Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weer een verstokte vergisting!

Gestart door P@sc@l, 30-04-2020 16:30 u

Vorige topic - Volgende topic

P@sc@l

Hallo medebrouwers,

Een aantal weken geleden heb ik een quadrupel gebrouwen, in totaal 26 liter.
Voor de vergisting heb ik een giststarter van 2 ltr gemaakt van de Wyeast Belgian Abbey 1762.
Start SG 1090 maar stopt bij een SG van 1030.
Ik heb ook gistvoeding toegevoegd tijdens het koken en bij de giststarter.

Nu heb ik al een aantal zaken geprobeerd om hem weer aan de gang te krijgen:
- Temperatuur verhoogd naar 25 graden
- Giststarter van 1 ltr toegevoegd
- zakje korrelgist toegevoegd
- extra overgeheveld

Ok krijg hem niet meer aan de gang. :huilen:
Misschien heeft iemand van jullie nog een goede tip, zou hem graag rond de 1020 willen krijgen.
Ben bang dat als ik nu ga bottelen dat dit misschien niet helemaal goed gaat.

Ik weet dat hier al veel over is geschreven, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer.

dirk

Met een verstokte gisting komt ie vanzelf uit op 1020 hoor.

Maar meet je wel goed? M.a.w. houd je wel rekening met temperatuurscorrectie en koolzuurbelletjes? Deze kunnen de meting behoorlijk beïnvloeden.

hobbybob

Oxhead

Citaat van: dirk op 30-04-2020  16:39 uMet een verstokte gisting komt ie vanzelf uit op 1020 hoor.

:) Inderdaad een verstokte roker blijft ook roken. Een gestokte roker is gestopt met roken. Voor gist geldt hetzelfde.

Arthur B

Citaat van: hobbybob op 30-04-2020  17:20 uWaar meet je mee?

Dit. Ik ben er net achter gekomen dat mijn refractometer een "SG Wort" schaal heeft die nergens op slaat bijvoorbeeld...

P@sc@l

Citaat van: hobbybob op 30-04-2020  17:20 uWaar meet je mee?
Ik meet gewoon met een bierwort meter die het SG aangeeft.
Bij alle overige brouwsels gaf deze ook een juiste waarde aan.
Dus hier zal het naar mijn mening niet aan liggen.

basvo

Citaat van: P@sc@l op 30-04-2020  19:29 uIk meet gewoon met een bierwort meter die het SG aangeeft.
Bij alle overige brouwsels gaf deze ook een juiste waarde aan.
Dus hier zal het naar mijn mening niet aan liggen.

Is dat een refractometer of een hydrometer? Bij een refractometer moet je een correctieformule toepassen als er al alcohol in je te meten vloeistof zit.

P@sc@l

Citaat van: basvo op 30-04-2020  19:33 uIs dat een refractometer of een hydrometer? Bij een refractometer moet je een correctieformule toepassen als er al alcohol in je te meten vloeistof zit.
Ik meet tijdens en na het gisten altijd met een hydrometer.
Voor de vergisting gebruik ik een refractometer.

beun

Een goede starter maken vanuit een smackpack kan best lastig zijn en het is moeilijk te controleren hoe vitaal deze is. waarschijnlijk waren er niet genoeg vitale gistcellen.
Probeer het volgende keer eens met een korrelgist en voeg deze toe naar advies van de producent. ervaar dan of de vergisting wel voltooid wordt.
Voor nu denk ik dat het toevoegen van een gistend wort met de juiste korrelgist een redding kan zijn.

Neetje

Wat was het recept?
Gaat je stort richting Barley wine of heb je een flinke suikerstort.

Om zeker te zijn dat er weinig vergistbare suikers aanwezig zijn, zou ik een kleine hoeveelheid overscheppen en 50% verdunnen.
Deze opnieuw voorzien van ruim voldoende/overmaat verse (indien aanwezig) korrelgist en enkele dagen wegzetten op 25 graden.
Wel sg meten na verdunning en na enkele dagen zodat je zeker bent dat er geen vergistbare stoffen inzitten.

Tevens zou ik enkele flesjes bottelen met normale hoeveelheid bottelsuiker (geen gist toevoegen)en ook op 25 graden wegzetten om te zien of er nog actieve gist in je jongbier zit. Voor een goede hergisting heb je meer tijd nodig maar na een dag of 4 moet er al een sisje hoorbaar zijn.

Dund

Ik heb ook wel eens een vergisting gehad die stokte. Wat bij mij altijd werkt is wat wort maken en flink gistvoeding erbij. Voor de rest geen gist of wat anders nodig. Gewoon 1 gram goede voeding per tien liter bier en dan begint hij wel weer.

Jacques

Citaat van: P@sc@l op 30-04-2020  16:30 uHallo medebrouwers,

Een aantal weken geleden heb ik een quadrupel gebrouwen, in totaal 26 liter.
Voor de vergisting heb ik een giststarter van 2 ltr gemaakt van de Wyeast Belgian Abbey 1762.
Start SG 1090 maar stopt bij een SG van 1030.
Ik heb ook gistvoeding toegevoegd tijdens het koken en bij de giststarter.

Nu heb ik al een aantal zaken geprobeerd om hem weer aan de gang te krijgen:
- Temperatuur verhoogd naar 25 graden
- Giststarter van 1 ltr toegevoegd
- zakje korrelgist toegevoegd
- extra overgeheveld

Ok krijg hem niet meer aan de gang. :huilen:
Misschien heeft iemand van jullie nog een goede tip, zou hem graag rond de 1020 willen krijgen.
Ben bang dat als ik nu ga bottelen dat dit misschien niet helemaal goed gaat.

Ik weet dat hier al veel over is geschreven, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Wat de samenstelling van je stort? Ik vermoed dat je veel donkere mouten en caramouten in je storting hebt en geen suiker...

P@sc@l

Citaat van: Jacques op 01-05-2020  13:17 uWat de samenstelling van je stort? Ik vermoed dat je veel donkere mouten en caramouten in je storting hebt en geen suiker...

Inderdaad veel donkere mouten, maar zeker ook suiker.
zie onderstaand recept.

7,000 kg   Pils
0,700 kg   Cara-crystal
0,570 kg   Special B
0,100 kg   Chocolate
            -
kg      suikers
0,500   Bruine basterd suiker -licht
0,500   Kandijsuiker witte brokken

Jacques

Citaat van: P@sc@l op 01-05-2020  17:12 uInderdaad veel donkere mouten, maar zeker ook suiker.
zie onderstaand recept.

7,000 kg   Pils
0,700 kg   Cara-crystal
0,570 kg   Special B
0,100 kg   Chocolate
            -
kg      suikers

De donkere mouten zorgen voor een lagere vergistingsgraad. Niet voor niets zijn veel donkere bieren wat zoeter dan licht gekleurde bieren.
Waarschijnlijk zul je de vergistingsgraad niet naar beneden krijgen tenzij je een var disaticus gist of koudhop toevoegt. Maar dat past eigenlijk niet bij een quadrupel...

Overigens kun je de dure witte kandijsuiker vervangen door goedkope kristalsuiker. Het enige verschil tussen deze suikers is dat bij kandijsuiker de suikerkristallen groter zijn. Sucrose is de suiker waar het om gaat en zowel witte kandijsuiker als kristalsuiker bevat 100% sucrose.

P@sc@l

Citaat van: Jacques op 01-05-2020  21:27 uDe donkere mouten zorgen voor een lagere vergistingsgraad. Niet voor niets zijn veel donkere bieren wat zoeter dan licht gekleurde bieren.
Waarschijnlijk zul je de vergistingsgraad niet naar beneden krijgen tenzij je een var disaticus gist of koudhop toevoegt. Maar dat past eigenlijk niet bij een quadrupel...

Overigens kun je de dure witte kandijsuiker vervangen door goedkope kristalsuiker. Het enige verschil tussen deze suikers is dat bij kandijsuiker de suikerkristallen groter zijn. Sucrose is de suiker waar het om gaat en zowel witte kandijsuiker als kristalsuiker bevat 100% sucrose.

Oke, dank je.
dus... niets meer ondernemen en gewoon bottelen :proost:

Jacques

Citaat van: P@sc@l op 02-05-2020  19:58 uOke, dank je.
dus... niets meer ondernemen en gewoon bottelen :proost:

Voor de zekerheid nog een paar dagen op een temperatuur zetten boven de 20 ºC. Als dat niet gezorgd heeft voor een verlaging van SG kun je met een gerust hart bottelen.

GeBaxke

Bij een verstokte vergisting heb ik nu twee keer een zakje danestar Belle Saison (de alles vreter) gist toegevoegd.
Twee keer zegt statistisch erg weinig of noem het toeval, wat je wil. Maar de vergisting komt wel weer op gang.
De eerste keer bij een blond bier wat bleef hangen op 1.018 en weer door giste naar 1.009

Nu een Brugse zot kloon met opgekweekte Brugse zot gist die bleef hangen op 1.017 en nu op 1.010 staat en nog verder gaat dalen vermoed ik. 1 zakje op 65 liter gestrooid.

Griebelienus

Citaat van: P@sc@l op 01-05-2020  17:12 uInderdaad veel donkere mouten, maar zeker ook suiker.
zie onderstaand recept.

7,000 kg   Pils
0,700 kg   Cara-crystal
0,570 kg   Special B
0,100 kg   Chocolate
            -
kg      suikers

En wat was je maischschema?

Even nagerekend. je SVG komt uit op 66,7%, terwijl Wyeast aangeeft 73- 75%. Dus inderdaad aan de lage kant.
Kan het zijn dat je lang op 70+ graden hebt gemaischt voor een vollere body? Ook in dat geval zal je onder de aangegeven waarde van de fabrikant zitten en kan het best dat je veel onvergistbare suikers hebt, die de 1762 niet kan omzetten. Dan blijft je SG relatief hoog (en je bier 'lekker' zoet met ongeveer 8% Vol. Lijkt ie straks vast op een Kasteelbiertje)

Jacques

Citaat van: GeBaxke op 08-06-2020  15:37 uBij een verstokte vergisting heb ik nu twee keer een zakje danestar Belle Saison (de alles vreter) gist toegevoegd.
Twee keer zegt statistisch erg weinig of noem het toeval, wat je wil. Maar de vergisting komt wel weer op gang.
De eerste keer bij een blond bier wat bleef hangen op 1.018 en weer door giste naar 1.009

Nu een Brugse zot kloon met opgekweekte Brugse zot gist die bleef hangen op 1.017 en nu op 1.010 staat en nog verder gaat dalen vermoed ik. 1 zakje op 65 liter gestrooid.

Een var diasticus gist toevoegen kan, maar wees je ook bewust dat dit ook invloed heeft op de smaak van je bier De Belle Saison heeft een heel ander smaakprofiel dan de Brugse Zot.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.