2553

20362

Gestart door John

Reacties: 26
Gelezen: 7298

34163

Reacties: 0
Gelezen: 1632

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.